עיכובים ביבוא לישראל: מערכת מחשוב חדשה קרסה

מדובר במערכת מחשוב המחברת את המסופים של ממשל זמין, ביחד עם המכס ומכון התקנים יחדיו, הליך שנועד לקצר ביורוקרטיה ובעיקר לחסוך הרבה ניירת

‎‎מערכת מחשוב חדשה שקרסה משבשת את היבוא לישראל. עובדי מכס שהיו בטוחים שמערכת מחשוב חדשה תאפשר להם לנהל את ענייניהם במהירות וביעילות רבה יותר, מתמודדים כבר שבועיים עם שורה של תקלות. מדובר במערכת מחשוב המחברת את המסופים של ממשל זמין, ביחד עם המכס ומכון התקנים יחדיו, הליך שנועד לקצר ביורוקרטיה ובעיקר לחסוך הרבה ניירת. ‏

אלא שמאז שלרשת המחשבים הוכנסו גם המסופים של מכון התקנים, מתריעים בארגון הגג של סוכני המכס על שורה של תקלות וקשיים: "מאז שהחלו להפעיל את המערכת, ב-15 ביוני, לא ניתן לשלוח בקשות ליבוא ולהעביר אישורים רלוונטיים באמצעות אי מייל או פקס, אלא דרך המערכת הממוחשבת, אך יש בה בעיות בלתי צפויות והיא מרבה להיתקע", התריע כבר לפני כמה שבועות מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס, ברי פינטו, במכתב ששיגר למכון התקנים.

מסתבר שמאז הבעיה רק הסלימה: אתמול, המערכת עבדה לאט מאוד והבוקר (ב') היא כבר קרסה. במכון התקנים אמרו בתגובה כי תקלת התקשורת שגרמה לקריסה מהבוקר, מקורה במערכת שנקראת "תהילה" של ממשל זמין - הוא פורטל המידע והשירות הממשלתי, שמעניקה שירותי טפסים לכלל משרדי הממשלה. ‏

‏"יבואנים וסוכני מכס לא הצליחו להעביר את בקשותיהם בצורה שוטפת. התקלות אירעו בעקבות שדרוג השרתים, שהתבצע במערכת תהילה והתקיים בלי ידיעת מכון התקנים הישראלי. כדי לפתור את הבעיה, מכון התקנים הישראלי הקים מערך תומך וכעת המערכת עובדת במתכונת חירום".

גורם בכיר באיגוד לשכות המסחר, המצוי בפרטי הנושא, אמר היום ל"גלובס": "המערכת הזאת הייתה אמורה לממש את החלום הרטוב של כל אחד שעובד בתחום היבוא אבל בפועל היא רק מסבכת לנו את העבודה: היא הייתה אמורה לחסוך לנו את הצורך לשגר פקסים למכון התקנים ולקצר הליכים באמצעות מערכת ממוחשבת. בפועל, הכול הולך לאט יותר ועדיף כבר לחזור לשיטה הישנה. סחורות מתעכבות ויש יבואנים שזה עולה להם הרבה מאוד כסף".