איפה היוונים כשנתניהו צריך אותם?

ביבי יודע להיות "גיבור" נגד השמאל, אבל מול סהרורי הימין הוא הופך לאנטי-גיבור

מגיע לבנימין נתניהו קרדיט על עצירת המשט היווני. יש להניח שגם משרד החוץ עשה את שלו, ובוודאי גורמים נוספים, אבל הקברניט היה נתניהו שהשקיע עבודה רבה בנושא זה. על משתתפי המשט שנעצר אפשר לומר כי יותר משהם אוהבים פלסטינים, הם שונאים יהודים.

זה ההסבר היחיד לכך שמכל העוולות שבעולם הם מצאו את עזה, שמאז המהפך במצרים כבר אינה נתונה במצור, אף אחד לא נהרג או נרצח שם כמו בסוריה, למשל, או בלוב, למשל, או בעוד מקומות בעולם. אבל את האנטישמים דברים כאלה לא מטרידים, הם מעוניינים רק במצבים שבהם ניתן להפיץ ארס נגד יהודים.

אי אפשר בלי "אבל"

נתניהו הוכיח נחישות ראויה לשבח, והייתי מאד רוצה לומר זאת מבלי להוסיף את המילה "אבל". אלא שלא ראוי להתעלם מכך שמבחינתו של נתניהו היה מדובר במשימה קלה יחסית. המהלך היווני לא חייב החלטות קשות, כי לנתניהו לא היה מה להפסיד, רק להרוויח.

במלים אחרות, זה משהו שדבר אין לו עם גורל הקואליציה. אם נתניהו רוצה לזכות לציון בשבח מוחלט, ללא שום הסתייגות, הוא צריך להוכיח שהוא יכול לעצור גם את מסע החרדים הקיצוניים.

אנטי גיבור

במסע הזה גלומים כל האלמנטים שנתניהו כל כך מתקשה לעסוק בהם. אנשי ימין, מפלגות חרדיות, הקואליציה. כלומר - מבחינתו של נתניהו הנושא כרוך בקבלת החלטות שבשבילו הן מאד קשות, החלטות העלולות לעשות לו בעיות, אולי עד כדי שבר קואליציוני. בתנאים כאלה, נתניהו מתקשה מאוד לתפקד כמנהיג. אין לו בעיה להיות "גיבור" גדול נגד סהרורי השמאל, אבל כשזה מגיע לסהרורי הימין, הוא הופך לאנטי גיבור.

מעולם לא חסרו לנתניהו מלים לגנות את המשט ה"שמאלני". אבל כאשר אנשי המסע החרדי מקללים, מנאצים ומאיימים על אנשי החוק - יוצא מפיו של ראש הממשלה גמגום פתטי על הצורך בשמירת החוק, על שוויון, וכיו"ב קלישאות.

אבל מה עם פורעי החוק? מה עם המאיימים על בעלי התפקידים המבצעים את ציוויי החוק ומדיניות הממשלה? אין לך מה לומר עליהם, נתניהו?

לפרוץ את החוק

מותר להניח שיש לו, אבל הוא שותק. וזה לא רק עלוב, זה גם מסוכן, אפילו יותר ממשטי עזה. לו יצא משט האנטישמיות לדרך, היה חיל הים עוצר אותו, כך או אחרת. קרוב לוודאי שהייתה נוצרת אי נעימות, אבל גם זה היה נמוג.

לעומת זאת, החרדים מסוכנים הרבה יותר. הם יוצאים לדרך לא כדי לפרוץ מצור כזה או אחר, אלא כדי לפרוץ את מסגרת החוק.

הם דוהרים בפול ספיד כדי להרוס את חומות הדמוקרטיה. ומכיוון שאין מי שיעצור אותם, המסע הזה ימשיך להשתולל.

לו אפשר היה לבחור, היה עדיף שמשט הסהרורים האנטישמים ייצא לדרך, ומסע הסהרורים החרדים ייעצר. אבל זה לא יכול לקרות, כי בעניין זה היוונים לא יכולים לעזור לנתניהו.