שדרג את עצמך: השיפורים במוצרי הצריכה האלקטרוניים

הגרסאות החדשות של מוצרי הצריכה האלקטרוניים מציעות שיפורים שהלקוחות יכולים לזהות בקלות ■ הפלייסטיישן החדש של סוני יכול בקלות להיחשב לפלייסטיישן 4 ואפילו 5

בז'רגון הפנימי של יצרני מוצרי הצריכה האלקטרוניים, המושג "שדרוג" מקביל למושג "חיסכון בכסף". במקום להשקיע הון עתק בפיתוח מבראשית של דור חדש של מוצרים, משפרים את היכולות של מוצרים קיימים. לעתים מדובר בשיפור מהותי של הביצועים הנסתרים מהעין, אבל כמעט תמיד מדובר בשיפורים טכנולוגיים שאותם הלקוחות יכולים לראות ולמשש בקלות: ממשק הפעלה חדש ומקורי, מסך איכותי יותר - רצוי עם לפחות ממד נוסף - ויותר תוכן.

חלק מהשדרוגים הללו נארזים באריזה שיווקית מחודשת ויוצאים לשוק בתור דור חדש ומהפכני. אחרים מוצעים ללקוחות במתכונת צנועה ומודולרית יותר של עדכוני קושחה (Firmware) או תוכנה, או באמצעות רכישה של אבזרים חיצוניים מודולריים שמאפשרים ליצרנים לייצר יותר הכנסות עקיפות.

בשנתיים האחרונות, שבהן הכלכלה העולמית לא הייתה במצב מזהיר, התמקדו יצרנים רבים בטקטיקת השדרוג/חיסכון ואת התוצאות ניתן לראות בימים אלה במוצרים רבים. להלן כמה דוגמאות.

הפלייסטיישן עולה כיתה

לסוני אין כוונות להשיק השנה דור חדש לפלייסטיישן 3, וכנראה גם לא בשנה הבאה. אבל כאשר בוחנים את הביצועים של ה-PS3 העדכני לעומת הדור הראשון שלו, שהושק ב-2006, אפשר לכנות אותו בקלות פלייסטיישן 4, או אפילו 5. לאחר שורה של שיפורים ושדרוגים (הוספת ה-Move, למשל) מתמקדת כיום סוני בשדרוגי תוכנה וחומרה, שיאפשרו לה להגדיל את הכנסות הלוואי מהפלטפורמה הקיימת.

הקיץ, למשל, יוכלו בעלי ה-PS3 שרכשו לאחרונה טלוויזיה תלת-ממדית, ליהנות מיכולות ה-3D החדשות, שנוספו השנה לקונוסולת הבידור הוותיקה באמצעות עדכונים. הערך המוסף הגלוי והברור של השדרוג הזה יהיה מתקפה על כיסי הלקוחות באמצעות משחקים חדשים, שתומכים בתלת-ממד סטריאוסקופי (צפייה באמצעות משקפיים מיוחדות) ושל כותרי בלו-ריי, שתומכים גם הם ב-3D.

אבל זה רק קצה הקרחון. ב-9 באוגוסט מתכוונת סוני להשיק ביפן, באמצעות רשת הפלייסטיישן נטוורק, מגזין וירטואלי מדור חדש, IQUEEN, שאמור ליצור מהפכה בשוק ההוצאה לאור. מדובר במגזין המיועד לנשים (וליפנים חובבי נשים יפות), עם תכנים במתכונת דומה לזו של מגזיני נשים מקובלים בעולם הפרינט: דוגמניות, אופנה, צלמי על, אוכל ושופינג.

