"ישראל מקלה על הסקטור העסקי בצורה מוגזמת"

(עדכון) - הצטרפו לשידור החי מוועידת התעשייה והקיבוצים - בשיא מחאת המחירים ■ גבאי, יו"ר פעילים: יש איזו תדמית סטריאוטיפית שהמעמד הבינוני נכנס לסופרמרקט וקונה גביע קוטג' ולחם; זה לא נכון. הוא קונה סיגריות וטלוויזיה צבעונית"

הוועידה הכלכלית השנתית של התעשייה והמגזר הקיבוצי יצאה הבוקר (ה') לדרך במלון לאונרדו בר"ג, ובה סדר יום המקבל חשיבות יתרה נוכח מחאת המחירים וחרם הקוטג'. אתר "גלובס" מעביר את הוועידה בשידור חי.

יורם גבאי, יו"ר פעילים ולשעבר הממונה על הכנסות המדינה, התייחס בפתיחת הוועידה לסוגיית יוקר המחיה בישראל והציג תחילה טענה שלא נשמעת הרבה בימים אלה: "נושא המחירים הוא לא רלוונטי; המחירים לא השפיעו על רמת החיים".

לדבריו, "הייתי מראה שכוח הקנייה של מעמד הביניים עלה בשנים האחרונות. איך? מסתכל בנתוני הלמ"ס ומראה מה קרה ב-5 השנים האחרונות בתחום ההנעלה, הלבשה, מקררים, טלוויזיות... המוצרים האלה ספגו ירידות מחירים של 20%. איפה יש עליות מחירים? במזון וכמובן בדיור. במוצרי החלב המצב דווקא טוב. יש איזו תדמית סטריאוטיפית שהמעמד הבינוני נכנס לסופרמרקט וקונה גביע קוטג' ולחם; זה לא נכון. הוא קונה סיגריות וטלוויזיה צבעונית".

עם זאת, גבאי אכן הודה שמעמד הביניים נפגע בשנים האחרונות, אך זאת משום שהממשלה הקטינה את הוצאותיה של חינוך, בריאות ורווחה, מה שהכביד את הנטל על מעמד הביניים.

"ישראל מקלה על הסקטור העסקי בצורה קיצונית ומוגזמת", הוסיף גבאי. "היא מורידה את מס החברות כדי לעודד השקעות אבל זה משאיר מעט מקורות למדינה ולכן המיסוי העקיף בישראל הוא מהגבוהים בעולם".

גבאי ציין כי עקב שחיקת כוח הקנייה של מעמד הביניים, "התסכול מופנה פעם לדלק, פעם לקוטג'... ובצדק".