אולמרט שינה גירסה ואישר: העברתי כספים במזומן לעו"ד אורי מסר

‎‎ראש הממשלה לשעבר הודה כי אינו יכול לשלול שהסכומים הגיעו למאות אלפי דולרים ושאחד ממקורותיהם היה מוריס טלנסקי

‎‎ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נאלץ להודות כי שיקר בחקירתו במשטרה כשטען כי בינו לבין עו"ד אורי מסר לא התקיימו יחסים כספיים: ביום השני לחקירתו הנגדית בבית המשפט המחוזי בירושלים, הודה היום (ג') אולמרט כי בניגוד לדבריו בחקירת המשטרה, הוא העביר פעמים רבות סכומי כסף במזומן לידי מסר, באופן ישיר ובאמצעות שולה זקן.

אולמרט הודה כי אינו יכול לשלול כי הסכומים הגיעו למאות אלפי דולרים, וכי אחד המקורות לכספים הללו היה מוריס טלנסקי.

‏גם היום השני לחקירה הנגדית התאפיין בחילופי עקיצות בין אולמרט לבין התובע, עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים. מיד בתחילת הדיון מנה קורב את הפעמים שבהם נאלץ אולמרט עד עתה לחזור בו מהדברים שאמר בחקירת המשטרה.

"כבר אמרת שאתה חוזר מהגירסה שלך לגבי האזנות הסתר", אמר קורב. "אתמול חזרת בך מהגירסה בעניין כספי הבטוחה, עכשיו אני רוצה לשאול על הקופה הסודית. היום אתה כבר מודה שקיבלת כסף מזומן, במאות אלפי דולרים, בשנים 2001-2002, ואולי גם אחרי כן".

‏אולמרט טען כי ניסח את הדברים אחרת, ואולם השופט יעקב צבן התערב: "אין מחלוקת שאורי מסר החזיק כספים". "אין מחלוקת", השיב אולמרט. "יכול להיות שהעברת את הכספים למסר?", שאל קורב. "כבר אישרתי את זה", אמר אולמרט, "אני לא זוכר להגיד סכומים. אני לא זוכר אם הכספים האלה הגיעו בחלקם מטלנסקי, אבל אינני יכול לשלול זאת". "אם כך", אמר קורב, "הפרט היחיד באישום זה שבו אתה כופר הוא היותה של הקופה 'סודית'".

‎‎‏"להדוף את ההתקפה"

‏‎‎אולמרט נאלץ שוב להסביר מדוע הציג גירסה הפוכה בחקירת המשטרה.

"שואלים אותך במשטרה רק על דבר אחד - קשר כספי עם מסר. ואתה משיב: שום קשר. תסכים אתי שהתשובות האלה לא נכונות. מדוע לא השבת תשובות אמת?", שאל קורב.

אולמרט: "ההתייחסות הייתה ממוקדת לנושא השוחד. אני הייתי במצב שבו הרגשתי תכנון, הרגשתי צורך אסטרטגי להתגונן מפני ההאשמות האלה. אלה דברי אמת. היה ענן שחור, בנסיבות האלה לא הייתה סיבה שאני אומר יותר ממה שאמרתי. הצגת הדברים של שוחד, של שמירה בכספת סודית, הייתה הצגה שאינה אמת".

‏בהמשך הוסיף אולמרט, בניסיון להסביר את דינמיקת החקירה המשטרתית, כי כראש ממשלה הוא היה עסוק תוך כדי במגעים מדיניים: "השאלות ניסו להוכיח שמדובר בכספים שניתנו שלא כדין, זו מילה מכובסת של שוחד. הקונספציה הייתה שזה כספים שנשמרו בסודיות. אתה נלחם על חייך, ואתה יודע יפה מאוד שפה מילה אחת נוספת והחלק הזה של חייך יכול להיות שכבר לא יהיה. והיו כל הדברים שניסיתי לספר שלא נתנו מנוח לנפשי, משא-ומתן כזה או משא-ומתן אחר. גירסה יותר רחבה הייתה יכולה להינתן בנתונים שבהם היא הייתה יכולה להישמע. בסיטואציה שבה הייתי ממוקד אז, זה בניסיון להדוף את ההתקפה על כספי השוחד".

‏קורב ציטט שאלה שנשאל אולמרט בחקירת המשטרה - האם זקן העבירה למסר כספים במזומן, ואת תשובתו של אולמרט: "אני לא יודע מזה". "ההכחשה היא הכחשה אמיתית", ניסה אולמרט להסביר, "של דברים שהוצגו באופן לא נכון. התייחסתי לאישום הזה של כספי שוחד, לקונספירציה הזו של מסר".

קורב: "לא מדובר בניואנסים, אלא שאלות מלאות שבהן אמרת לא דברי אמת".

קורב גם טען כי אולמרט התייעץ עם עורכי דינו לפני חקירתו השנייה, שבה המשיך להכחיש העברת כספים למסר, ואולם לדברי אולמרט, "הפעם היחיד שבה ראיתי את עורכי דיני היתה כ-3 שבועות לאחר החקירה הראשונה. לא היה לי זמן להתייעץ איתם. לא היה לי זמן פנוי". ‏‎‎‏

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, מסר כי "אולמרט אמר בצורה הברורה ביותר לכל אורך הדרך - גם בחקירה, גם בעדות הראשית וגם היום - כי מדובר בכספים פוליטיים שעברו כחוק והוחזקו כחוק בידי אורי מסר, וכל הזיקוקים שמנסה הפרקליטות להפריח מסביב לא ישנו עובדה יסודית זו".