עוד יום של חולשה לדולר: היציג איבד 0.3% ל-3.389 ש'

האירו נחלש מול המטבע הישראלי ברקע אזהרת S&P מחדלות פירעון יוונית - לשער יציג של 4.919 ש' ■ יונתן כץ מ-HSBC: "בקרוב זרים ימכרו מק"מ והדולר יעלה ל-3.52 ש'"

המסחר במט"ח התנהל היום (ב') תוך המשך היחלשות של הדולר מול השקל. הדולר נחלש ב-0.294% לשער יציג של 3.389 שקלים. גם האירו נחלש מול המטבע הישראלי ב-0.243% לשער יציג של 4.9196 שקלים. ההיחלשות של האירו מגיעה ברקע אזהרת סוכנות הדירוג S&P מחשש לחדלות פירעון ביוון, במידה ומחזיקי האג"ח יסכימו לגלגל חלק מהחזקותיהם.

"בקרוב זרים יתחילו למכור מק"מ וישפיעו גם על עקום התשואות וגם על שוק המט"ח" כך אומר היום יונתן כץ, כלכלן המאקרו ב-HSBC בהתייחסו להשלכות הטלת המס על רווחי ההון של תושבי חוץ, שיכנסו לתוקפן ב-7 ביולי. תושבי חוץ מחזיקים כ-45 מיליארד שקל במק"מ, כשליש מסך הכול ההנפקות. ולדברי כץ צפויות מכירות גדולות החל מאמצע יולי עד אמצע אוגוסט כדי להימנע מתשלום מס רווחי ההון.

כץ מוסיף כי "כמובן שלאחר תקופת המעבר (עד סוף אוגוסט), סביר להניח שחלק מתושבי חוץ יחזרו להשקיע במק"מ ואולי בשחר לשנתיים או אג"ח יותר ארוכה (פטור ממס). החלטה זאת, תעשה מול האטרקטיביות היחסית של האג"ח הישראלי מול האג"ח של מדינות מתעוררות אחרות (חלק מהן גם ממסות תנועות הון לטווח קצר). "בשלב זה, נדמה שגם שוק המק"מ וגם שוק המט"ח לא מתמחרים התפתחות צפויה זו", מסכם כץ.

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בכירים בבית ההשקעות USG קפיטל מציינים בסקירה שפרסמו כי "השקל צפוי להמשיך ולהיסחר בשבועות הבאים בהתאם להתפתחויות במסחר בדולר בעולם, בעיקר אל מול האירו, ובנוסף בהתפתחות בשוקי המניות בעולם כאשר הסערה ביוון שפקדה את השווקים לאחרונה נרגעה לעת עתה והכשירה את הקרקע לקבלת סיוע נוסף מהאיחוד האירופי וקרן המטבע העולמית". השניים כותבים כי "נהיה עדים להמשך התחזקות השקל שמתאפיין ע"י נתוני צמיחה חזקים, כלכלה יציבה וסביבת מחירים שתומכת בהמשך הידוק מוניטארי מצד הבנק המרכזי ובעקבות כך הרחבת פער הריבית בין ישראל לארה"ב".

"לעת עתה אנו לא צופים תפנית חדשה בשוק ומעריכים שהשוק ימשיך לתמחר אי העלאת ריבית בארה"ב עד שנת 2012 ולאור כך שעדיין נתוני צמיחה חזקים בישראל תומכים בהמשך מגמת התחזקות השקל ולאור המשך התרחבות פערי הריבית בין ישראל לארה"ב. השקל צפוי להתחזק לרמה של 3.25 שקלים לדולר בטווח של 6 חודשים", כותבים השניים.

בזירה העולמית נסחר היום הדולר ביציבות מול המטבעות המרכזיים, מול האירו בשער של 1.45 דולר ומול הין בשער של 80.77 ין לדולר.

ההיחלשות באירו מגיעה בהמשך לאזהרת סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P כי "יוון בסופו של דבר תצטרך לעמוד בפני חדלות פירעון בגלל התוכנית של הבנקים בצרפת לגלגול החובות של המדינה".

זאת, לאחר שהסוכנות חתכה בחודש הקודם את דירוג האג"ח של יוון ל-CCC לעומת רמת B. גורמים רשמיים באירופה הביעו ביטחון בשבוע שעבר בהצעה של צרפת, וציינו כי ההצעה של צרפת לא תוביל לחדלות פירעון ביוון, לעומת זאת, דירוגה של סוכנות הדירוג מאיים על מחזיקי החוב היווני וקובע כי הם יספגו הפסדים קשים.

הזרים (כבר) חוזרים

לאחר שבנק ישראל הגביל את פעילותם של הזרים בשוק המט"ח, מצאו גופים זרים דרך לבצע עסקאות באמצעות הבנקים המקומיים שהמגבלות לא חלות עליהם. ל"גלובס" נודע, כי במסגרת מספר עסקאות SWAP (החלף) שביצעו באחרונה חברות תעודות הסל, רכשו בנקים וגופים זרים כ-1.3 מיליארד שקל בתעודות סל על מדדי ת"א 25, ת"א 100 ומדד הבנקים, במטרה לנצל את פערי הריביות שבין השקל לדולר ולגרוף רווחים מידיים.

בזירה העולמית האירו חוזר להתחזק מול הדולר לאחר שבתקופה האחרונה איבד גובה לאור חששות המשקיעים ממשבר החוב ביוון. אחרי שאירופה אישרה את החלק האחרון בחבילת החילוץ ליוון וסללה את הדרך לקבלת אישור אחרון מצד קרן המטבע הבינלאומית, התפוגג אי הוודאות וניכרת מידה של אופטימיות בקרבהמשקיעים שמתבטאת גם בשער האירו.

מורגן סטנלי: כלכלת ישראל איתנה

בסקירה שפרסמו אתמול בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריכים הכלכלנים כי הכלכלה הישראלית היא מהאיתנות בקרב השווקים המתעוררים, על בסיס הערכה החיובית מעלים במורגן סטנלי את תחזית הצמיחה של ישראל ל-4.8% בממוצע בשנים 2011 ו-2012 לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 4.3%.

עוד צופים כלכלני הבנק כי הריבית בישראל תגיע לרמה של 3.75% עד סוף שנת 2011. "כלכלת ישראל הציגה ביצועים מצוינים גם לאחר המשבר הפיננסי האחרון על ידי תגובות נכונות במדיניות המוניטרית והפיסקלית, מה שתרם להעלאת הביטחון בשוק הישראלי וזרימה של משקיעי חוץ פנימה".

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]