פישר מטיל ספק בהצלחת הכרזת יום ראשון כחופש בישראל

"החסרונות ברעיון עולים על היתרונות" ■ הרעיון: יום שישי חוזר להיות יום עבודה חלקי של שש שעות; בכל יום בשבוע תתווסף עוד חצי שעה ליום העבודה; ביום ראשון חופש למעט מסחר ושירותים

נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, מטיל ספק בהצלחת היוזמה להכריז על יום ראשון כיום חופש בישראל ולקצר את שבוע העבודה לחמישה ימים. "להערכתי, הניסיון להפוך את יום שישי ליום עבודה רגיל לא יצלח, עקב ההכנות לשבת ביום הזה", אומר פישר בראיון לסוכנות "בלומברג". לדבריו, "החסרונות ברעיון עולים על היתרונות". בגלי צה"ל דווח היום כי מלשכתו של השר סילבן שלום, הוגה היוזמה לעבור לשבוע עבודה קצר, נמסר כי בכוונתו להמשיך ולקדמה.

השבוע התייחס השר שלום ליוזמה. "בישראל היום אין סוף שבוע ארוך ולמעשה, אין סוף שבוע בכלל", אמר המשנה לרה"מ בריאיון מיוחד לערוץ החדשות של חדשות 2 באינטרנט. "הצעד הזה יעזור לכלכלה ולחברה הישראלית. זה שינוי נדרש והיתרונות עולים על המגרעות. העולם כולו עבר לשבת-ראשון, אפילו מדינות שאין להן קשר דתי ליום ראשון, גם בעולם המוסלמי".

"ביום ראשון יהיו לנו אפשרויות אינסופיות, כי יש תחבורה ציבורית", הסביר שלום. "נוכל לטייל, המסחר יגדל, תרבות הפנאי, הספורט. מספר שעות העבודה לא ישתנו. במקום לעבוד ביום ראשון, נעבוד בשישי עד 14:00 ואת השעות החסרות נשלים במהלך השבוע".

"זה יהפוך את ישראל ליותר שפויה ורגועה. כשזה יקרה נשאל - איך לא עשינו את זה קודם?", לדברי של שלום. "הציבור הדתי יהיה ראשון הנהנים מהמהלך. ביום ראשון כל הסקטור הדתי יצטרף למעגל הצריכה, זו גם סובלנות בין הדתיים לחילוניים".

חופש ביום א': כל שעליכם לדעת

כיצד יושפע שוק העבודה?

יום שישי חוזר להיות יום עבודה חלקי של שש שעות. בכל יום בשבוע תתווסף עוד חצי שעה ליום העבודה. ביום ראשון חופש למעט מסחר ושירותים. לכן, מי שעובד כעת ביום שישי - יעבוד גם בראשון. מדובר בשליש מהמשק בהם סופרמרקטים, קופות חולים, מסעדות וכמובן חנויות.

ומה יעשה מי שיעבוד ביום ראשון?

העובדים שיגיעו למקומות העבודה ביום ראשון יקבלו יום חופש באמצע השבוע.

מה יקרה בשעון חורף?

בשעון חורף יעשו התאמות. יום העבודה בשישי יתחיל מוקדם יותר, ובנוגע להסכמים קיבוציים, גם כאן צפויים שינויים אבל אין עדיין פתרון.

כיצד תושפע מערכת החינוך?

בגדול המטרה היא להפוך את ראשון ליום המשפחה, אבל מדובר בנושא המורכב ביותר. הכוונה לשלב תוכנית של יום לימודים ארוך. בראשון לא ילמדו, בימי חול תתווסף עוד חצי שעה כל יום, ביום שישי ילמדו רגיל, שש שעות.

בעיה נוספת היא שלמורים יש זכות לבחור יום בשבוע ליום חופשי. לרוב יום זה מנוצל ללימודים והשתלמויות. מורה שירצה לעבור השתלמות וגם לקבל עוד יום חופשי, יצטרך לצמצם את משרתו.

האם זה ייתן פתרון להורים שיעבדו בימי ראשון?

לא אם שני ההורים עובדים. בארגון המורים עוד בוחנים את הנושא, אולם בארגון ההורים - מתנגדים.

כיצד יושפע שוק ההון?

ביום שישי עובדים עד 14:00, וביום ראשון יהיה חופש. יהיה סנכרון עם הכלכלה העולמית גם בניירות ערך וגם במטבע חוץ. שוק ההון יפעל ביום שישי ויהיה זמין מול השוק העולמי. זה ייתן פתרון לעובדים רבים שהיום באים בראשון לעבודה ולא יכולים לעשות כלום. זה יכול ליצור עוד מקומות עבודה של חצי משרה, מהסיבה שימי שישי וראשון הופכים לימי צריכה אינטנסיביים.

כיצד תושפע התיירות?

בענף התיירות זה אמור לחזק את הפריפריה, לפי הערכות זה יגדיל את ימי הטיולים באזורים אלו, וייצור עוד יום חופש לנופש.

כיצד יושפע המגזר החרדי-דתי?

גם דתיים וחרדים ירוויחו - הם יהנו מיום חופשי בלי הגבלות של שבת, אך למרות זאת הודיעו היום מש"ס כי נכון לעכשיו הרב עובדיה יוסף מתנגד למהלך, אבל גם זה נתון למשא ומתן.