דליה שחורי במשפט דוד ואנונו: "ביקשו ממני אלפי שקלים"

רעייתו של מנכ"ל קדימה משה שחורי בעדותה: "יצרו אתי קשר ואמרו שעבור העזרה לגמור את התיק במס הכנסה מבקשים שכר. הייתי מזועזעת, פחדתי. לא הסכמתי לשלם בשום פנים ואופן"

מפלגת קדימה נוהגת להתפאר בניקיון כפיהם של חבריה, אבל אחד העניינים ש"מעיב כעננה אפורה" על שמה הטוב של המפלגה הוא מעורבותם של מנכ"ל המפלגה, משה שחורי, ושל רעייתו, עו"ד דליה שחורי, בפרשת השוחד לכאורה של ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, דוד ואנונו.

היום (א') הגיעו בני-הזוג שחורי לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי להעיד במשפטו של ואנונו, המואשם בלקיחת שוחד מנישומים, סחיטה באיומים ועבירות נוספות.

"התנהג כמו עלוקה"

"רן הדר, מנוחתו עדן, התנהג 'כמו עלוקה'. הוא היה נדבק כל הזמן ופנה למשה ונפגש איתו ועם דוד ואנונו. בין היתר הדר הציע לבעלי מבנה חדש להשכרה בעבור מפלגת קדימה, ובתמורה ביקש מבעלי לעזור לו למצוא עבודה במפלגה.

"במבחן התוצאה לא ניתן לו שום דבר. היו אז בעיות בתקציב בקדימה ופיטורי עובדים, כך שזה לא היה רלוונטי", העידה דליה שחורי, בדברה על מי שהיה שותפו לכאורה של ואנונו במעשי השוחד.

לפי כתב האישום נגד ואנונו, במארס 2008 נחקרה עו"ד שחורי באזהרה ברשות המסים, לאחר שנחשדה בביצוע עבירה של הכללת חשבונית פיקטיבית בסך 400 אלף שקל בפנקסי החשבונות והרשומות שניהלה (בפרקליטות עדיין לא התקבלה החלטה האם להעמידה לדין).

בעקבות החקירה שהתנהלה נגדה חששו עו"ד דליה שחורי ובעלה מפני איבוד רישיון עריכת הדין של עו"ד שחורי, וביקשו למצוא עזרה לסיום העניין. באוקטובר 2008, עם מינויו של יואל מוגמי כיועץ פוליטי לשחורי בקדימה, ובעקבות חקירתה על-ידי רשות המס, פנתה שחורי אל מוגמי בבקשת עזרה לסיום עניינה ברשות המסים.

מוגמי, נטען בכתב האישום, קישר בין שחורי לבין ואנונו, שהסכים לסייע לה בתמורה למינויו של רן הדר ז"ל לאחראי על אבטחת מחשבים בקדימה. אך בסופו של דבר לא יצאה התוכנית לפועל, והדר נפטר באוקטובר 2009.

"שלטונות המס לא קיבלו את ההסברים שלי, ונחקרתי על המצאת חשבונית פיקטיבית על סך 400 אלף שקל", סיפרה היום שחורי.

"רציתי לדעת מה קורה עם בקשת הכופר בתיק הפלילי נגדי, שהגשתי באמצעות עו"ד שמוליק קליין, ואז בקיץ 2009 רן הדר ז"ל אירגן לי פגישה עם ואנונו בבית-קפה ברמת-אביב ג'. לא ידעתי מה תפקידו של ואנונו, והוא הוצג בפני כבכיר במס הכנסה. כל הסיטואציה הייתה מאוד קשה לי 'וכאבן ריחיים על צווארי'", סיפרה שחורי.

לדבריה, "בפגישה ואנונו אמר לי שהוא לא קשור ספציפית למחלקה שמטפלת בי במס הכנסה, ושהוא עמוס בעבודה ולא יודע אם יהיה לו את הזמן לברר מה קורה עם העניין שלי. הפגישה עם ואנונו הסתיימה בהבנה שלא הולכים לברר מה עם התיק או עם התקדמות בבעיה שהטרידה אותי".

לקדם את הטיפול בתיק הכופר

שחורי העידה עוד כי בהמשך, "רן הדר ז"ל יצר אתי קשר שוב ואמר כי בעבור העזרה לגמור את התיק שלי, הוא מבקש שכר של עשרות אלפי שקלים. הייתי מזועזעת ואמרתי לו, 'על מה אתה בעצם מדבר?', הרי מוגמי רצה לסייע לי, 'מה עניין התשלום?'. פחדתי מזה, לא הסכמתי לשלם בשום פנים ואופן. לא רוצים לעזור בחינם? תודה, שלום ולהתראות", העידה שחורי בחקירה הראשית שנערכה על-ידי התובעת בתיק, עו"ד אסתי שלאין.

בחקירה הנגדית לסנגורו של ואנונו, עו"ד ליאור אפשטיין, טענה שחורי כי כל מה שרצתה זה לקדם את הדיון בתיק הכופר שלה במס הכנסה "ולהעלות את התיק מתחתית הערימה לראשה".

כשהעידה על כך, התערב השופט דוד רוזן ואמר לשחורי: "אבל הרי מה שעניין אותך זה שהבקשה תתקבל, שלא יוגש נגדך כתב אישום. נפגשת עם פקיד במס הכנסה בשעות הערב מפני שהיה לך רצון שהבקשה שלך תתקבל". שחורי השיבה: "לא. כשנפגשתי עם ואנונו מה שרציתי היה רק לזרז את הטיפול בתיק שלי".

שחורי התעכב: השופט שקל מעצר

בשעות אחר-הצהריים העיד גם משה שחורי עצמו במשפט. קודם לעדותו התרחש באולם אירוע חריג, כשלאחר ששחורי בושש להגיע לעדותו, הודיע השופט רוזן כי בכוונתו להוציא צו מעצר להבאתו של שחורי לצורך מתן העדות. בחלוף כ-10 דקות התייצב שחורי באולם.

בכתב האישום נגד ואנונו נכתב כי "בין דוד ואנונו למשה שחורי התפתחה מערכת יחסים הדדית. מעין 'יד רוחצת יד', בהתאם להבנה שהתגבשה אצלם באשר ליתרונות שיצמחו לכל אחד מהם כתוצאה ממערכת היחסים".

עוד מפרט כתב האישום, בכל הנוגע לפרשיית בני-הזוג שחורי, כי בקיץ 2008 ניסה דוד ואנונו לסייע למשה שחורי במציאת מקום עבודה לבנו, נמרוד, ברשות המסים. ואכן, ב-2010 מונה נמרוד שחורי לתפקיד גובה ביחידת האכיפה ברשות.