"הריבית תעלה לרמה של 4% עד סוף השנה, הדולר ייחלש"

כך מעריכים אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בכירים בבית השקעות USG Capital: תירשם התמתנות בציפיות האינפלציה בעולם ובישראל בחודשיים הבאים

השווקים הושפעו בימים האחרונים מאזהרת חברת הדירוג מודי'ס שהפעם מאיימת על הורדת דירוגה של ארה"ב באם לא יתקבל פתרון על תקרת החוב שכעת נמצא במרכז הבמה והלחץ של נשיא ארה"ב אובמה הוא כעת להגדיל את תקרת הגרעון ולהגיע להסכם של תוכנית קיצוצים של 4 טריליון דולר אך הוא נתקל בקשיים רבים להעביר זאת בבית המחוקקים.

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בכירים בבית השקעות USG Capital, מציינים בסקירה שפרסמו כי השוק מגיב כל העת על הנעשה בארה"ב והפחד הוא שאם תקרת החוב לא תעלה עד החודש הבא יוביל המצב לחדלות פירעון במדינה ולטלטלה עזה בשווקים ומשבר פיננסי נוסף.

בשבוע שעבר יו"ר הפד בן ברננקי נאם בפני ועדת השירותים הפיננסים בסנאט כאשר בדבריו יש מקום לבחון את האפשרויות כולל הרחבה כמותית נוספת וכולל הכרזה מפורשת שהריבית תישאר ברמתה הנמוכה לאורך זמן ממושך כאשר הוא המשיך להביע דאגה הן מהצמיחה האיטית והן מהאבטלה הגבוהה.

במהלך הנאום החל הדולר להיחלש באופן דרמטי ומהיר אל מול האירו ואל מול הפאונד. "נראה שהדולר ימשיך להיחלש בעולם בחודשים הבאים ואנו לא צפויים לראות תפנית במדיניות הומניטארית (העלאת ריבית ) בארה"ב עד שנה הבאה והשקל ימשיך לקבל רוח גבית בעולם ובין הגורמים ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל", מציינים האנליסטים.

הציפיות להמשך העלאות ריבית, נוספות עד סוף השנה בישראל ובעקבותיהן המשך הרחבת פערי הריבית השקלית לריבית הדולרית שנותן סיבה מספקת למשקיעים להמשיך ולתמוך במטבע על אף ביטול פטור ממס על רווחי מק"מ למשקיעים זרים.

באשר לריבית מעריכים האנליסטים כי היא תעלה באופן הדרגתי ולא רציף עד סוף השנה לרמה של 4% כאשר בחודשים הבאים אנו נהיה עדים לרגיעה בעליית מחירי הסחורות והמזון וככל הנראה האינפלציה תתמתן בחודשים הבאים. "הריביות הנמוכות בעולם בעיקר בארה"ב ואירופה מונעות לעת עתה מבנק ישראל לחזור לרמות ריבית נורמאליות במשק".

באשר לאינפלציה השנתית שנמצאת על 4.1% מעל יעד הגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה שעומד על 3% שנתי מעריכים האנליסטים כי תירשם התמתנות בציפיות האינפלציה בעולם ובישראל בחודשיים הבאים וככל הנראה חזרה ליעדים של הבנק המרכזי בעקבות ירידה במחירי המזון והסחורות. יחד עם זאת "האינפלציה תחזור לרמות הגבוהות ותגיע לרמה של 4.5% בחישוב שנתי ואנו נהיה עדים להעלאות ריבית נוספות במשק אך לא באופן רציף כאשר אנו צופים ריבית של 4% במשק עד סוף השנה".