רכישת סלולרי ממשווק פרטי תחסוך עד 2,000 ש'

משום מה הצרכנים בישראל ממשיכים להתעלם מהשוק הפרטי התוסס של מכשירי הסלולר ■ איך אפשר לקנות מכשיר בחנות פרטית ולקבל החזר מחברות הסלולר, וממה כדאי להיזהר?

קרוב לשנתיים לאחר שהתקבל אחד החוקים הצרכניים המהותיים יותר ללקוחות הסלולר, נראה כי רבים עדיין לא יודעים על קיומו ולא הפנימו את השלכותיו. התיקון לרישיונות חברות הסלולר, שמאפשר לנו לרכוש מכשיר בחברה אחת ולהמשיך לקבל עליו את מלוא הזיכויים והשירותים במעבר לחברה אחרת, אינו זוכה למלוא תשומת-הלב - וצרכנים רבים אפילו לא לוקחים בחשבון את האפשרות לרכוש טלפון נייד מחוץ לחברת הסלולר מבלי לגרוע מתנאי העסקה.

"לקוחות רבים אינם מודעים לתקנה, ולכן אינם יודעים שמגיע להם החזר", אומרת ליאת נחום, מנהלת התוכן של אתר "כמהזה" (www.kamaze.co.il), אתר השוואות מחירי התקשורת בישראל.

בעזרת "כמהזה" מציב "גלובס" מראה עם מחירים בחברות הסלולר אל מול מחירי רכישה באופן פרטי, מזכיר אילו אפשרויות קיימות מחוץ לחברות ועונה על שאלות שעולות בפני לקוחות העומדים לפני רכישת מכשיר:

מהו בעצם חוק ניתוק זיקה?

החוק מחייב את את חברות הסלולר לתת ללקוחות שלא קנו אצלן את מכשירי הסלולר תנאים זהים ללקוחות שכן רכשו אצלן, לרבות מסלולי חיוב-זיכוי'.

במשרד התקשורת מזכירים כי מדיניות המשרד היא להרחיב את התחרות בשוק הציוד הסלולרי, ולכן הלקוחות זכאים למלוא ההטבות, לרבות הטבה עבור צריכה של זמן אוויר או עבור צריכת שירותים.

ב"כמה זה?" מציינים כי תלונות רבות מתקבלות באתר בגין אי-מתן החזר על מכשיר שנרכש באופן פרטי. עוד עולה מבדיקות האתר כי חברות הסלולר אינן מציעות ביוזמתן החזר אם הלקוח אומר שרכש מכשיר באופן פרטי.

משרד התקשורת: "אם חברת הסלולר נותנת את ההטבות רק למי שרכש מכשיר ממנה, מדובר בהפרה של הסעיף בנוגע לניתוק זיקה, והצרכן מוזמן להתלונן למשרד התקשורת. מכשיר שאינו נמכר כלל על-ידי חברת סלולר מסוימת, נהנה מהטבות בהתאם לטבלה שמפרסמת כל חברה".

איזה החזר מגיע לי?

אם רכשתם מכשיר באופן פרטי, והוא משווק בחברת הסלולר שאליה אתם מצטרפים, מגיע לכם החזר כאילו רכשתם את המכשיר בחברה.

למשל, אם רכשתם באופן פרטי סמסונג גלקסי בעלות מוזלת בכחצי ממחירו בחברות הסלולר, ויש בידכם את חשבונית הקנייה, עדיין תקבלו החזר מלא, כאילו רכשתם את המכשיר מחברת הסלולר, הווה אומר החזר גבוה יותר ממה ששילמתם על המכשיר.

אם המכשיר אינו נמכר בחברת הסלולר, יש טבלת החזרים שלפיה מגיע לכם החזר, שם לרוב ההחזר הוא נמוך יותר.

"גם מי שיודע על התקנה לא בקיא בגובה ההחזר שמגיע לו, ומן הסתם גם לא דורש אותו", אומרת ליאת נחום.

"בנוסף, לעיתים רבות גם גובה ההחזר שניתן נמוך מההחזר האמיתי שמגיע ללקוח. כאן צריך להתעקש עם חברת הסלולר.

"עוד חשוב לדעת כי חייבים לשמור את חשבונית הקנייה של המכשיר, בלעדיה חברות הסלולר אינן מחויבות לתת לכם החזר".

מה לגבי אייפון?

בסוף השבוע האחרון פרסם משרד התקשורת תיקון שמטרתו להביא להקלה ביבוא טלפונים סלולריים מחו"ל, בעיקר מכשירי אייפון. עד היום, באופן תמוה, לא ניתן היה לייבא אייפונים לארץ ביבוא מקביל. רק חברות הסלולר יכלו לייבא את המכשיר, כשאפילו היבואן הרשמי של אפל בישראל, idigital, לא מכר אייפונים.

