זעם בתעשיות הביטחוניות: המדינה חייבת לנו מיליארד שקל

"זה אבסורד" ■ האוצר: יש תקציב הביטחון של יותר מ-50 מיליארד שקל - שינהלו אותו בהתאם ■ מקור החוב בתוצרת שרכש משרד הביטחון, אך מזה מספר חודשים לא משלם

תרעומת בחברות הביטחוניות רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות בשל חוב מצטבר של כמיליארד שקל כלפיהן מצד משרד הביטחון. מדובר בחוב שמקורו בתוצרת, כמו נשק ושירותים שונים שרכש משרד הביטחון משלושת החברות אך מזה מספר חודשים לא משלם אותו בשל כספים שלטענתו- לא הועברו אליו מצד האוצר ומצד וועדת הכספים של הכנסת.

עיקר החוב, הוא לחברת רפאל, חברה ביטחונית ממשלתית שמפתחת ומייצרת בין היתר את המערכות כיפת ברזל ומעיל רוח. גורם בכיר ברפאל אמר ל"גלובס" כי גובה החוב נאמד בכ- 550 מיליון שקל. החוב של משרד הביטחון לתעשייה האווירית הוערך בכ- 250 מיליון שקל והחוב לאלביט מערכות נאמד בכ- 150 מיליון שקל: "שתי האחרות, אלביט מערכות ותע"א מייצאות את רוב התוצרת שלהן לחו"ל, כך שהן הרבה פחות מאיתנו תלויות בכסף של משרד הביטחון. 50% מהתוצרת של רפאל נרכשת בידי משרד הביטחון ולכן אצלנו זה מורגש בצורה הקשה ביותר", אמר הבכיר ברפאל.

תקציב משרד הביטחון עומד על כ- 50 מיליארד שקל לשנה. גורמים בתעשיות הביטחוניות סיפרו כי גם בעבר נהג משרד הביטחון להשהות את חובותיו לתעשיות הביטחוניות הגדולות- בהתאם לתזרים המזומנים שלו אלא שהפעם, כך לטענת הגורמים "מדובר בהשתהות ארוכה מדי ואין וודאות כמה זמן היא תימשך. כרגע, אין אף גורם במשרד הביטחון שיכול לומר בעוד כמה זמן נקבל את הכסף ומדובר בבעיה מעיקה. זה עלול להשפיע בכך שחברה כמו רפאל, תתקשה לשלם בשל כך לספקים שלה וזאת שערורייה, זה אבסורד גדול".

בשבועות האחרונים פנו בכירי שלושת החברות אל שר הביטחון, אהוד ברק, למנכ"ל משרדו אודי שני וכך, גם לבכירים במשרד האוצר בבקשה ליישב במהירות את הסוגיה ולהזרים אליהם את הכסף: "במחשבים של משרד הביטחון יש כבר הוראת תשלום. את כל הדרך עשינו, אבל הכסף לא מגיע. כולם מקשיבים, כולם שומעים אבל לא נראה לנו שלמישהו באמת אכפת להזיז כאן דברים. משום מה, כל הפרשה הזאת מתנהלת פה על מי מנוחות ועבורנו זה לא דבר של מה בכך", אמר גורם באחת החברות הביטחוניות.

גורמים בענף מספרים כי משרד הביטחון לא נוהג להשהות תשלומים לחברות קטנות, שגורלן תלוי בכספים אלה מחשש שיקרסו או יקלעו למשברים כספיים חריפים ולכן מעדיף לנקוט בדרך זו רק כלפי החברות הגדולות, שלהן הון עצמי שמאפשר ספיגה והתנהלות- עד העברת הכסף: "תעש היא מחוץ למשחק הזה בגלל שהיא מקבלת את הכסף כל הזמן מראש, באמצעות המקדמות שמשרד הביטחון מעביר לה לתשלום המשכורות לעובדים. אלה מקדמות שבאות על חשבון רכש עתידי של נשק", הסביר גורם בכיר באחת התעשיות הביטחוניות.

לדברי גורמים ביטחוניים, משרד הביטחון מתקשה להעביר את הסכומים האמורים לחברות הביטחוניות משום שמשרד האוצר מעכב חלק מהם, וחלק אחר מעוכב בוועדות הכנסת. הגורמים הביטחוניים הדגישו כי סך החוב לקופת מערכת הביטחון מצד האוצר, נע כיום בין 3 ל- 4 מיליארד שקל, דבר שמקשה גם על משרד הביטחון בהתנהלותו השוטפת.

גורמים באוצר הכחישו כי מדובר בסכומים כאלה ואמרו כי היקף החוב נאמד בכמיליארד שקל "בלבד".

במשרד האוצר אמרו היום בתגובה כי "תקציב משרד הביטחון עומד על כ- 50 מיליארד שקל ועליו לקבוע את סדרי העדיפויות ולנהל את תקציבו בהתאם".

באוצר הבהירו עוד כי כ- 620 מיליון שקל מכספי החוב לחברות, מונח על שולחן וועדת הכספים של הכנסת וממתין לאישורה מזה מספר שבועות, אך הוועדה טרם דנה בנושא.