עצמאות למדינת דרום סודאן: "תודה לישראל, תבואו לבקר"

גלי צה"ל: בדומה לאזרחים המקומיים, גם הפליטים בדרום תל-אביב יצאו לחגוג: "לא באנו לעבוד כאן, ברחנו מהמלחמה. עכשיו סוף סוף אפשר לשמוח. הגיע הזמן לחזור הביתה"

עצמאות לדרום סודאן: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בירך הלילה הכרזת העצמאות של דרום סודאן. "היום ההיסטורי הזה מהווה תזכורת שגם אחרי חשכת המלחמה, תמיד ייתכן שחר של יום חדש", אמר אובמה, "דגל גאה מונף מעל הבירה ג'ובּה, ומפת העולם משורטטת מחדש". כך מדווחים בגלי צה"ל.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, שנכח באירוע הכרזת העצמאות של המדינה ה-193 בעולם, הצטרף גם הוא למברכים. "אני שמח להצטרף לחגיגת העצמאות של דרום סודאן", אמר, "אני מברך את הנשיא קיר על שהצליח להביא את האומה שלו עד הלום".

ההתרגשות הדרום-סודאנית הורגשה אמש גם בישראל, עם צאתם של מאות פליטים לחגיגות ברחוב נווה שאנן שבתל-אביב. לרגע אחד נדמה היה שדרום תל-אביב היא דרום סודאן. "אנחנו במלחמה עם צפון סודאן, אבל עכשיו יש לנו מדינה חדשה", אמרו הפליטים, "במדינה שלנו לא נשארו כבר אנשים. כולם בקנדה, ארצות-הברית ובישראל. זה הזמן לחזור הביתה".

"לא באנו לעבוד כאן, ברחנו מהמלחמה", מספרים הסדונים, "עכשיו נחזור למדינה החדשה שלנו. זה הרגע שאפשר לשמוח. סוף סוף נוכל להיות בקשר טוב עם מדינות בעולם, והראשונה היא כמובן מדינת ישראל. תודה רבה על שקיבלתם אותנו יפה. נשמח אם תבואו לבקר אצלנו".

בחודשים האחרונים עשו מאות פליטים סודנים את דרכם חזרה למקום ממנו באו, בטיסות חשאיות שארגנה ממשלת ההגירה, וזכו לכינוי "חזרה מרצון". אין ספק שבקרוב הגל הזה יילך ויגדל. על-פי נתוני הרשויות, הפליטים הללו מהווים אמנם רק 8,000 מתושבי הארץ, ולפי האו"ם פחות מ-2,000 מהם אכן הגיעו מהדרום - אך מדובר בבשורה גם למדינת ישראל.