היהפוך משקשק למשוקשק?

מהבקשה של אגרקסקו עולה כי בסיבוב הנוכחי המשקשק עשוי להפוך למשוקשק

המונח "שיטת השקשוקה" נולד אי שם באמצע העשור הקודם, עת מכרה המדינה את מניותיה בחברת הספנות צים לידי החברה לישראל של משפחת עופר. העסקה זכתה אז לביקורת ציבורית רבה, בעקבות הדעה הרווחת שלפיה צים נמכרה במחיר הנמוך משמעותית משוויה הכלכלי.

את מטבע הלשון, שהפך לשם נרדף ליחסי הון-שלטון, טבע עו"ד רם כספי, שייצג את משפחת עופר במו"מ מול המדינה. "היה פער בין הצדדים וכשהבנתי שזה עלול לפוצץ את העסקה, אמרתי לכולם: 'בואו נעשה שקשוקה מכל ההצעות'", הוא סיפר.

אז, שנים לפני שצים נקלעה לקשיים ונדרשה להסדר חוב חסר תקדים בהיקפו, מקובל היה לחשוב כי משפחת עופר "שקשקה" את המדינה. מאז חלפו, כאמור, שנים, ובשבוע שעבר, הגישה חברת הייצוא החקלאי אגרקסקו בקשת הקפאת הליכים לביהמ"ש.

מהבקשה עולה כי בסיבוב הנוכחי של עסקי הספנות המשותפים למדינת ישראל ולמשפחת עופר, המשקשק עשוי להפוך למשוקשק. זה יקרה אם אגרקסקו, שבבעלות המדינה, תיאלץ להפר התקשרות ארוכת טווח לחכירת שתי אוניות קירור מידי חברת עופר ספנות, שהיקפה הכולל יותר מ-60 מיליון אירו. חוב עצום, שכנגדו יש בידי עופר ספנות פיקדון בסכום של 6.8 מיליון אירו בלבד.

מימון מגרמניה

מבקשת הקפאת ההליכים של אגרקסקו, עולה כי עופר ספנות אינה נושה מובטח וסיכוייה לגבות את מלוא החוב דומים לאלו של מחזיקי האג"ח של אגרקסקו. כלומר, לא גבוהים במיוחד בלשון המעטה.

צמד האוניות פותחו ונבנו במיוחד עבור אגרקסקו באמצע העשור הקודם, במימון של בנק גרמני, ולפי המתואר בבקשת הקפאת ההליכים הן היו אמורות לקחת את החקלאות הישראלית צעד אחד קדימה, על ידי החלפת היצוא החקלאי לאירופה בדרך האוויר. דרך זו הסבה הוצאות שיווק גבוהות עד כדי חוסר יכולת להתחרות במגדלים ממדינות אחרות.

אלא שבנייתן של האוניות, מסתבר כעת, הפכה לאסון עבור כל המעורבים בפרשה: אגרקסקו, עופר ספנות וכנראה גם הבנק המממן, שככל הידוע העמיד את ההלוואה ללא ביטחונות נוספים מעבר לאוניות.

לא חלפו שנתיים מאז קיבלה אגרקסקו את האוניות לידיה, והחברה פנתה לעופר ספנות בבקשה כי תרכוש מידיה את האוניות ותפעילן עבורה. זאת, בשל חוסר שביעות רצון מאופן הפעלתן על ידי חברה זרה, וניסיון מוצלח עם עופר ספנות, שהפעילה עבורה אוניות קירור במשך 18 שנים.

"עדיף לדומם"

עופר ספנות נחלצה לעזרתה של אגרקסקו כנגד חוזה החכרה ארוך טווח של האוניות למשך 14 שנים. אז היו אלה ימי הגאות בענף הספנות העולמי, אלא שימים אלה חלפו, ונכון להיום - לאור הירידה בכמות התוצרת המיוצאת ולאחר מספר משברים שפקדו את ענף הספנות - עלות ההפעלה של האוניות גבוהה משמעותית ביחס לחלופות המוצעות בשוק ומשמשות את המתחרים.

מחישוב שמצרפת אגרקסקו , עולה כי עלות הפעלת האוניות עומדת כיום על 12 מיליון אירו בשנה (כ-9 מיליון אירו "דמי חכירה", ועוד 3 מיליון אירו "דמי תפעול").

"דמי החכירה הם בהיקף שהחברה אינה יכולה לעמוד בו", נכתב בבקשת הקפאת ההליכים. "ניתוח הנתונים מלמד כי הפעלת האוניות בשנת 2011 צפויה להוביל להפסד שנתי של כ-9 מיליון אירו ביחס לעלות הובלה אלטרנטיבית. דהיינו, עדיף לחברה לדומם את האוניות ולקבל שירותי שינוע מגורם חיצוני תמורת כסף מלא בגין שירותי ההובלה".