גייתנר: הסכם להעלאת תקרת החוב בארה"ב - בשבוע הבא

שר האוצר האמריקני: "כישלון אינו אפשרות" ■ לדברי גייתנר, "אנחנו יודעים שאין לנו זמן רב - ומעוניינים לגבש את הקווים הכלכליים של ההסכם עוד השבוע"

"הזמן אוזל להגעה להסכמה על התקציב והעלאת תקרת החוב, אנו מעוניינים להגיע להסכמה עם חברי הקונגרס בנושא עד סוף השבוע הבא", אמר היום (ג') שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר.

"כישלון אינו אפשרות", אמר גייתנר, בהתייחס לאפשרות כי הקונגרס לא יצליח להגיע להסכמה על התקציב ולהעלות את תקרת החוב הממשלתית, בהיקף 14.3 טריליון דולר, עד הדד-ליין שהגדיר האוצר ב-2 לאוגוסט. במצב זה תיאלץ ארה"ב להכריז על חדלות פירעון, הכרזה שרבים צופים כי תוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים.

"אנחנו יודעים שאין לנו זמן רב", דברי גייתנר. "אני חושב שהמנהיגים באמריקה יודעים שאין לנו הרבה זמן, ואנחנו רוצים לגבש את הקווים הכלכליים של ההסכם עד סוף השבוע הזה - בוודאי עד לסוף השבוע הבא - כדי שיהיה לנו זמן לבצע התאמות אחרונות ולהוציא את ההסכם לפועל".

גייתנר אמר הדברים לפני עוד סבב דיונים על העלאת תקרת החוב, שמנסה להוביל הנשיא ברק אובמה יחד עם המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים, בקונגרס האמריקני.

מוקדם יותר התבטא מיץ' מקקונל, חבר סנאט רפובליקני כי "אחרי שנים של ניסיון בדיונים וניהול מו"מ, אני חושב שכל עוד שאובמה מכהן כנשיא - פיתרון אמיתי בנוגע לפיתרון החוב לא יושג".

לדברי מקקונל, "הנשיא אובמה מנסה להרחיב את התקציב הממשלתי בד בבד עם אישור היעדים לקיצוץ הגירעון. אני הייתי מאלה שהאמינו כי אנחנו יכולים לעשות משהו גדול עבור ארה"ב, אבל בראייתי הנשיא השאיר אותנו עם שלוש אפשרויות: תמרות עשן, העלאת מיסים או חדלות פירעון - והרפובליקנים לא בוחרים באף אחת מהאפשרויות".