סיסקו בדרך לגל פיטורים ענק: תפטר 10,000 עובדים

התקופה הנוכחית מיטיבה עם חברות הטכנולוגיה, אך סיסקו מתקשה לשמור על צמיחה בעסקי הליבה שלה ולכן תפטר 14% מעובדיה בעולם ■ גם הפעילות בישראל עשויה להיפגע

"כאשר זיהינו את הירידה בביקושים בדקנו את הפעילות שלנו וגילינו שהבעיה אינה במודל של סיסקו, אלא בכלכלה העולמית" - כך אמר בוודאות רבה ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, בתחילת 2008, כאשר ברקע איים המשבר הפיננסי להביא לקריסת הביקושים למוצריה של ענקית ציוד התקשורת ולנפילה בשווי החברות בכל תחום אפשרי.

את המשבר ההוא סיסקו צלחה. היא אמנם פיטרה יותר מ-1,000 עובדים, מכירותיה איבדו גובה וגם המניה, אבל האסטרטגיה שלה המשיכה להוכיח את עצמה.

מעט יותר משלוש שנים חלפו, והתמונה השתנתה לחלוטין. לסיסקו היום יש בעיה אמיתית גם במודל, משום שעסקי הליבה שלה - מתגים וראוטרים - ספגו מכה. זה כבר לא קשור לכלכלה העולמית, זה מאפיין רק אותה.

החברה כבר הודיעה על כוונתה לחתוך כמיליארד דולר מהיקף הוצאותיה בשנה הקרובה, וכעת היא צריכה להניף גרזן פיטורים גדול במיוחד. על-פי דיווח של "בלומברג" מהלילה, סיסקו עומדת להודיע על אחד מסבבי הקיצוצים המשמעותיים ביותר בתולדות ההיי-טק העולמי - 10,000 עובדים יפוטרו, שהם 14% מכלל המועסקים שלה.

פיטורים נרחבים כל-כך עלולים לפגוע גם בפעילות של החברה בישראל, שדוללה משמעותית בשנים האחרונות. במהלך 2009 פוטרו בישראל עובדים כך שכיום מעסיקה כאן החברה 450-500 עובדים לעומת 650 איש לפני התחלת הצמצום.

הפעילות של סיסקו בישראל היא בנישות רלוונטיות לפעילויות קריטיות לחברה, אך יש להניח שגם הפעילות בישראל תושפע באופן ישיר או עקיף. מסיסקו ישראל נמסר כי "החברה אינה מגיבה לספקולציות".

"אכזבנו משקיעים"

ההכרה של סיסקו שהמודל השתבש הייתה איטית יחסית. ברבעונים האחרונים התקבעה המסקנה שמשהו במכונת הרכישות עתירת ההילה של סיסקו לא עבד כמו שצריך. עסקי הצרכנות הדיגיטלית, שאליהם נכנסה החברה באגרסיביות עם סדרת רכישות - ובהן Linksys תמורת 500 מיליון דולר ב-2003; סיינטיפיק אטלנטה ב-7 מיליארד דולר ב-2005, ורכישת יצרנית המצלמות הדיגיטליות Pure Digital ב-2009 תמורת 590 מיליון דולר - לא התרוממו.

סיסקו נאלצה להודות באופן רשמי שהדברים לא מסתדרים. "אכזבנו את המשקיעים שלנו ובלבלנו את העובדים", כתב המנכ"ל צ'יימברס לעובדי החברה לפני כשלושה חודשים ומיד לאחר מכן הודיעה החברה על סגירת הפעילות של Pure Digital ופיטורי 550 עובדים.

גם אם המספר הסופי של המפוטרים יהיה נמוך יותר, הרי שהכיוון שאליו סיסקו הולכת יכלול קיצוצים כואבים. לאור ההתפתחויות האחרונות מניית החברה איבדה 25% מתחילת השנה, כך ששווי השוק של החברה הוא 85 מיליארד דולר.

