אריה קוטלר חוזר לפטרו גרופ: הגיש הצעה משופרת

מעוניין לרכוש יחד עם קרן אמריקנית 51% מ-GPM תמורת 53 מיליון דולר

חודש לאחר שמחזיקי האג"ח של פטרו גרופ, חברה בת של מטיס קפיטל שבשליטת מוני הראל, החליטו על העמדת האג"ח לפירעון מיידי (בגין חוב של 92 מיליון שקל), הגישה ארקו החזקות של אריה קוטלר הצעה להשתלטות על הנכס העיקרי של הקבוצה - חברת הדלק הפרטית GPM.

קוטלר, שביצע לאחרונה השקעות בחברות התשתית והנדל"ן מלרג וליגד, ואשר בוחן את רכישת חברת היצוא החקלאי אגרקסקו, מציע בשותפות עם קרן אמריקנית לרכוש 51% מ-GPM, המפעילה 330 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, כנגד השקעה של 53 מיליון דולר, הכוללת הלוואת בעלים של 35 מיליון דולר. בתוך כך, נודע ל"גלובס" כי בשבוע שעבר התפטר מנכ"ל GPM, דויד אייזנברג.

בין מוני הראל לאריה קוטלר התפתח באפריל האחרון מאבק שליטה על GPM. ארקו הציעה להשקיע 20 מיליון דולר כנגד הקצאת 51% ממניות החברה, אלא שהראל טרפד את המהלך וקוטלר משך לבסוף את הצעתו. בהמשך הציע הראל להשקיע בחברה באופן דומה, אך לא הצליח לממש את הבטחתו עד כה.

חברה אטרקטיבית במצוקה תזרימית

את החברה האמריקנית מנהל מאז חודש אפריל נציג של קרן Bayside, הנושה הגדולה של GPM, לאחר שזו לא עמדה בתנאי הלוואה שהעמידה לה. GPM נקלעה בשנה שעברה למצוקה תזרימית בעקבות החורף הקשה בחוף המזרחי בארה"ב והזינוק במחירי הנפט, והיא נאלצה ליטול בספטמבר אשתקד הלוואה של 35 מיליון דולר מ-Bayside, בריבית של 18.5%. ההלוואה ניתנה לשלוש שנים וחצי, כשאת הריבית נדרשת GPM לשלם מדי רבעון, ובסך הכול כ-8 מיליון דולר בשנה.

עם זאת, עדיין מדובר בנכס אטרקטיבי עבור מספר משקיעים שגילו עניין בחברה, המייצרת הכנסות של כמעט מיליארד דולר בשנה (למרות שאיננה מצליחה לרשום רווח בשורה התחתונה).

מניית החברה האם, פטרו גרופ, הידרדרה למחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-20 מיליון שקל בלבד, והאג"ח שלה נסחרות בתשואת זבל של כ-200%. המצב בחברה האם, מטיס קפיטל, אינו מזהיר גם כן - היא נסחרת בשווי של כ-34 מיליון שקל והאג"ח בתשואה של כמעט 300%. לשתי החברות עתירות ההפסדים הערת "עסק חי" של רואי החשבון בדוחותיהן.