נטוויז'ן, סמייל ואקספון מעלות את מחירי האינטרנט של בזק

המאבק של ספקיות האינטרנט בבזק עולה שלב, במטרה לגרום ללקוח לרכוש חבילות אינטרנט ישירות מהן ■ במקביל 012 סמייל הורידה את המחירים בחבילת האינטרנט שלה

ספקיות האינטרנט 013 נטוויז'ן, 012 סמייל ו-018 אקספון הודיעו לבזק על העלאת מחירים במסגרת המבצעים שהיא מציעה, ואשר כוללים גם שירותי קישוריות לאינטרנט.

במקביל דיווחה סמייל על הפחתת מחירים בבאנדל (חבילת תשתית אינטרנט ספק) שלה, ונטוויז'ן השאירה על כנם את מחיריה.

בכך עולה שלב המאבק בין הספקיות לבזק על ההצעה ללקוח: הספקיות מנסות לבודד את בזק מצד אחד, ולהראות שהיא עובדת עם בזק בינלאומי בלבד, ומצד שני לבצע תיקון למחירים על רקע ההורדה המשמעותית בחודשים האחרונים שבאה לידי ביטוי בבאנדל ההפוך שלה (חבילת תשתית ספק ישירות ללקוח, ולא דרך ספקית האינטרנט), ואשר יצרה מומנט חדש בשוק האינטרנט והטלפוניה.

המאבק הסמוי שהפך לגלוי בין בזק לספקיות האינטרנט החל בעקבות המהלך השיווקי של בזק למכור ללקוח סל של שירותי תקשורת, שכוללים טלפוניה (דקות שיחה), אינטרנט (תשתית) ודמי שימוש פלוס קישוריות לאינטרנט דרך הספקיות, שהצטרפו למבצע.

עד מהרה התברר כי בהצעה של בזק, מרכיב התשתית שאמור להיות מפוקח, ושמחירו צריך היה להיות נמוך יותר לספקיות כדי שגם הן יוכלו למכור חבילה משלהן - הוא למעשה נמוך יותר ממה שבזק מוכרת לספקיות.

במילים אחרות, בזק סירבה למכור לספקיות קווי אינטרנט במחירים שבהם היא מוכרת ללקוחות שלה. התוצאה הייתה שללקוח לא היה כדאי לקחת חבילת שירותים מהספקיות, אלא לקחת אותה במסגרת המבצעים של בזק, כיוון שהיא הרבה יותר אטרקטיבית עבורו.

המהומה שנוצרה בשוק הובילה לתלונות וללחצים שהופעלו על משרד התקשורת להתערב, כיוון שבזק הצליחה לצמצם בצורה משמעותית את היקפי הנטישה של הלקוחות שלה בשל ההצעה האטרקטיבית "באנדל הפוך".

השאלה הגדולה כרגע היא מה תעשה בזק בינלאומי בתגובה להעלאת המחירים של הספקיות. לכאורה, אם בזק בינלאומי תישאר במחירים נמוכים כמו היום (הצעתה היא הזולה ביותר בבאנדל ההפוך של בזק), תבוא השאלה האם היא משרתת את מטרותיה של קבוצת בזק, או שהיא מוכרת במחירים שבהם היא לכאורה כמעט לא מרוויחה - משום שאין סיבה כלכלית שהיא תהיה נמוכה הרבה יותר ממתחרותיה בשוק שבו כל השחקנים העלו מחירים.

הראשונה שדיווחה על העלאת המחירים היא אקספון, ואחריה דיווחו סמייל ונטויז'ן בשבוע שעבר. על-פי הערכות, המחירים בבאנדל ההפוך של בזק עלו בשיעורים שבין 20% ל-40%. המטרה של הספקיות בהעלאה היא, כאמור, להילחם בבזק ובהצעה שלה, ולגרום לצרכן להעדיף את ההצעה שלהן.

נלחמות כך ייקרו הספקיות את הקישוריות בחבילות בזק
 נלחמות כך ייקרו הספקיות את הקישוריות בחבילות בזק