האוצר: מתנגדים בתוקף להפחתת המע"מ כדי להוזיל את המזון

(עדכון) - ועדת הכלכלה דנה ביוקר מחירי המזון בעקבות התחקירים שפורסמו ב"גלובס" ■ מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי: "עד סוף השבוע תנסה הוועדה לגבש פתרון קצר-טווח לענף החלב"

מחאת המחירים מגיעה לוועדת הכלכלה: יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יזם דיון דחוף בוועדה על יוקר מחירי המזון בישראל, בעקבות בדיקות "גלובס" שהראו כי מוצרי מזון בישראל נמכרים במחירים גבוהים משמעותית בהשוואה למדינות המערב - גם כשמדובר במוצרים המיוצרים בישראל.

תחקירי "גלובס" קיבלו אמש (א') משנה תוקף עם פרסום מחקר של הכנסת, שהראה כי מחירי המזון בישראל זינקו ב-12.7% ב-5 השנים האחרונות, לעומת עלייה של 1.1% בלבד באותה תקופה באירופה.

לריכוז תחקירי "גלובס" שהציתו את חרם הקוטג' ומחאת המחירים - לחצו כאן

בדיון היום השתתפו גם נציגי המועצה לצרכנות והציגו מחקר של חברת הייעוץ הכלכלי אפלייד אקונומיקס, שהמליצה ב-2009 לא להסיר את הפיקוח על מחירי מוצרי החלב. הממשלה, כידוע, קיבלה החלטה הפוכה. עמדת המועצה היא כי הריכוזיות בשוק החלב גבוהה, גמישות ההיצע נמוכה, ו"קיים כשל תחרות בשוק החלב ברוב הקטגוריות מלבד תחום הגבינה הצהובה".

לפי נתוני המועצה לצרכנות, בשנים 2006-2010 הקוטג' התייקר ב-43%, הגבינות הלבנות הרכות התייקרו ב-32%, והיוגורטים הטבעיים התייקרו ב-29%. "העלאת מחיר זו גבוהה מהותית מהמדדים המצביעים על עלות התשומות, שהתייקרו ב-15%-25%. מחיר המטרה לחלב התייקר ב-21%, מדד שכ"ע בענף תשתיות המזון התייקר ב-25%, ואילו מדד המחירים לצרכן התייקר ב-15%", נמסר מהמועצה.

המועצה לצרכנות מבקשת פתרון לטווח הקצר, הכולל שני צעדים: הראשון - להחזיר לפיקוח את המוצרים שהוסר מהם הפיקוח; והשני - להנהיג על אותם מוצרים שהוסרו מפיקוח מע"מ מופחת.

"פיגוע חברתי"

"אין כמעט מדף בסופר שהצרכן לא משלם על המוצרים בו מחיר מנופח, וגם כשהוא חוזר הביתה - הוא נאלץ לשלם יותר על דלק והוצאות נוספות", אמר שאמה בתחילת הדיון. "מחלת הריכוזיות גובה מחיר היכן שהצרכן פונה. האפשרויות שנותרות לצרכן הולכות לאחור אם מוסיפים למזון את מחירי הדיור, המים והחשמל, שרק מחריפים את המצב. הממשלה אמנם לא אשמה בבעיית המחירים, אולם מהרגע שאינה מטפלת בבעיה, היא הופכת להיות אשמה. סרטן הריכוזיות שלח גרורות לכל ענפי המזון והצרכנות, ואם לא יבוצע טיפול שורש דרסטי - האשמה של חזירות החברות העסקיות, תתחלף באשמת אדישות נבחרי הציבור".

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, אמר כי הוועדה הבינמשרדית המיוחדת שאמורה לבדוק את מחירי המזון בישראל תתכנס לראשונה רק ביום ראשון הקרוב.

כזכור, בשבוע שעבר הוציא משרד התמ"ת הודעה לפיה הוועדה תגיש בעוד כשבועיים מסקנות ראשוניות על שוק החלב, ובעוד כ-4 חודשים תגיש מסקנות על שוק המזון בכללותו.

כהן אמר כי הוועדה תבחן גם את סוגיית המע"מ הדיפרנציאלי. מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הבטיח: "עד סוף השבוע תנסה הוועדה לגבש פתרון קצר-טווח לענף החלב בלבד".

"משרד האוצר לא מתכוון לשנות את מדיניות המע"מ בשנים 2011-2012 ומתנגד נחרצות לשינוי המע"מ. המע"מ אמור לרדת ב-0.5% בתחילת 2013, משיקולי תקציב מאקרו כלכליים", אמר כהן.

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הוסיפה כי "מה שקורה כאן זה פיגוע חברתי אמיתי. לא רק הממשלה הזו אשמה אלא גם ממשלות קודמות. יש תחושה שמזלזלים בעם, שחושבים שהוא מטומטם ובעל זיכרון קצר. מישהו רוצה לצאת למחות על מחירי הדלק, אבל הוא לא יכול כי באותו הזמן עולים במקביל מחירי המים, המזון והחשמל. העם הזה מייצג את העבדים המודרניים; בבחירות הבאות צריך להפסיק לחשוב על הפן המדיני ועל היחסים עם שכנינו, אלא על המצב בתוך המדינה".

יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי "על הממשלה לאמץ את הצעת החוק שהוגשה להפחתת המע"מ באופן מיידי על מוצרי היסוד הבסיסיים, ובהם: לחם, מים ומוצרי חלב. פעולה שכזו תעודד את כל השותפים בשרשרת הערך, רשתות השיווק והיצרנים להוריד מחירים ובפרק זמן מהיר משמעותית מכל הצעה אחרת".

בתום הדיון שיגר שאמה איום מפורש לעבר משרדי האוצר והתמ"ת: "אם תהיה משיכת זמן בכל הקשור להסקת מסקנות ביחס לכלל הממצאים שהועלו כאן, אני אומר זאת בעדינות - יחסי העבודה שלנו עם המשרדים ייפגעו. עם ישראל מחכה לתשובה ממשרד התמ"ת. אין מחלוקת בכך שהמשק הישראלי חולה במחלה שמצריכה טיפול, כואב, שיורד לעומק העניין".