"המיזוג של אופיר וניופורט זה אחד ועוד אחד שייתנו ארבע"

כך אומר יו"ר ומנכ"ל אופיר אופטרוניקה, שתימכר לניופורט האמריקנית לפי שווי של 230 מיליון ד'

"השוק בארץ לא מכיר ומבין את הייחודיות שלנו בעולם, ולכן לא הצלחנו לממש את המחיר ההוגן שלנו בישראל". כך הסביר ל"גלובס" יעקב זרם, יו"ר מנכ"ל חברת אופיר אופטרוניקה, את הפרמיה הגבוהה - 92% - שבה נמכרת החברה שהקים עם שותפיו.

בסוף השבוע הודיעה חברת ניופורט האמריקנית, כי הגיעה להסכם מיזוג עם אופיר. הראשונה תרכוש מכל בעלי המניות באופיר את מניותיהם תמורת 8.43 דולר (28.7 שקל) למניה במזומן - מחיר המשקף לאופיר שווי של 230 מיליון דולר.

מניית אופיר זינקה היום ב-73.5% במחזור מסחר גבוה למחיר של 25.9 שקל, וסגרה את רוב הפרמיה. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של 2011, אז גם יימחקו מניותיה של אופיר מהמסחר בארץ. אופיר הנפיקה בשנת 2005 אג"ח שמועד פירעונן הסופי חל במאי 2013, ולכן עד אז תישאר החברה תאגיד מדווח.

אופיר אופטרוניקה הוקמה בשנת 1976 על-ידי שלושה מייסדים, אשר מחזיקים יחדיו גם כשליש ממניות החברה: ד"ר יעקב זרם כאמור; ד"ר אפרים גרינפילד, שמכהן כמנהל המו"פ בחברה; וד"ר אפרים סקמסקי. החברה פועלת בשלושה תחומים: תחום האופטיקה ללייזרים ולמערכות אינפרה-אדום; תחום הפוטוניקה, שבמסגרתו היא מייצרת מכשור למדידת תכונות של לייזרים; באמצעות החברה-הבת אופטימט מייצרת החברה מערכות וסנסורים אופטיים למדידה בתלת-ממד.

"לא נצטרך לבטל פעילויות"

לרוכשת ניופורט (סימול: NEWP) פעילות ענפה. מלבד תחום הפוטוניקה (מכשור למדידת לייזר), היא מפתחת טכנולוגיות לתחומי המחקר המדעי, המשמשים את תעשיית החלל, התעשיות הביטחוניות, מיקרו-אלקטרוניקה, וכן שווקים של ייצור תעשייתי מדויק. הלקוחות של ניופורט מפוזרים ב-70 מדינות ברחבי העולם, ולחברה 11 מפעלי ייצור בארה"ב, סין, צרפת, גרמניה ואנגליה.

זרם הסביר מדוע התמזגה אופיר דווקא עם ניופורט: "שתי החברות פועלות בתחום הפוטוניקה, שהוא רחב מאוד ומכיל אפליקציות שהולכות וגדלות בכל הכיוונים. שתי החברות נותנות לשוק הזה מוצרים בתחומים שונים, וכל אחת חזקה בתחומה. זה שילוב של שתי ידיים חזקות, שהוא אידיאלי מבחינת שתי החברות. יש לקוחות שאנחנו לא יכולנו לחדור אליהם, ועכשיו יהיה לנו ערוץ חדירה אליהם; ויש מקומות שבהם אנחנו יכולים לתרום לניופורט - להכניס אותה לתחומים ואזורים גיאוגרפיים שהיא לא נמצאת בהם. זה אחד ועוד אחד שבסוף התהליך ייתן ארבע".

לדברי זרם, כמעט שאין פעילויות חופפות בין החברות. "מתוך המחזור שלהם, שמסתכם ב-480 מיליון דולר ב-2010, והמחזור שלנו, שעמד על 120 מיליון דולר, יש חפיפה של 4 מיליון דולר במוצרים דומים. לכן לא יהיה צורך בביטול פעילויות". זרם מדגיש, כי בחיי היום-יום באופיר לא צפוי להיות שינוי, וכי לפי דרישת ניופורט, הוא צפוי להמשיך לנהל אופיר בשנתיים הקרובות.

את ההרגשה שנלוותה למכירת החברה תיאר זרם כך: "ההרגשה היא דואלית - מצד אחד אני מוכר משהו שבניתי וגידלתי במשך 36 שנה. יש לי שייכות מאוד גדולה אליו, ויש הרגשה של עצב; מצד שני, הקמתי חברה שאני מאוד גאה בה, והיא אטרקטיבית עבור חברה מאוד מכובדת בארה"ב, שתבטיח את קיומה והמשכיותה, ותגדיל את סיכויי הצמיחה שלה".