יחימוביץ': "אני אוהבת קוטג', בעיקר 5% של תנובה - ולא מתלהבת מהחרם"

לפני כחודש, כאשר חרם הקוטג' היה בחיתוליו, פרסמה יחימוביץ' פוסט בבלוג שלה בו הבהירה כי היא מתנגדת לחרם מחשש לפיטורי עובדים ■ חודש אחרי, האם חברת הכנסת הכי חברתית החמיצה לחלוטין את ההתקוממות הצרכנית הישראלית הגדולה מכולן?

"אני ממש אוהבת קוטג'. 5% של תנובה, אגב, ובמקרה הזה ממש לא אכפת לי לנקוב בשם של מוצר... בעיקר כי זה אמיתי, טעים, ותיק, בר-קיימא, שכל כולו מיוצר בארץ ומפרנס בכבוד שרשרת מזון ענפה של עובדים, חקלאים ותעשיינים".

את הדברים האלה כתבה ח"כ שלי יחימוביץ' בבלוג שלה, כמעט לפני חודש, כאשר חרם הקוטג' היה בחיתוליו והוגבל לפייסבוק בלבד. מעטים - אם בכלל - האמינו כי המחאה, אשר החלה בעקבות תחקיר "גלובס" על יוקר מחירי המזון, תצא מחוץ לגבולות הרשת החברתית ותתגלגל לכדי חרם של ממש מצד הצרכנים ובדיקה ממשלתית של כל ענף המזון.

לפי הדברים שכתבה אז יחימוביץ' בבלוג שלה, ניכר כי גם היא, המתמודדת על ראשות מפלגת העבודה ונחשבת ללוחמת ידועה על זכויות חברתיות, לא האמינה בחרם - ולמעשה התנגדה לו.

"ממחאת הקוטג' אני פחות מתלהבת, וסליחה על חוסר האופנתיות", כתבה אז יחימוביץ'. "לא פעם כתבתי כאן כמה חבל שמחאה ציבורית נרשמת כמעט אך ורק כשפוגעים בנו כצרכנים, וכמעט אף פעם לא כמפגני סולידריות עם עובדים".

יחימוביץ' הציבה שאלה: "איפה הציבור נפגע יותר, בכושר ההשתכרות שלו או בכושר הקניינות שלו? ברור שבכושר ההשתכרות. הרי אנחנו עובדים הרבה יותר שעות ביממה משאנחנו קונים, וממילא אם לא נתפרנס בכבוד לא נוכל לקנות כלום".

וזה נמשך: "לעיתים קרובות", כותבת יחימוביץ', "הוזלה חדה של מוצר פוגעת קשות בשרשרת ארוכה של מפרנסים. עוף בשקל עולה ביוקר לחקלאים, וגם לעובדים המנוצלים ברשת השווק שמוכרת את העוף הזה בזול על חשבונם. ספר בשקל עולה ביוקר לסופרים, למגיהים, לעורכים, לדפסים ולעובדים בחנויות הספרים. ביקור בית של רופא ב-25 שקל למבוטחי הביטוחים המשלימים עולה ביוקר לרופאים שמשתכרים שכר מבזה תמורת ההשתרכות מבית לבית, והרשימה עוד ארוכה".

יחימוביץ' חוזרת בפוסט על טענתה כי עליית מחירי המזון נובעת מהמס על הדלק. לתפיסתה, "קריאה להוזלת מחירים, כשהיא מנותקת מהסיבה לעלייתם, תפגע בסופו של דבר גם בחקלאים, גם בעובדים החלשים בענף המזון, ובכלל בשרשרת יצרנית שמספקת הרבה מאוד מקומות עבודה. לכן גם אם זה נשמע מורכב, אין מנוס מהפחתה ניכרת של המסים העקיפים, המזיקים והלא שוויוניים כמו המס על הדלקים. ומאיפה יגיעו הכנסות למדינה אם יורדו המסים העקיפים? גם זה די פשוט. מקפיאים את הרפורמה במס המיטיבה ממילא רק עם מי שיש לו, ומאזנים את עניין ההכנסות".

ומה הכי מקומם את יחימוביץ'? "פתרון הקסם של שר האוצר... לאפשר יבוא מוצרי חלב. להציף את הארץ במוצרי חלב זולים מטורקיה, למשל. זה כמובן פתרון הרסני, שליפה מהמותן, והוא יביא באופן ודאי לסגירת מפעלים ולפיטורי עובדים שיועלו על המזבח האופנתי של סערת הקוטג'".

לפי יחימוביץ', "אצלנו, לצערי, ההצעה הזאת מתקבלת באהדה. וכל עוד היא מתקבלת באהדה - אני לפחות אתקשה מאוד לחגוג את חגיגות המחאה על הקוטג'".