על רקע חוק החרם: נציגי הקוורטט מתכנסים בוושינגטון

נציגי הקוורטט יתכנסו בוושינגטון בניסיון להחזיר את ישראל והפלסטינים לשולחן המו"מ ■ הפגישה תתקיים על רקע ההצבעה הצפויה היום בכנסת על הצעת החוק שאוסרת על חרם על התנחלויות

ברקע לדחיית ההצבעה על חוק החרם עומדת פגישתם היום של נציגי הקוורטט בוושינגטון בניסיון לגבש נוסחה שתביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ותמנע את המשך הצעדים להכרזה על מדינה. המועד האחרון להגשת המסמכים הפלסטינים לאו"ם במטרה לפתוח בהליך של הכרזה על מדינה עצמאית הוא יום שישי הקרוב.

נציגי הקוורטט - ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם יתכנסו היום וינסו למצוא דרך למנוע מהפלסטינים להכריז על מדינה בספטמבר בעצרת הכללית של האו"ם. שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ומזכ"ל האו"ם באן קי מון יוועדו בוושינגטון במטרה לשרטט את קווי היסוד למשא ומתן שיחייבו את הצדדים לחדש את השיחות ביניהם.

הפגישה היום בין נציגי הרביעיה הבינלאומית למזרח התיכון תסתיים בהצהרה משותפת שעדיין לא ברור מה תכלול. לדברי גורם בכיר בארץ הפלסטינים מתנגדים להודעה שתכריז על קץ הסכסוך וסוף התביעות. בכירים בעזה קראו לרביעייה לנסח הצהרה שתאמץ את קווי 67 ושתתמוך בצירופה לאו"ם.

האמריקנים פועלים לניסוח הצהרה כללית ולא מחייבת שתאפשר להם להמשיך בדיאלוג עם הצדדים. הערכות מסוימות מדברות על כך שהקוורטט יקרא לפלסטינים להימנע מלפנות לאו"ם והערכה נוספת אומרת שנציגיו יודיעו על אימוץ עיקרי יוזמת אובמה שהוצגה בחודש מאי.

בינתיים, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין יקיים הבוקר דיון מיוחד של נשיאות הכנסת בסוגיית חוק החרם, כדי להחליט אם להצביע על החוק כמתוכנן חרף עמדתו של היועץ המשפטי של הכנסת. אפשר שהדיון בהצעת החוק וההצבעה במליאה ידחו. הלילה מסרו מקורביו של נתניהו כי ההצבעה בכנסת על החוק שאוסר חרם על התנחלויות תתקיים היום כמתוכנן, זאת שעה אחת בלבד לאחר שראש הממשלה הודיע כי החליט לדחות את ההצבעה בשבוע. מאחורי הקלעים של ההתלבטות סביב הצעת החוק עומד החשש שהיא לא תעמוד במבחן בג"ץ.