אירופה סגרה במגמה מעורבת; אזהרה מחדלות פירעון ביוון

אנליסט מ-HSBC: "התמיכה של ה-ECB ביוון היא מה שמשנה לבנקים" ■ בורסות אסיה סגרו במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ג') במגמה מעורבת ברקע למסחר מעורב בוול סטריט ולאחר נעילה מעורבת אמש. ניכר כי המשקיעים מעכלים את החדשות האחרונות והעליות החדות של השבוע שעבר, תוך המתנה לנתוני המאקרו שיתפרסמו בימים הבאים.

המשקיעים הוסיפו לשאת עיניהם היום לעבר יוון, עת מתגבר החשש מחדלות פירעון יוונית בצל אזהרת סוכנות הדירוג S&P מקבלת הפיתרון הצרפתי, הכולל גלגול החזקותיהם של בעלי האג"ח היווניות.

בתוך כך, התבטא סטיבן מייג'ור כי "הנזק שייגרם בעקבות אזהרת S&P מחדלות פירעון יוונית אחרי גלגול החזקותיהם של בעלי האג"ח היווניות, הוא מוגבל". מייג'ור, אנליסט בבנק ההשקעות HSBC, הוסיף כי "כל עוד האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי ממשיכים לקבל את החוב בהיקפו הנוכחי, ולתמוך ביוון, הנזק שולי".

"אם הבנק המרכזי האירופי ימשיך לתמוך ביוון חרף הורדת הדירוג שלה על ידי הסוכנויות וימשיך לתת ערבות לאג"חים שלה, אז זה יעזור ליוון - כי התמיכה של הבנק האירופי היא כל מה שמשנה לבנקים", דברי מייג'ור, בריאיון ל-SFGate. "זה אמנם ידרוש התאמות זמניות, אבל ניתן יהיה להכיל את הבעיה".

מדד מנהלי הרכש בקרב 17 מדינות גוש האירו גדל בחודש החולף בקצב הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2009, כך על פי נתונים שפורסמו היום. המדד נפל ל-53.3 נקודות ביוני, מ-55.8 נקודות במאי. "נראה כי הכלכלה באירופה התרחבה בערך ב-0.6% ברבעון השני, לעומת צמיחה של 0.8% ברבעון הראשון של השנה", אומר כריס וויליאמסון, אנליסט במרקיט.

לאחר ששוחרר ממעצר הבית לו היה נתון, ונראה כי התביעה נגדו בפרשת אונס החדרנית מתמוטטת, חלה תפנית שלילית נוספת בחייו של שטראוס-קאהן: העיתונאית הצרפתייה טריסטין בנון תגיש היום תלונה נגד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית לשעבר בטענה כי ניסה לאנוס אותה ב-2002 - כך מסר עורך הדין של בנון לסוכנות הידיעות רויטרס.

בנק נומורה חתך היום את תחזיותיו לסקטור התקשורת באירופה. נציין בין היתר את מניות France Telecom , Telefonica SA ו-Deutsche Telekom .

אסיה במגמה מעורבת; טוקיו אלקטריק תשלם פיצויים נוספים

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. מניות הקמעונאות ביפן ומניות הבנקים בסין הכבידו על המסחר. המסחר נפתח ברקע נעילה מעורבת באירופה אמש, בעוד החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה מעורבת עם נטיה לעליות.

"סין מהווה עדיין מוקד המשיכה של משקיעים, המתחשבים בתרומתה הניצחת לצמיחה הגלובלית", אמר טים שצ'ורדרס, מנהל השקעות ממלבורן. "כל האטה שתתרחש בצמיחה בסין, תשפיע גם על השווקים הגלובליים כולם".

המשקיעים באסיה יישאו עיניהם גם השבוע לעבר אירופה, בדגש על יוון, אשר לאחר שהועברה תוכנית הצנע במדינה דווח כי תזכה לסיוע פיננסי של 12 מיליארד אירו. מנגד, סוכנות הדירוג S&P יצאה אמש באזהרה כי "יוון בסופו של דבר תצטרך לעמוד בפני חדלות פירעון בגלל התוכנית של הבנקים בצרפת לגלגול החובות המדינה".

"אנו מסיקים שחשיפת הבנקים בסין לנכסים ביוון גדולה יותר מכפי שחזינו", אמר יוון זאנג, אנליסט במודי'ס, בהתייחסו לירידות במניות הבנקים במדינה (פירוט בהמשך).

התקשורת בסין דיווחה היום כי סביר שהבנק המרכזי במדינה יעלה את הריבית המרכזית באופן חריג לפני ההודעה על הכרזת הריבית העתית. זאת, כדי לנסות לקרר את האינפלציה ולצנן את בועת הנדל"ן המתנפחת במדינה. אחד העיתונים בסין אף הגדיל וציין כי ייתכן שהבנק יכריז על העלאת הריבית כבר השבוע.

מודי'ס: סין חשופה להלוואות רעילות בהיקף עצום

"יתכן שהבנקים הסינים חשופים להלוואות רעילות לממשלות המקומיות בהיקף מורחב של 540 מיליארד דולר (3.5 טריליון יואן) ביחס להיקף עליו דיווח משרד הפיקוח הלאומי של סין בשבוע שעבר", כך פירסמה היום סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, אשר הזהירה כי מצב של חדלות פירעון של חובות הממשלות מקומיות עלולה לגרום להפסדים גדולים יותר שעלולים לאיים על דירוג האשראי של הבנקים הסיניים.

ראש ממשלת יפן נאוטו קאן הציע השבוע להרחיב את התקציב הממשלתי עם תוספת נוספת של 2 טריליון ין (25 מיליארד דולר), במטרה לאפשר פרוייקטים נוספים לשיקום הנזקים במדינה לאחר רעידת האדמה והצונאמי שפקדו אותה, ב-11 במארס. תוכנית ההוצאות עוד טעונה אישור בפרלמנט היפני.

הבנק המרכזי באוסטליה הותיר היום את הריבית המרכזית במדינה על כנה, ברמה של 4.75%, בהתאם לציפיות האנליסטים. בהודעה לתקשורת מסר הבנק כי "הכלכלה האוסטרלית ממשיכה להתפתח כצפוי".

מניות הבנקים בסין וטוקיו אלקטריק במוקד

מניית China Vanke, חברת הנדל"ן המניב, זינקה אחרי שדיווחה על נתון מכירות חזק בחודש יוני החולף.

מנגד, מניות הבנקים בסין רשמו בעיקר ירידות, לאחר האזהרה של S&P מחשש לחדלות פירעון יווניות. בין היתר, נציין את China Construction Bank ו-Bank of Communications .

טוקיו אלקטריק פאואר , האחראית על הכור בפוקושימה שביפן, זינקה לאחר שהודיעה כי תעמוד בתשלום הפיצויים הנוספים למשפחות המפונים מאזור הדליפה - תוספת שהינה בהיקף של 48 מיליארד ין.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]