לבנת על גיל הפרישה לנשים: "שוויון לא מתחיל בפנסיה"

יו"ר הכנסת רובי ריבלין בדיון על העלאת גיל הפרישה לנשים: דרוש טיפול שורשי בשוק העבודה באמצעות תוכנית רחבה וארוכת טווח

"יש לבחון האם העלאת גיל הפרישה לנשים מיישמת את החתירה לשוויון בין המינים, או שמא במבחן התוצאה הדבר רק מעמיק אותו" - כך אמר היום (ג') יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, במהלך דיון מיוחד בכנסת שיזמו חברות הכנסת פאינה קירשנבאום וזהבה גלאון, אליו הגיעו כ-200 משתתפים.

"האחריות שלנו כנציג הריבון איננה רק בדיון אד-הוק ובדיעבד על המלצותיה של ועדה זו או אחרת. אחריותנו היא להסיר את המכשולים המהותיים העומדים מלכתחילה בפני נשים בשוק העבודה", הוסיף ריבלין.

לדבריו, נשים עדיין משתכרות כ-30% פחות מגברים, עדיין לא נמצא מענה אמיתי להשתלבות אמהות בשוק העבודה, "ובוודאי שהדברים נכונים בתחום הפנסיוני וצבירת הזכויות לפנסיה". לדעת ריבלין, העלאת גיל הפרישה לנשים היא מעין פלסטר, בעוד שדרוש טיפול שורשי בשוק העבודה באמצעות תוכנית רחבה וארוכת טווח.

גם שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, תקפה את ההמלצה להעלות את גיל הפרישה לנשים: "שוויון מתחיל בהתחלה, אי אפשר להתחיל שוויון בפנסיה. אנחנו חיים בעולם של אי שוויון ומצפים לפתע שנסכים להחיל עלינו שוויון דווקא בפנסיה". לדברי לבנת, צריך להשאיר לאישה את זכות הבחירה האם לפרוש בגיל 62, או להמשיך לעבוד.

ח"כ קירשנבאום טענה בדיון כי הוועדה לבחינת העלאת גיל הפרישה שהגישה את מסקנתה כי יש להעלות בהדרגה את גיל הפרישה לנשים לכדי 67 בדומה לגברים, היא "עלה תאנה של משרד האוצר". לדבריה, "במשך שלושה חודשים דיברו חברי הוועדה רק על כסף, ולא על בני אדם או על שוק העבודה".

חבר הכנסת לשעבר חיים אורון, הזכיר כי החוק להעלאת גיל הפרישה עבר בשנת 2004 בין השעות 4:00 ל-5:00 לפנות בוקר, כאשר העלאת גיל הפרישה לנשים תעלה אוטומטית ל-64 בשנת 2001 אלא אם ועדת הכספים תחליט אחרת. נזכיר כי ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה בחודשיים את ההכרעה בעניין, ובכנסת הביעו חשש כי מדובר בניסיון "להפעיל את הטייס האוטומטי", כל שגיל הפרישה יעלה ללא דיון מהותי.

עם זאת, יצוין כי סעיף בהסכם שנחתם בשנת 2004 בין שר האוצר דאז בנימין נתניהו ויו,ר ההסתדרות דאז עמיר פרץ, קבע כי העלאת גיל הפרישה לנשים ל-67 תיעשה רק לאחר הידברות עם ההסתדרות, כאשר אם ההידברות לא תביא לכדי הסכמה רשאית ההסתדרות "לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה", קרי שביתה כללית במשק.