פסגות: ביטול הפטור ממס לזרים לא משפיע על שוק המק"מ

פסגות: "על אף שביטול הפטור ממס ידוע מזה חצי שנה, הזרים עדיין בעלי משקל מהותי בשוק המק"מ בישראל" ■ הביטול ממס על רווחי מק"מ ואג"ח ממשלתיות ייכנס לתוקף מחר

"ביטול הפטור ממס של משקיעים זרים על רווחי ההון במק"מ ובאג"ח ממשלתיות לא מזיז לשוק", כותבים כלכלני פסגות בסקירה על שוק המט"ח המקומי. "על אף שביטול הפטור היה ידוע בשוק כבר לפני חצי שנה ולמרות זאת, המשקיעים הזרים עדיין בעלי משקל מהותי בשוק המק"מ בישראל".

פסגות מתייחסים לביטול הפטור ממס שהנהיג בנק ישראל, אשר צפוי להיכנס לתוקף מחר (ה'). מטרת מהלך זה הייתה להפחית את כמות הספקולנטים הזרים הסוחרים בשוק המקומי, שמנצלים את הריבית הדולרית הנמוכה ונוטלים הלוואות דולריות זולות לטווח קצר, אותן משקיעים בנכסים שקליים - מה שמאפשר להם ליהנות מפערי הריביות בין השקל לדולר.

"אתמול היה מבחן משמעותי בשוק המק"מ", נכתב בסקירה. "הנפת מק"מ 712 בהיקף כספי של 10 מיליארד שקל. בניגוד להערכות הפסימיות, נרשמו ביקושים גבוהים למק"מ החדש, שנסגר בתשואה ממוצעת של 3.65%. תשואה זו מגלמת 3 העלאות ריבית בשנה הקרובה - קרי ריבית בנק ישראל צפויה לעמוד על 4% בעוד שנה מהיום".

יניב קוניס, מנהל המחלקת המחקר ליועצים בפסגות, ציין כי "לפי שעה, נראה כי ביטול הפטור ממס לזרים אינו משפיע על שוק המק"מ... גם בברזיל ובמדינות נוספות בעולם נקטו לאחרונה בצעדים דומים - ולמרות זאת הם לא השפיעו על פעילות המשקיעים הזרים".