המחיר בארץ גבוה מאוד ומגיע לטווח מחירים של 4,000-5,000 שקל בהתאם לנפח הזיכרון. בארה"ב, למשל, תוכלו לרכוש את המכשיר עם simFree פתוח לכל הרשתות בחצי מסכום זה: 649-749 דולר בלבד.

מעתה ייתכן שהמחירים יירדו. יבואן שיש לו רישיון סחר ממשרד התקשורת יתחייב בהצהרה כי המכשירים שהוא מייבא הם מכשירים חדשים ומקוריים, וכך יוכל למעשה לייבא כל מכשיר. כיוון שהאייפון הוא מכשיר שיש לו אישור ונמכר כבר בארץ, המהלך יקל על יבואנים שונים ויסייע כמובן לצרכן. התיקון נכנס לתוקפו שלשום (ב').

אם אתם חוששים מרכישה בחנות פרטית באינטרנט, מומלץ כי תיגשו פיזית למקום החנות ותתרשמו בטרם הרכישה.

האם כדאי לרכוש בחו"ל?

רכישה בחו"ל הרבה פעמים משתלמת יותר מבחינת המחיר, אך לרוב המכשירים מגיעים ללא ממשק בעברית.

ברכישה מאתרים בינלאומיים לא פעם המצב מורכב יותר: מעבר לעלות המכשיר בחו"ל יש להביא בחשבון עלות משלוח לארץ (אם זה באמצעות אתרים בחו"ל כגון eBay או חנויות פרטיות) ומסים; כמובן, שאלת האחריות מוטלת בספק.

עם זאת, בחו"ל תוכלו למצוא מכשירים מתקדמים מאוד ומכשירים שלא תמצאו בארץ במחירים זולים.

בשורה התחתונה, חשוב לחשב את המחיר לאחר משלוח ומסים כדי לדעת את המחיר הסופי.

כאמור, בימים האחרונים נפל דבר. בין שאר הסרת חסמי מעבר, החליט משרד התקשורת בתחילת השנה גם על ליברליזציה בתחום יבוא טלפוניים סלולריים, במטרה להגביר את התחרות בתחום זה שחברות הסלולר שולטות בו ביד רמה. המשרד החליט על ביטול הביורוקרטיה כדי לספק הקלה משמעותית ליבואנים ומשווקים פרטיים בנושא היבוא. יש לקוות כי תחום זה אכן יתפתח עם ההקלות שבדרך.

איפה אפשר לקנות מכשיר?

אחרי ששיננו היטב את התקנה, האפשרויות העומדות בפניכם לרכישת מכשיר באופן פרטי הן הדרכים הבאות: רכישה בחנות/אתרי אינטרנט ברשת, רכישה מחו"ל או באמצעות אתרי יד שנייה ורכישה ממשווקים. לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות, ולכן חשוב לבדוק את כל האפשרויות - כך תוכלו להחליט מהי האפשרות המתאימה לכם ביותר.

האם רכישה מיד שנייה אמינה?

ברכישת מכשיר דרך אתרי יד שנייה ברשת או מאנשים פרטיים, תצטרכו להתנהל כפי שאתם רוכשים רכב מיד שנייה: לבדוק היטב שלא עובדים עליכם בתרגילי עוקץ שונים (כמו מכירת מכשיר ודיווח עליו כגנוב או כאבידה, מכשיר מקולקל וכו'), ולברר פרטים על המכשיר: מהיכן נרכש, האם הוא תקין, זמן תפוגת הסוללה (עקב אכילס מובהק למכשירי יד שנייה) וכדומה.

היתרון עשוי להיות במחיר, אולם החיסרון המובהק ברכישה כזו הוא שהתשלום במזומן ולרוב אין לאנשים פרטיים חשבונית לתת לכם.

משתלם לקנות מחנות פרטית?

כדאי שתשימו לב להפרשים הגדולים בין העלות בחנות פרטית לחברות הסלולר: לעתים בחנות פרטית המחיר זול במחצית מבחברת הסלולר. עם כל הכבוד לנוחות הרכישה דרך חברת הסלולר, מדובר בסכומים גבוהים מאוד, אם לא היקרים ביותר, לרכישת מכשיר.

עוד עולה מהבדיקה כי בין חברות הסלולר אין ממש תחרות - לא במחירי המכשירים ולא בתנאים לקבלת החזר.

כיום ישנן חנויות אמינות שמאפשרות אפילו פריסת תשלומים נוחה לשנתיים.

