המשטרה: להעמיד לדין עובדי קק"ל, חברת החשמל וצה"ל בגין שוחד

עפ"י החשד, השוחד ניתן בתמורה להטיית מכרזים וקידום עניינים בענף הגיזום, זאת במסגרת קרטל לכאורה שהשתלט על שוק הגיזום לגופים ציבוריים בישראל

המשטרה ורשות ההגבלים העסקיים ממליצות לפרקליטות להעמיד לדין עובדי ציבור מקק"ל, חברת החשמל, צה"ל ורשויות מקומיות בעבירות של שוחד, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים והלבנת הון, בתמורה להטיית מכרזים וקידום עניינים בענף הגיזום.

זאת, לאחר שהיום (ב') סיימו המשטרה ורשות ההגבלים את חקירת פרשת "עשבים שוטים", שעסקה בקרטל לכאורה שהשתלט על שוק הגיזום לגופים ציבוריים בישראל.

עוד ממליצות רשויות החקירה להעמיד לדין את העומדים בראש החברות הדומיננטיות בתחום הגיזום, הגינון והניקיון. זאת, לאור פעולתם באמצעות קרטל, במטרה להעלות את רמת המחירים עבור השירותים שהם נותנים במסגרת המכרזים הציבוריים בעשרות אחוזים בשנים האחרונות.

לדברי רשויות החקירה, מחומר החקירה עולה לכאורה כי מתחרים רבים בתחום פעלו במסגרת של קרטל במשך שנים ותיאמו ביניהם את המחירים שיציעו במכרזים של חברת החשמל לישראל, רשויות מקומיות, ומוסדות ציבוריים אחרים, לגיזום צמחיה ועצים מתחת לקוי מתח ובצידי כבישים, כאשר היקף המכרזים נאמד בסך של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

עוד מסרה המשטרה כי מחומר החקירה עולה כי "לכאורה חלק מהחשודים אף שיחדו עובדי ציבור מקק"ל, חברת החשמל, צה"ל ועיריית תל-אביב, בתמורה לקבלת סיוע בקידום ענייניהם ברשויות השונות.

"מסיכום החקירה עולה כי נמצאה תשתית ראייתית נגד עשרות חשודים, ובהם חברות, נושאי משרה ועובדי ציבור, שנחקרו בחשד למעורבות בפרשת קרטל הגיזום, בעבירות של הסדרים כובלים בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במירמה, שוחד, הפרת אימונים והלבנת הון. תיק החקירה הועבר למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ולמחלקה המשפטית ברשות ההגבלים העסקיים, לצורך גיבוש עמדה באשר להגשת כתבי אישום", מסרה המשטרה.

החקירה המשותפת ליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), לרשות ההגבלים העסקיים ולמשטרה הצבאית החוקרת, החלה בדצמבר 2010 בעקבות מידע שהתקבל על חשד לתיאום במכרזים של חברת החשמל ורשויות עירוניות בתחום הגיזום והגינון.

במהלך החקירה נעצרו 9 חשודים ועוד עשרות אחרים נחקרו בחשד למעורבות בקרטל. כמו כן נחקרו גם מספר עובדי רשויות אשר על-פי החשד קבלו שוחד או מסרו מידע פנים לחברי הקרטל.