בעלי חברת בנייה: "חצי מהעובדים שלי גרים אצל ההורים"

כמאל שגראוי, יו"ר ובעלי חברת אחים שגראוי: "התחושה בשוק מעורבת. לאנשים יש צפייה שהממשלה תציף את השוק בקרקעות, אבל ירידות במחירים בינתיים אין"

"התחושה בשוק מעורבת. לאנשים יש צפייה שהממשלה תציף את השוק בקרקעות, אבל ירידות במחירים בינתיים אין. יש עכשיו המתנה", כך אומר כמאל שגראוי, יו"ר ובעלים של חברת אחים שגראוי. לאחר שבנה פרויקטים בכל רחבי הארץ, שימר בתים רבים בתל אביב (באמצעות חברת הבת שגראוי ליבוביץ) ובנה שכונות שלמות לאנשי קבע, מביט שגראוי על הענף היום ומבטיח שהקונים יחזרו למשרדי המכירות עוד כמה חודשים.

"אנשים מחכים לירידה מאוד משמעותית במחירים שלא תגיע. מחירי הביצוע עולים והרווח של הקבלנים והיזמים נשחק. תהיה מלחמה בין הקבלנים - אבל האזרח הפשוט לא ייהנה משום ירידה במחיר. יש חוסר אמיתי בדירות ונכון לעכשיו אנשים ממתינים לראות מה קורה. אנשים עכשיו יחכו, הקבלנים ימשיכו לבנות, ואז כשהרוכשים יבינו שלא תהיה ירידה יחזרו לקנות, ואז תהיה עלייה במחירים.

"צריך להבין שגם הבנקים צריכים לגלגל את הכסף. גם כעת הם נותנים אשראי וליווי לפרויקטים וזה לא סתם. השוק לא נעצר, והבנקים יודעים בדיוק מה יקרה. גם הם מבינים שעוד כמה חודשים יחזרו לקנות דירות והשוק ימשיך לעלות".

- אבל הגענו לרמות מחיר שאינם בהישג היד של מרבית הישראלים.

"בישובים כמו מגדל העמק, נצרת עלית ועוד כבר 10 שנים לא בנו. חצי מהעובדים שלי בחברה גרים היום אצל ההורים כי הם מנסים לחסוך כסף להון עצמי כדי לקנות דירה. מחירי הקרקע הגבוהים ועליות הבנייה לא מאפשרות למכור במחירים נמוכים. המינימום הוא 800 אלף שקל ואנשים מחפשים דירות ב-600 אלף שקל.

"בכל אזור הצפון יש דרישה גבוהה מאוד לדירות, אבל במחירים של היום הקבלנים לא ניגשים למכרזים גדולים. הממשלה הוציאה קרקע בנצרת, 3,000 יחידות דיור, אבל יש אבסורד. השכבות החלשות בנצרת לא יכולות לקנות דירה ב-800 אלף שקל, שזה המינימום שיכולים למכור עם מחיר הקרקע ועלות הבנייה היום. אז מה שקורה זה שהם עולים לשכונה ישנה בנצרת עילית וקונים שם דירות ישנות ב-350 אלף שקל".

- אז הפתרון של האנשים המיואשים במרכז הוא לעבור לגור בפריפריה?

"אין ברירה. אנשים יגיעו לשם. במקום שיש רכבת או ציר תחבורה ראשי מתפתחים מתחמי מגורים שבהם מחירי הקרקע עדיין נמוכים יחסית. אנשים יגיעו לפריפריה כדי לקנות דירה, פשוט כי רק שם הם יוכלו להרשות את זה לעצמם".

לשגראוי יש בטן מלאה על קבוצות הרכישה, שקרנן ירד מאוד בתקופה האחרונה.

"אני רואה את ענבל אור בטלוויזיה מדברת על מחירים שנמוכים ב-25% ממחיר השוק ואני מתעצבן. העליות במחירי הביצוע יפילו את הקבוצות - מדד הבנייה עלה ב-6% רק השנה. חברי הקבוצות יצטרכו להביא עוד 200 אלף שקל על המחיר שכבר שילמו והרבה מהם לא יוכלו להוסיף את הסכומים הללו. היזמים נלחמים על רווח של 8% שהולך ונשחק וקבלני הביצוע נלחמים על רווח של 6%. אין סיכוי שמישהו יכול לייצר פרויקט עם הנחה של 25% במחיר הדירות".