מעבר לזה, ניתן לרכוש מכשירים בחנויות פרטיות קטנות יותר ברחבי הארץ המתמחות במכירת מכשירים באופן פרטי.

הנה דוגמאות למחירי סמארטפונים בחברות, איזו חברה משווקת ומה התנאי לקבלת ההחזר.

* בלאקברי בולד 9780 - הפרש של עד 1,400 שקל: בחברות נע מחירו בין 2,800 שקל (אורנג') ל-3,600 שקל (פלאפון). בחנויות הפרטיות, על-פי בדיקת "כמהזה", נע המחיר בין 1,740 שקל לכ-2,210 שקל.

* סמסונג גלקסי S - הפרש של עד 2,080 שקל: בחברות נע מחירו בין 4,140 שקל (סלקום) ל-4,300 שקל (פלאפון). בחנויות הפרטיות - 1,880-2,390 שקל.

* נוקיה N8 - הפרש של 1,400-1,600 שקל: בחברות בהן הוא משווק נע מחירו בין 3,240 שקל (פלאפון) ל-3,570 שקל. בחנויות הפרטיות - 1,600-2,200 שקל.

* מוטורולה דפיי - הפרש של 000,1 שקל: בחברות בהן הוא משווק נע מחירו בין 2,810 שקל (אורנג') ל-2,840 שקל. בחנויות הפרטיות תידרשו תשלמו 1,780-1,940 שקל.

10 המלצות לפני רכישת מכשיר

1. . מכרו מכשירים ישנים: לכולנו יש מכשירים ישנים בבית. אם הם עדיין תקינים, פרסמו אותם בלוחות יד שנייה המצויים ברשת והיפטרו מהם.

2. בדקו את גובה ההחזר: לפני כל רכישת מכשיר, בדקו היטב אם אתם מגיעים לרמות ההחזר בחברות הסלולר, עם השנים התנאי לקבלת החזר מלא על מכשיר עולה, וכך תדעו אם תוכלו לקבל עליו החזר מלא.

3. אל תתפתו למבצעי השדרוגים: זכרו כי בכל שדרוג, עדיין יש לכם תשלומים על המכשיר הישן (עליו כבר לא תקבלו החזר בשדרוג), זאת בנוסף לעלות המכשיר החדש.

4. בחירה נבונה של המוכר: בכל רכישה באופן פרטי נהגו במשנה זהירות. רכישה בחנות פרטית משתלמת מאוד, ואם תנהגו בזהירות תיהנו פעמיים: גם מכשיר בזול וגם קבלת החזר מחברת הסלולר.

5. אל תחששו מסוגיית האחריות. אתם מודאגים מאחריות למכשיר? אין שום סיבה. ראשית, יש אחריות יצרן למכשירים חדשים בשנה הראשונה. שנית, בכל חברות הסלולר יש שירות תיקונים ואחריות שאליו תוכלו להצטרף בתשלום. שלישית, יש ביטוחים באופן פרטי בתשלום מוזל, ורביעית, יש מעבדות פרטיות בכל רחבי הארץ.

6. תמיד יש מציאות: לפני כל רכישה בצעו סקר שוק וחפשו באתרי ההשוואות, באתרי יד שנייה, eBay וכו'. כמו בכל שוק, תמיד יש מציאות שוות.

7. קנייה בחו"ל: לפני רכישה מחו"ל, בדקו את עלות המסים והמשלוח, לא לשכוח לבדוק אם למכשיר ממשק בעברית ואם הוא פתוח (sim-free) לכל הרשתות.

8. קנייה מיד שנייה: לפני כל רכישה מיד שנייה בדקו את תקינות המכשיר, היציאות שלו, שהלחצנים/מסך עובדים ומגיבים, שהוא אינו סדוק, שהמצלמה עובדת. שאלו את המוכר למקור רכישת המכשיר, האם עבר תיקונים בחברת הסלולר וכו'.

9. שמרו על החשבונית. ללא חשבונית לא תקבלו החזר משום חברת סלולר.

10. ידע שווה כוח: רכשתם מכשיר? עכשיו שננו את הרפורמה של משרד התקשורת הכוללת את ניתוק הזיקה והחזרים למכשיר שנרכש באופן פרטי, כך תוכלו להתנהל נכון מול חברת הסלולר ולבקש את ההחזר המגיע לכם עבור המכשיר שזה עתה רכשתם.

* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.

איפה לקנות טלפון סלולרי
 איפה לקנות טלפון סלולרי

השוואת מחירים סלולרים
 השוואת מחירים סלולרים

אייפון 4 32 ג'יגה לבן
 אייפון 4 32 ג'יגה לבן