סימן שאלה אחר שעשוי להתעורר הוא גורלו של צ'יימברס עצמו. לאחר 16 שנה כמנכ"ל וחמש שנים כיו"ר, הוא עשוי להידרש לוותר לפחות על כיסא המנכ"ל כדי לאפשר לשינוי נרחב יותר לצאת לפועל.

ב"בלומברג" מציינים כי הקיצוצים ייערכו בשני סבבים: העיקרי צפוי באוגוסט ויכלול 7,000 עובדים, ובמקביל החברה תוציא לפרישה מוקדמת 3,000 עובדים. מסיסקו העולמית נמסר כי "יימסרו פרטים על הקיצוצים בשיחת הוועידה באוגוסט".

הבעיה: תחרות

מה גרם לשחיקה בעסקי הליבה של סיסקו ובחוסר היכולת שלה להתמקד בתחומים החדשים? הרי התקופה הנוכחית נחשבת לטובה עבור חברות טכנולוגיה, בטח שלמובילות שבהן. התשובה טמונה בעיקר בשאלת התחרות.

עסקי המתגים להעברת חבילות המידע בין הארגונים לרשת האינטרנט (Switches) הם מקור ההכנסות העיקרי של החברה והם היוו 30% מהמכירות ברבעון הראשון של 2011 - 3.3 מיליארד דולר. סיסקו שולטת באופן מסורתי בשוק עם קרוב ל-70% ממנו. אך המרחב התחרותי השתנה.

סיסקו מתחרה כיום בעיקר ב-HP (לאחר רכישת 3Com) ובג'וניפר, וכן במספר חברות קטנות יותר בעיקר בפלחי השוק הפחות מתוחכמים. התחרות החלה באחרונה לתת את אותותיה במרווחים ובנתחי השוק שמאבדת החברה, אם כי אלו עדיין אינם ניכרים כל-כך. סיסקו ניסתה במשך השנים לפצות על כך בכניסה לעסקים אחרים - החל מעסקי הצרכנות הדיגיטלית, דרך נתבים ומתגי תקשורת מתוחכמים יותר וכן בכניסה לאספקת מוצרי מחשוב למרכזי הנתונים הארגוניים (UCS). אך כל זה עדיין אינו מספק.

דוגמה טובה לשחיקה ביכולותיה טמונה בשוק האבטחה, שרגיש להתקדמות טכנולוגית. נתח השוק של סיסקו בתחום אבטחת הרשתות ירד ל-34% ב-2010 לעומת 39% ב-2006 - כך על-פי Infonetics ומריל לינץ'.

הסגמנט העיקרי שבו נפגעה הוא של הנתבים בעלי יכולות האבטחה (משולבים עם פיירוול) שבו שלטה באופן מוחלט לפני 5 שנים, אך את 2010 סיימה כשבידיה 70% בלבד בעקבות התחרות עם ג'וניפר.

אבל זה כסף הקטן. צ'יימברס, שיופיע הערב בהשקה של מתג חדש בלאס וגאס ועשוי להתייחס לחדשות, הכיר רשמית בבעיה בפעילות החברה כאשר צמצם את תחזית הצמיחה האגרסיבית שלה.

גם בשנות המשבר התמידה החברה לציין כי תעמוד בגידול ממוצע של 12%-17% במכירות מדי שנה כמטרה לטווח ארוך. אבל לצד השינויים במודל, השתנו גם הציפיות. סיסקו לא סיפקה תחזיות חדשות, אבל היא צופה גידול של עד 2% ברבעון למכירות של 10.8-11.1 מיליארד דולר - רחוק מאוד מהיעד של האנליסטים שהיה ל-7%.

הפוקוס של צ'יימברס עכשיו הוא להגדיל את הרווחיות ולצמצם את ההוצאות. החוכמה תהיה למצוא תוך כדי התהליך את ערוצי הצמיחה הרלבנטיים, שיאפשרו גם לשוק ההון לחזור ולתת אמון במודל של החברה לטווח ארוך.