הבטחת המפעילים הווירטואליים תקועה

שנה אחרי שהוכרז על כניסת מפעילי הסלולר הווירטואליים לשוק בקול תרועה, כמעט כלום לא נשאר מההבטחות

אחת החברות הסלולריות דרשה מאחד המפעילים הווירטואליים מחיר של 24 אגורות לדקה עבור שימוש ברשת שלה. זה היה לפני תשלום קישור גומלין, לפני תשלום עבור דאטה, גבוה מאוד, לפני התחייבות לכמות מטורפת של דקות ולפני התחייבות ל-10 שנים. יש היום לקוחות פרטיים שמקבלים מחירים טובים יותר.

ההסכם, שפרטיו הגיעו לידי "גלובס", מראה מדוע הסיכוי של מפעילים קטנים להיכנס לשוק הסלולרי במודל של MVNO הוא אפסי, ומדוע מישהו במשרד התקשורת פשוט לא מבין מה תפקידו ולמה הוא נמצא שם. במדינה מתוקנת, שר תקשורת היה צריך להראות את הדלת לכמה אנשים במשרדו כדי להסביר להם מה תפקידם, אחרי כישלון כזה. אם חברה סלולרית נוקטת גישה כה חריפה וקיצונית כלפי ניסיון של המשרד לחולל תחרות ומעקרת את הניסיון הזה באיבו, מבלי שהמשרד מודע לכך (הוא כנראה מודע, אבל לא נוקף אצבע) צר לנו לבשר שמדובר בפשיטת רגל של הרגולציה בשוק התקשורת - לא פחות.

בינתיים נודע ל"גלובס" כי כמה בעלי רישיונות ל-MVNO מנהלים מו"מ להחזרת הרישיון למשרד התקשורת עקב כישלון המו"מ עם המפעילים הסלולריים על שימוש ברשת שלהם. במלים פשוטות, ויותר גדולות, הרפורמה להכנסת מפעילים וירטואליים עומדת על כרעי תרנגולת והיום כשנה לאחר שהוכרז עליה בקול תרועה רמה, היא עומדת לשבוק חיים.

מרמי לוי לא תצא הישועה

נכון, אולי רמי לוי ודור אלון סלולר יעלו בסופו של דבר ויהיו שחקנים סלולריים, אבל הסיכוי שמהם נראה בשורה הולך ונמוג. כל האחרים יושבים על הגדר או שביקשו להחזיר רישיונות. הראשונה שפרשה היא המשביר סלולר, אחריה התחילה לגמגם חברת FREE טלקום של שלמה שמלצר, ועכשיו אנחנו שומעים על עוד כמה מפעילים כמו T2T שהחליטו להקפיא את הפעילות ושוקלים מה לעשות. הום סנטר יושבת אף היא על הגדר ולא יודעת מה לעשות, מרתון של חזי בצלאל ביקשה להחזיר את הרישיון, בלוקשתיל כנ"ל, וכל האחרים גם כן לא יודעים מה לעשות עם פיסת הנייר שקיבלו ממשרד התקשורת.

"הכתובת על הקיר" הוא ביטוי שעושה חסד עם משרד התקשורת ועם האופן שבו הוא התנהל ברפורמה הזו. בפעם האלף הוכח שכאשר לא סוגרים רפורמה עד הסוף, היא לא מתבצעת. במקום שמישהו ייקח אחריות על הכישלון המפואר הזה, עדיין יש כאלה שמסתובבים ואומרים שאם רמי לוי יעלה בפלאפון ודור אלון עם פרטנר - דיינו. במדינות רבות יש מפעילים סלולריים קטנים שלא מאיימים על המפעילים הגדולים ויודעים לחיות לצדם בשלום, אבל אצלנו מה שלא נכפה ונאכף בצורה הרמטית - פשוט לא קורה.

הראשונה שרצה להכריז הכרזות הייתה FREE טלקום שסגרה עם פלאפון הסכם. היום מתברר שהמהירות של FREE הייתה לרועץ. ראשית, היא כרגע לא עולה משום שבאיחור היא מגלה שההסכם שסגרה עם פלאפון הוא בעייתי ולא מאפשר לה להרוויח. שנית, העובדה שסגרה, מנעה ממשרד התקשורת להתערב כי המשרד אמר לעצמו שהנה יש תקומה בענף, ומפעילים יכולים להגיע למו"מ חיובי בלי התערבות.

עמוס שפירא אמר במפורש

כמה פעמים הושמעה הקריאה להתערב במחירי ההעברה? רק ב"גלובס" הקריאה הזו הושמעה עשרות פעמים, שכן כל בר דעת יודע שבשוק הסלולר המפעילים ינסו לעשות כל שלאל ידם כדי להכשיל את המפעילים הווירטואליים. עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, אמר את זה מפורשות ובפומבי - שהוא לא ייתן להם להתרומם. כל מה שהיה צריך לעשות זה פשוט לבוא ולקבוע את המחיר שישלמו הקטנים לגדולים עבור השימוש ברשת שלהם.

בניגוד לטענות של החברות הסלולריות, אין שוק סיטונאי בסלולר, וה-MVNO עדיין לא קמו, אבל זה לא מפריע להן להשתולל מזעם בכל פעם שהמשרד לא קובע את מחירי השוק הסיטונאי ברשתות הנייחות. רמי לוי, אם יעלה, זה לא שוק סיטונאי בסלולר. שוק סיטונאי בסלולר צריך להיקבע בדיוק כמו בשוק הנייח - צריך לקבוע אותו ולפקח עליו, כי אחרת הגדולים הורגים את הקטנים.

כל חסידי ביטול ההפרדה המבנית, וכל מי שמאמין שהשוק הסיטונאי שמדברים עליו היום בוועדת חייק יעשה את ההבדל, צריכים להיות כנים עם עצמם ולשאול, למה השוק הסיטונאי בסלולר לא עובד, ולמה שיעבוד בנייח? משקרים את עצמנו לדעת ומראים מדוע יש מקום לשוק סיטונאי כאשר דה פקטו הוא לא עובד. עובדה. ככה זה אצלנו - עד שלא מתרחשת קטסטרוטפה לא לומדים. אבל כאשר ב"ידיעות אחרונות" מתפרסם בסוף השבוע תחקיר על מחדלי מערך המודיעין במלחמת לבנון השנייה, ועל כמה חיילים איבדנו בגלל רשלנות וחוסר מקצועיות, מה לנו כי נלין על דרך קבלת ההחלטות בשוק התקשורת, ועל כמה מפעילי MVNO שנסגרו.