מכון ירושלים על הקוטג': "החוק בישראל מקבע את קרטל החלב"

"מחיר הקוטג' לצרכן הסופי התייקר פי 10 ממחיר העלות שמשלמות המחלבות", נכתב בסקירת המכון על שוק החלב ■ "הכנסות המחלבות הגדולות מהקוטג' עומד על 41% מהמחיר לצרכן"

"בלי שינויי חקיקה שוק החלב יישאר בעינו - קרטל" - כך נכתב בסקירה שפרסם היום (ד') מכון ירושלים לחקר שווקים, לאחר בדיקה שביצע על שוק החלב בישראל. "חוק ההגבלים העסקיים אינו חל על המגדלים והמשווקים הסיטונאיים של תוצרת חקלאית, מה שמקבע את הקרטל".

עוד נכתב בסקירה כי "בהצעת תקציב משרד החקלאות נאמר במפורש כי: 'הפטור במתכונתו הנוכחית מאפשר למשווקי התוצרת החקלאית... לייצר התארגנויות קרטליסטיות, לתאם את פעולותיהם ולהפעיל כוח שוק, ובכך לגרום לעליית מחירי התוצרת לצרכנים'".

במכון ירושלים מפרטים כי המכסים על חומרי גלם לתעשיית החלב (אבקת חלב וחמאה) ועל מוצרי חלב סופיים הם בשיעורים גבוהים מאד של כ-150%-200%, ומונעים יבוא אפקטיבי של אותם מוצרים.

בנוסף נכתב בסקירה כי "על-פי חוק החלב שאושר לאחרונה, ישנן הגבלות המקשות על היבוא. ניתן לייבא כיום מוצר חלב רק אם אינו חמר גלם חלבי או שהוא מכיל למעלה מ-50% ממשקלו חומרי גלם חלביים".

במכון ירושלים מסבירים כי כתוצאה מהמגבלות המדוברות, מחירו של גביע קוטג' תנובה הכפיל את עצמו ב-5 השנים האחרונות, מיום הסרת הפיקוח על מחיר המוצר ועד היום.

"מההכנסות המתקבלות ממכירת קוטג', הנהנות העיקריות הן המחלבות דוגמת תנובה, שטראוס וטרה - להן החלק הגדול ביותר במחיר, 2.99 שקלים המהווים 41%, מהמחיר הסופי לצרכן - 7.29 שקלים", נכתב בסקירה.

מכון ירושלים
 מכון ירושלים

"ב-3.5 השנים האחרונות, החל מינואר 2008, המחיר לצרכן עלה ב-39%, כאשר המחיר שמשלמות המחלבות על החלב ('מחיר המטרה') עלה בתקופה זאת רק כ-3.8%", נכתב בסקירה. "מכאן שהעלייה במחיר לצרכן הסופי גדלה פי 10 מהעלייה שחלה במחיר שהמחלבות שלמו בעצמן".

מכון ירושלים
 מכון ירושלים

במכון ירושלים ממליצים "ליישם את חוק ההגבלים העסקיים גם בקרב המגדלים והמשווקים הסיטונאים של תוצרת חקלאית, ולבטל בהדרגה את המכסים המוטלים על מוצרים אלה".

עוד ממליצים במכון ירושלים לבטל את הפיקוח הממשלתי שלא נמצא יעיל, ולפעול להגדלת הסכמי הסחר הבינלאומיים עם מדינות נוספות, לצד ביצוע שינויי חקיקה בחוק תכנון משק החלב שהגביל התרת יבוא מחו"ל.

"לבסוף, על הממשלה לפעול למען הורדת מסים על כלל מוצרי המזון, לרבות מוצרי החלב והגבינות", מסוכם בסקירה.