חברת החשמל מבקשת מהממשלה סיוע כספי מיידי

נוכח השיבושים באספקת הגז ממצרים, החברה צריכה 3-3.5 מיליארד שקל לממן רכישת דלקים באופן מיידי

חברת החשמל מודה כי נקלעה למצוקת מזומנים בשל השיבושים באספקת הגז הטבעי ממצרים והמעבר לייצור חשמל בסולר, שהוא יקר יותר מגז טבעי. בדיווח שהוציאה החברה היום (ג') לבורסה, היא מציינת כי לאור העובדה שמדובר בתקופת קיץ עמוסה, בה נרשמים בדרך כלל ביקושי שיא לחשמל, החברה עומדת בפני קשיים למציאת מימון לייצור חשמל.

"החברה נדרשת להיערך לייצור חשמל בחודשי הקיץ בתמהיל דלקים שונה ויקר יותר", נכתב בדיווח. "תמהיל יקר זה נדרש גם בשל הוראות הצו הרוחבי של המשרד להגנת הסביבה, המחייב שריפת סולר לפני שריפת מזוט. יצוין כי סולר הינו דלק יקר משמעותית ממזוט, אך מזהם פחות".

חברת החשמל מעריכה כי השיבושים באספקת הגז ממצרים יימשכו בעתיד הנראה לעין, כך שהיא תישא לבדה בנטל התזרימי במימון הדלקים. ההיקף הכספי מוערך ב-3-3.5 מיליארד שקל בדין רכישת הדלקים החלופיים - סכום העולה על תקציב רכישת הדלקים שהקציבה החברה מבעוד מועד.

"החברה צופה קשיים במימון העלות הנוספת ממקורותיה העצמיים בלבד והיא פנתה לרשות החשמלבדרישה להכיר במלוא העלות הנוספת במסגרת התעריף", נכתב בדיווח. "יחד עם זאת, גם אם תיענה רשות החשמל לפניית החברה כאמור לעיל ותסכים להכיר במלוא העלות הנוספת במסגרת התעריף, לא יהווה הדבר מענה מיידי לבעיה התזרימית הצפויה, שכן התקבולים הנוספים כתוצאה מהעלאת התעריף, לא יתקבלו בחברה באופן מיידי".

חברת החשמל פנתה לממשלה בבקשה למצוא פתרון מיידי למצוקת המזומנים. יצוין בי רשות החשמל הזהירה כי בקרוב יזנקו תעריפי החשמל לצרכן ב-20%.