עיני: "ביקשתי מלנדאו שימצא את האיזון במחיר הדלק"

בריאיון מיוחד ל"גלובס" אמר עיני: "ביקשתי שימצא את האיזון בין הפחתת מחיר הדלק לסיכון שביום אחד יפטרו 4,000 עובדים בענף" ■ יו"ר הסתדרות מגיב לראשונה על הפגישה עם לנדאו בה ביקש לבחון מחדש את הכוונה להקטין את מרווחי השיווק של חברות הדלק

"הסכמתי עם שר התשתיות, עוזי לנדאו שצריך להוזיל את מחיר הדלק לא רק ב-15 אגורות אלא אפילו בשקל לליטר, אבל שלצורך העניין ראוי למצוא את האיזון הנכון בין הפחתת המחיר לבין הסיכון שביום אחד יפוטרו 4,000 עובדים בענף" - כך אמר הבוקר (ב') בשיחה עם "גלובס" יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שנקלע לסיטואציה מביכה לכאורה בה הוא נדרש להגן על חברות הדלק מפני התוכנית להפחית במרווחי השיווק שלהן.

עיני הבהיר בשיחה כי הוא נדרש לסוגיה לא על ידי חברות הדלק, אלא על ידי יו"ר ועד עובדי תחנות הדלק של סונול, שמעון שטרית, שהצטרף לפני כשנתיים להסתדרות יחד עם מאות מעובדי החברה. שטרית, מגובה בנתונים שסיפק לו מנכ"ל החברה, הציג בפני עיני תרחיש אימה: פגיעה במרווח השיווק של חברות הדלק שעומד על 71 אגורות לליטר כיום, יביא באופן מיידי לפיטוריהם של 800 עובדים בסונול ו-4,000 עובדים בענף כולו. טענה דומה נשמעה על-ידי חברות הדלק גם בוועדת הכלכלה של הכנסת, שם הבהירו שמהלך כזה יביא למעבר מהיר במיוחד לשיטת התדלוק העצמי על חשבון מתדלקים.

לנדאו הופתע לשמוע על סכנת הפיטורים בענף

בעקבות הנתונים שהציג לו שטרית נפגש עיני עם מנכ"ל סונול, ניר גלילי, שהציג בפניו את המאזנים של החברה לצד התרחישים השונים. עיני התרשם כי לא מדובר בעוד ספין של חברה שמאיימת לפטר עובדים רגע אחרי שעומדים לפגוע לה בכיס כפי שעשו חברות הסלולר, אלא בסכנה אמיתית. הפגישה עם גלילי דחפה את עיני לפגישה עם שר התשתיות עוזי לנדאו, בה השתתפו גם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, וצמרת משרד התשתיות. לנדאו, כך נודע, הופתע לשמוע על סכנת הפיטורים בענף, והבהיר כי הוא מקפיא את המהלך עד לבחינת ההשפעה על העובדים. המסקנה הזו של לנדאו, כך על פי הערכות, מאוד לא מצאה חן בעיני הפקידות הבכירה במשרד התשתיות.

בהסתדרות מבקשים להזכיר היום כי עיני הוא שפעל לפני חצי שנה לביטול המס הנוסף על הדלק, וכי הוא היה היחיד שהצליח לחולל שינוי כלשהו בגישה של משרד האוצר, לאחר שהכריז על סכסוך עבודה במשק. עוד הם מבקשים להזכיר כי מעל 50% ממחיר הדלק הולך למדינה באמצעות מס, ועל כן אם רוצים להוזיל את המחיר קודם צריך לפעול להפחתת המס. בארגון מוסיפים כי הם מעריכים מאבקים צרכניים להוזלת מחירים, אולם יש להתחשב תמיד במכלול השיקולים, בהם גם מעמדם של העובדים. "העובדים הראשונים שעלולים להיפגע ממהלך כזה הם לא העובדים בתחנות הדלק במרכז, אלא בפריפריה, שם הרווחיות קטנה יותר. אלה עובדים בשכר מינימום בסך הכל, לא עובדי נמל". בכל מקרה מבהירים בהסתדרות, עיני לא ביקש לבטל את הפגיעה במרווחי השיווק של חברות הדלק, אלא רק לבחון אותה בשנית בשים לב לסכנת הפגיעה בעובדים.

יו"ר ועד עובדי תחנות הדלק של סונול, שמעון שטרית, אמר הבוקר ל"גלובס": "כשהקמנו את הוועד בתחנות הדלק נלחמנו לא על תוספות שכר אלא על ביטחון תעסוקתי. עכשיו בהינף של החלטה אחת אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מול מנכ"ל שמבקש לפטר 800 עובדים כי אין לו ברירה. באים אלינו כאילו חברות הדלק מרוויחות הון תועפות, אבל כשרואים את המספרים מגלים שזה לא נכון. מה אומר בעצם המהלך הזה? שעל כל טנק דלק של 280 שקל, הציבור יחסוך 3 שקלים. זה שווה פיטורים המוניים תגיד לי?".