HSBC: "הנזק בעקבות אזהרת S&P על יוון - שולי בלבד"

סטיבן מייג'ר, אנליסט ב-HSBC: "כל עוד הבנק המרכזי האירופי ממשיך לערוב ליוון, הנזק של אזהרת S&P מוגבל" ■ לדבריו, "התמיכה של הבנק המרכזי היא כל מה שמשנה לבנקים"

"הנזק שייגרם בעקבות אזהרת S&P מחדלות פירעון יוונית אחרי גלגול החזקותיהם של בעלי האג"ח היווניות, הוא מוגבל", אומר סטיבן מייג'ור, אנליסט בבנק ההשקעות HSBC. "כל עוד האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי ממשיכים לקבל את החוב בהיקפו הנוכחי, ולתמוך ביוון, הנזק שולי".

"אם הבנק המרכזי האירופי ימשיך לתמוך ביוון חרף הורדת הדירוג שלה על ידי הסוכנויות וימשיך לתת ערבות לאג"חים שלה, אז זה יעזור ליוון - כי התמיכה של הבנק האירופי היא כל מה שמשנה לבנקים", דברי מייג'ור, בריאיון ל-SFGate. "זה אמנם ידרוש התאמות זמניות, אבל ניתן יהיה להכיל את הבעיה".

דבריו של מייג'ור נאמרים לאחר אזהרתה של סוכנות הדירוג הבינ"ל S&P אמש (ב'), כי "יוון בסופו של דבר תצטרך לעמוד בפני חדלות פירעון בגלל התוכנית של הבנקים בצרפת לגלגול החובות של המדינה". עוד כתבו כלכלני הסוכנות כי "להערכתנו, כל אחת משתי האופציות הפיננסיות למימון המתוארות בהצעה של צרפת (הבנקים הצרפתיים) לא תצליח למנוע מצב של חדלות פירעון".

עוד הוסיף מייג'ור כי "אני מופתע מההודעה של S&P. חשבנו כי ההצהרה על פיתרון מסתמן ביוון תגביר את הנוחות בקרב כלכלני סוכנויות הדירוג".

הבנק האירופי מסתייג

ברקע, נראה כי הבנק המרכזי האירופי ממשיך לצאת להצהרות בנושא לחובותיה של יוון: "הבנק יקבל את חובותיה ויערוב לאג"חים של יוון כל עוד סוכנויות הדירוג הגדולות לא יכריעו על חדלות פירעון יוונית", אמר בכיר בבנק המרכזי האירופי ל-CNBC.

"הבנק יסתמך על הדירוג החיובי ביותר מבין אלה של סוכנויות הדירוג הגדולות - S&P, פיץ' ומודי'ס", אמר הגורם.

הפיתרון הצרפתי: גלגול מועד פירעון האג"ח

נזכיר כי המוסדות הפיננסיים האירופיים גיבשו מתווה כללי של תוכנית בהובלת הבנקים הצרפתים ובאישור אלה הגרמנים, לדחות ב-30 שנים את מועד פדיונן של חלק נכבד מהאג"ח הריבוניות שהגיעו לפדיון של יוון. התוכנית גובשה בהנהגת הבנקים בצרפת.

ההצעה כוללת הסכם וולונטרי להפוך את מחציתן של האג"ח שיבשילו בשלוש השנים הבאות לאג"ח חדשות שמועד פירעונן יחול בעוד 30 שנים. שווי סך האג"ח של יוון עומד על 340 מיליארד אירו, ועד סוף 2014 יבשילו אג"ח ששווין 100 מיליארד אירו מסכום זה.

פתרון חלקי במסגרת התוכנית הצרפתית, שעליה הכריז הנשיא ניקולא סרקוזי, יגולגלו עוד 20% מהאג"ח המבשילות, ויהפכו למכשירי השקעה חדשים שתנפיק קרן היציבות הפיננסית האירופית (EFST). כמו כן תוקם ישות ייעודית שלתוכה יוכלו הבנקים להזרים את אחזקותיהם היווניות.