אל-אריאן: "המשבר באירופה לא יוביל ל'אפקט ליהמן' נוסף"

מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל המשותף לקרן פימקו, במאמר ל"רויטרס": "עם עליית האבטלה והנתונים של שוק המניות, כלכלת ארה"ב לא תעמוד בזעזוע שלילי מצד השווקים בעולם"

"עם עליית האבטלה והנתונים הלא מזהירים שמציג שוק המניות, כלכלת ארה"ב לא תוכל לעמוד היום בזעזוע שלילי מצד השווקים בעולם", כותב המנכ"ל המשותף של קרן פימקו, מוחמד אל-אריאן, במאמר לסוכנות "רויטרס". "זה מסביר מדוע השווקים מתקדמים בעצלתיים והמשקיעים לחוצים בצל משבר החוב באירופה, ולמה קובעי המדיניות הפיננסית בארה"ב מודאגים מהמצב השווקים העולמיים, שנעשה גרוע יותר בכל יום".

אל-אריאן מתייחס למשבר החוב באירופה, ומכנה אותו "רוח חזיתית" העומדת בפני ההתאוששות המאכזבת גם ככה, של כלכלת ארה"ב לאחר משבר המשכנתאות ב-2008. לטענתו, "לא סביר - אולם לא בלתי נמנע, שמשבר החוב באירופה יגרום ל'אפקט ליהמן ברדרס' נוסף בשווקים - דבר אשר יישתק לחלוטין את הכלכלה בארה"ב". אל-אריאן מסביר כי מצב זה יכניס את ארה"ב למצב של מיתון קשה, וככל הנראה יגרור את הפדרל ריזרב להשיק תוכנית רכישות אג"ח נוספת.

"בן ברננקי מבין שהאתגרים לא קיבלו תשומת לב ראויה"

אל-אריאן מסביר כי כיום ישנה מודעות של נשיא ארה"ב וקובעי המדיניות לחולשתה של הכלכלה בארה"ב. "גם לאחרונה הוריד הפדרל ריזרב את תחזיות הצמיחה ל-2011 ו-2012". לדבריו, יו"ר ה'פד' בן ברננקי מודע לחלוטין למצב, ומבין כי חלק מהסיבות לחולשה בכלכלה היא פרמטרים חיצוניים, דוגמת המשבר באירופה, עליית מחירי הסחורות והאסון ביפן שהאט את כלכלתה.

לדברי אל-אריאן, "כפי שברננקי רמז וכפי שאנו בפימקו סוברים, כלכלת ארה"ב מתמודדים עם קשיים שעדיין לא קיבלו את היחס הראוי מצד קובעי המדיניות הפיננסית בארה"ב".

אל-אריאן מתבסס על דבריו בכך ש-3 שנים אחרי משבר המשכתנאות בארה"ב, שוק הדיור במדינה עדיין לא מצליח להתאושש. שנית, האבטלה בארה"ב לדבריו גבוהה מדי, כאשר שיעור אבטלה של 9% מעיד על פגיעה במעמד הביניים. שלישית, מסביר אל-אריאן כי הון עדיין לא זורם בשווקים כפי שהיה מצופה, למרות תוכנית הרכישות של ה'פד'.

"חלק מהסקטורים התאוששו כמו שצריך, אולם עדיין יש דרך רבה לסקטור הפרטי עד שיתגבר על החוב של משקי הבית", מסביר אל-אריאן. "על קובעי המדיניות להתמודד עם הבעיות בכלכלה, כאשר לאורך יותר מדי זמן לקו בקוצר ראייה לטווח הרחוק".

אל-אריאן סיכם כי "בסופו של דבר, אין לארה"ב כלכלה שמסוגלת להתמודד עם טלטלות מבחוץ, בטח שלא כאלה רציניות. זה עוזר להסביר את הדאגה שלנו מהחרפת משבר החוב באירופה, ולמה חלק מהמומחים הרחיקו לכת עד לאזהרה מפני 'אפקט ליהמן' נוסף".