דיווח: הפרטת תעש נבחנת מחדש - במקום מיזוג לרפאל

כך דווח ב"ישראל דפנס" ■ לאחר שוועדת שרים החליטה כבר לפני כחצי שנה למזג את תעש בתוך רפאל, אך ההחלטה לא מומשה, משרד האוצר החל לגשש באחרונה אחר האפשרות להחיות את התכנית להפריט את החברה

לאחר שהממשלה כבר החליטה, לכאורה, על מיזוג התעשייה הצבאית, תעש, בתוך רפאל, חזר משרד האוצר לבחון את האפשרות להפריט את החברה. כך נודע לישראל דיפנס.

בימים האחרונים נערכו גישושים ראשונים לבחון את האופציה החדשה-ישנה. עתיד התעש הוא נושא שמטופל על ידי מערכת הביטחון ומשרד האוצר כבר שנים רבות. החברה גוררת חובות עבר כבדים ומתקשה לשלם משכורות ללא סיוע כלכלי ממשרד האוצר, למרות שצבר ההזמנות העתידי שלה עומד על מאות מיליוני דולרים.

בעבר נבחנו על ידי שרי ביטחון מספר תכניות להפריט את תעש, כולל תכנית לפרק אותה למספר חברות שיימכרו לחברות ביטחוניות שונות, ואולם התכניות האלה לא הבשילו.

בחודש ינואר האחרון , לאחר שנים של דיונים ללא תוצאות, נדמה היה כי השאלה מה יהיה עתיד התעש מגיעה לפיתרון: שרי האוצר והביטחון סיכמו על כך שהתעש לא תופרט אלא תתמזג כחטיבה בתוך החברה הממשלתית רפאל, שנחשבת רווחית ומשגשגת מבחינה כלכלית. ועדת שרים מיוחדת אף אישרה את התכנית, ומליאת הממשלה הייתה אמורה לאשר אותה סופית בתוך שבועות לאחר מכן. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שדחף למהלך, ועד עובדי תעש, והנהלות תעש ורפאל בירכו על המיזוג הצפוי, אלא שאז חלו עיכובים במימושו.

בשלב הראשון נערכו שימועים לראשי התעשיות הביטחוניות הגדולות. ראשי אלביט מערכות טענו כי הדרך הנכונה לטפל במשבר תעש היא הפרטת החברה ולא מיזוגה בחברה ממשלתית אחרת. ראשי התעשייה האווירית הציעו למזג את תעש לתוכם, כחברה הביטחונית הגדולה ביותר. אחרי השימועים הייתה אמורה מליאת הממשלה להתכנס כדי לאשר את המיזוג עם רפאל, ואולם ישיבה כזו מעולם לא התרחשה.

מה שעיכב את אישור המיזוג זו דרישה של רפאל שהממשלה תערוב לכך שחובות העבר של התעש לא יפגעו ברווחיות החברה (דרישה זו הועלתה בין השאר גם על ידי ועד עובדי רפאל, שכן העובדים משתתפים ברווחי החברה). כמו כן, דרשה רפאל לקבל מידע מדויק על היקף החובות של התעש. גורמים ביטחוניים טוענים כי גם העובדה שעופר עיני עיכב את תכניותיו לפרוש מההסתדרות ולהצטרף לפוליטיקה, הוציאה את הרוח ממפרשי המיזוג.

כך או כך, לאחר חודשים שבהם הליך המיזוג "נתקע", נודע כי משרד האוצר החל לבחון מחדש את האפשרות להפריט את תעש או חלקים מן החברה. גורמים ביטחוניים מאשרים עובדה זו. יצוין כי בעבר, היו מספר גופים, ולא רק חברת אלביט, שהודיעו כי בכוונתם להתמודד על רכישת תעש אם אכן תופרט.