הבינלאומי רצה לייעל ניהול התיקים - רשות ני"ע בלמה זאת

הרשות חסמה את המיזם של הבנק, שרצה להציע ללקוחותיו שירות של בקרה על תיקי ההשקעות, שמנוהלים על-ידי בתי השקעות ומנהלי תיקים חיצוניים, בשל חשש מפוטנציאל ניגוד עניינים

הבנק הבינלאומי חיפש מקורות רווח נוספים, אך רשות ניירות ערך התנגדה ליוזמה העסקית החדשה שלו. הבנק, שבשליטת צדיק בינו ובניהול סמדר ברבר צדיק, רצה להציע ללקוחותיו שירות של בקרה על תיקי ההשקעות, שמנוהלים על-ידי בתי השקעות ומנהלי תיקים חיצוניים. השירות הוא מעין חוות דעת נוספת, הבוחנת את התאמת דרגות הסיכון ואפיקי ההשקעה בתיקי הלקוחות. תמורת השירות התכוון הבנק לגבות עמלה ממנהל התיקים (ולא מהלקוח).

"הבנק הבינלאומי רואה תועלת רבה במתן השירות, שבמסגרתו יעניק חוות דעת מקצועית לתיק המנוהל. חוות הדעת תינתן על-פי דרישת מנהל התיקים, ולמעשה תאפשר למנהל התיקים להציג ללקוחותיו את עובדת היות התיק 'מבוקר' על-ידי הבנק", מציינים בבינלאומי.

ברשות ניירות ערך, שבראשות פרופ' שמואל האוזר, התנגדו לבקשה, מכיוון שהיא מעמידה את הבנק בניגוד עניינים, והעמלה מהווה תמריץ אסור. בתי ההשקעות הרי לא מתנדבים לקבל בקרה על יכולות הניהול שלהם, והשירות יכול לחזק את הקשר העסקי עם הבנק, שגם מפיץ את קרנות הנאמנות שלהם.

"במתווה המוצע לבנק יש עניין בהמשך ההסדר עם מנהל התיקים, היוצר לו מקור הכנסה. עניין זה עלול להטות את הייעוץ שהוא נותן ללקוח, שמהותו היא בקרת איכות על שירות ניהול התיקים שמקבל הלקוח", נכתב בתשובת הרשות.

עוד ביקש הבנק, כי הבקשה שהגיש לא תפורסם לציבור, שכן מדובר במיזם עסקי, שפרסומו עשוי לגרום למתחרי הבנק לנצל את ההזדמנות העסקית שבבסיסו. הרשות ניאותה לדחות את הפרסום ב-45 ימים.

רשות ניירות ערך מוטרדת באחרונה מניגודי העניינים של הבנקים, המפנים את לקוחותיהם לחברות ניהול תיקים שקשורות אליהם. בחודש אפריל פרסמה הרשות הנחיות, אשר מגדירות מתי וכיצד יכול יועץ השקעות בבנק להפנות לקוח לחברה לניהול תיקים הקשורה לבנק או חיצונית. זאת על רקע אירועים רבים, שבהם יועצים הפנו לקוחות לחברות שנתנו להם טובת הנאה מסוימת, או לחברות-בת של הבנק שבו הם מועסקים.