ואולם המגזין צולם והופק מראש בטכנולוגיות שמאפשרות לצופים למצות את היכולות הוויזואליות של ה-PS3 המשודרג. תוכן הווידיאו שמשובץ במגזין צולם כולו במצלמות תלת-ממד ברזולוציה של HD מלא, והוא מביא את הדוגמניות ואת האופנה בתלת-ממד אל הסלון הביתי. גם התוכן המגזיני "השטוח" - טקסטים, תמונות סטילס וכדומה - מגיעים אל הסלון הביתי בטכנולוגיה (4k2k) שמאפשרת רזולוציה של 4096X2160 - פי ארבעה יותר פיקסלים מ-HD מלא "רגיל". המשמעות היא שהצופה יכול לקרוא את התוכן על מסך הטלוויזיה ב"עמודים" בגודל B1, לבצע זום כמעט בלתי מוגבל על התמונות שבהן הוא חפץ לצפות, בלי לאבד פרטים וחדות. גם חלק מתמונות הסטילס הן ב-3D.

בינתיים, כאמור, מדובר במגזין נשים תמים, שנמכר ללקוחות ביפן תמורת כ-20-35 דולר, בהתאם למנוי. ואולם הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזו בתחום הסחר המקוון אדיר, ואפשר רק לדמיין איזה שימוש יעשו בה מו"לים של מגזיני פורנו.

איפה האוטו

פוג'יטסו היפנית נמצאת זה שנים רבות בעסקי מערכות הניווט לרכב ומערכות הניווט/מולטימדיה לרכב מהדור האחרון, שהיא משווקת ביפן, זוכות להערכה רבה. ואולם, כיום גם זה לא מספיק, ולפיכך יצאה החברה החודש בפרויקט של שדרוג והתאמה של מערכת הניווט שלה לכל החידושים האופנתיים של העולם המקוון באמצעות חיבור ל-3 אפליקציות מתקדמות לאייפון.

הראשונה, המכונה Twitdrive, מאפשרת לנהג לחלוק עם העולם החיצון את חוויותיו והגיגיו בטוויטר, תוך כדי נהיגה, באמצעות זיהוי קולי ובלי להוריד את ידיו מההגה כל עוד האייפון מחובר לעריסתו. האפליקציה השנייה, קורא חדשות לרכב, גולשת לאתרי חדשות על-פי בחירת בעל הרכב ומקריאה את הכותרות שלהם בקול סינתטי. הנהג יכול לדפדף בין הידיעות ועמודי החדשות בפקודות קוליות בלבד.

היישום השלישי והמעניין ביותר מכוון את בעל הרכב למקום שבו החנה את רכבו בחניונים ענקיים ומסובכים להתמצאות. האפליקציה זוכרת את מיקומו של הרכב ברגע שהמשתמש מנתק את הטלפון מהמערכת ברכב ויוצא מרכבו. כאשר הוא רוצה לחזור היא משתמשת בטכנולוגיה של מציאות מועשרת (Augmented Reality) כדי להשליך את מיקומו של הרכב ואת הכיוון על גבי תמונת השטח, שמצלם האייפון בזמן אמת.

זיכרון גורלי

לא תמיד צריך לחכות לסיוע בחומרה או תוכנה מכיוון יצרן המוצר כדי לשדרג את הביצועים של מכשיר קיים. סמסונג, למשל, לקחה על עצמה לשדרג את יכולות המולטימדיה של סמארטפונים מהדור האחרון ולאפשר להם למצות את הביצועים הגלומים שבהם באמצעות כרטיס זיכרון חיצוני זעיר בפורמט SD.

הצ'יפ שעל הכרטיס מיוצר בטכנולוגיית ייצור של 20 ננו - המילה האחרונה בשוק - וזיכרון הפלאש מאמץ טכנולוגיה של 3 ביט, שמאפשר להגדיל בצורה דרמטית את מהירות העברת הנתונים מהזיכרון ואליו. על-פי נתוני החברה, הכרטיס מציע קצב קריאת נתונים של 24 מגה ביט לשנייה, ובמהירות כתיבה של 12 מגה ביט - כמעט פי שניים מהקצב של רוב הכרטיסים הקיימים. הקצב הזה מתאים, למשל, לאחסון או לקריאה רהוטה ומהירה של קבצי וידיאו ב-HD מלא ואפילו בתלת-ממד, כמו אלה שבהם מטפלים הסמארטפונים מהדור האחרון. כרגע מדובר בכרטיס SD בנפח 32 מגה ביט, אך בעקבותיו יצא כרטיס בנפח כפול.