"לא נישאר במדינה! לא נעשה פה ילדים!"

(עדכון) - אחת ממשתתפות המחאה: "לא נישאר כאן ולא נעשה כאן ילדים - נעזוב את הארץ ולא יהיה עתיד!" ■ לריכוז הידיעות על מחאת האוהלים - לחצו כאן!

מחאת האוהלים צוברת תאוצה ואתר "גלובס" יצא לשטח - למוקד המחאה ברחוב רוטשילד בת"א - על מנת להעביר את התמונות בשידור חי. בצהריים הגיע למקום ח"כ כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, וזאת יומיים בלבד לאחד שח"כ מירי רגב גורשה מהמקום בבושת-פנים.

"מצוקת הדיור היא מצוקה של כולם", אמר שאמה למוחים. "החובה להביא פתרונות היא עלינו ולכן אני נמצא פה אתכם. חייבים להכניס בחוק פתרונות של דיור בר השגה. השוק יוצף בדירות והמגמה תשתנה - מחירי הדירות יירדו וכך גם מחירי השכירות. אם מחירי הדירות לא יירדו - הממשלה תרד. אחד מהשניים יירד. אנחנו ניבחן במבחן התוצאה. אנחנו אתכם".

מחר היה אמור להתקיים דיון בוועדת הכספים בנושא מצוקת הדיור, אך שר השיכון אריאל אטיאס ושר האוצר יובל שטייניץ הודיעו היום שבגלל ישיבה דחופה עם רה"מ בנימין נתניהו הם לא יוכלו להגיע לדיון מחר בוועדת הכספים, ולפיכך הדיון בוטל. במקום זאת, שאמה הבטיח דיון דחוף בנושא מצוקת הדיור חמר ב-14:00, והזמין את המוחים מהאוהלים להגיע לדיון ולהשמיע את קולם.

כ-40 אוהלים ניצבים על אי התנועה מול תיאטרון הבימה ומובילי המאבק מצהירים חד משמעית: "אנחנו כאן כדי להישאר. אנחנו לא פוליטיקאים אלא אנשים שנמאס להם מיוקר המחייה ומאי האפשרות לשכור או לקנות דירה במחירים סבירים. המאבק הזה הוא על מחירי הדירות. גם השכירות וגם הקנייה. לא רק בתל-אביב אלא בכל הארץ".

דפני ליף, יוזמת המאבק, התבטאה היום בנושא ואמרה כי "אין מרכז ופריפריה. כולנו אחד. אנחנו נמצאים כאן ברוטשילד כי זה מקום מרכזי ואנשים מגיעים לכאן, המחאה היא לא רק על תל אביב. אני גרתי בדירה שכורה ליד כיכר דיזינגוף ועכשיו אני גרה כאן באוהל. התפטרתי היום מהעבודה שלי כדי להצהיר שאני כולי במאבק ואני לא אזוז מכאן עד שנמצא פתרון לכולם".

אחת המפגינות הוסיפה: "אני בת 28 ולא יודעת מה יהיה איתי ומה העתיד שלי. בגיל שלי, לאמא שלי הייתה כבר דירה. אנחנו לא נישאר במדינה הזו - לא נישאר במדינה שלא שמה עלינו. אם אנחנו לא נהיה פה - לא יהיה המשך למדינה הזו. לא נעשה פה ילדים ולא יהיה פה עתיד. אנחנו נטחנים בצבא; מי יישאר פה? מי יישאר במזרח התיכון, המקום הקשה הזה, במדינה שלא אכפת לה מאיתנו? הרי אין פה תחבורה ציבורית נורמלית וגם מי שרוצה לגור בפריפריה - לא יכול. נצא מהאדישות שלנו ונילחם!".

לריכוז הידיעות על מחאת האוהלים - לחצו כאן!

יעל דוד, עולה חדשה מצרפת, לא מבינה איך ייתכן הדבר שאנשים שעובדים ומרויחים משכורת לא נמוכה לא יכולים להרשות לעצמם מגורים: "המחיר רק עולה. בהתחלה גרתי בתל אביב אבל היום אני כבר עוברת לבת ים אחרי שבעל הבית רוצה להכפיל לי את דמי השכירות. בצרפת בעלי הדירות יכולים להעלות את שכר הדירה רק ב-5%. החוזה לא מוגבל בזמן. שם בעלי הדירות יכולים לצאת להפגין. המאבק הזה יכול להצליח ומגיע לכל אחד שיוכל לגור בתנאים נאותים".

לדברי יו"ר התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, "אם מינהל מקרקעי ישראל ישחרר קרקעות לדירות להשכרה אנחנו הקבלנים נשמח לבנות פרויקטים המיועדים להשכרה לצעירים במחיר מפוקח על פי חוק לעידוד השקעות. צריך לזכור כי ברגע שיהיו מכרזים לפרויקטים המיועדים להשכרה, מחירי הקרקעות יהיו נמוכים יותר. אנחנו יכולים לבנות דירה גם במחיר של 600 אלף שקל; כל השאר זה עלות הקרקע ומיסוי - גורמים שהמדינה יכולה לפתור בקלות. אין מצוקת קרקעות בישראל. גם בפריפריה של תל אביב ובאזורים כמו כפר שלם, נווה שרת ותל כביר יש כיום קרקעות שניתן להקים בהם דירות להשכרה".

עסקים ואזרחים תורמים אוכל

עוד לפני הגעתו של ח"כ שאמה, קראו מארגני המחאה למפגינים לשמור על איפוק ולשמור על צביון רגוע של המחאה. שאמה עומד גם בראש ועדת הפנים של הכנסת העוסקת בנושא הקמת ועדות הדיור הלאומיות (וד"לים), במסגרת תוכנית ה"סופרטאנקר".

לקראת ביקורו של שאמה, הגיע למקום ח"כ דב חנין שבא לחזק את ידי המוחים גם בימים האחרונים. הוא ציין כי הוגשה כבר הצעה לוועדה שתכלול במסמך הוד"לים גם דיור בר השגה וזאת גם על רק המחאה האמיתית שעולה כאן מהשטח. חנין הוסיף כי להערכתו "מחאה זו לא עומדת להפסיק כאן והיא לא מדברת רק על ת"א אלא על כל הארץ". הוא התייחס בדבריו גם לטענות שנשמעו על השתייכות פוליטית זו או אחרת של חברי מאהל המחאה והדגיש כי "לכל אחד ניתנת פה האפשרות לדבר ולהעלות את טענותיו".

מארגני המחאה מספרים שבימים האחרונים קיבלו לא מעט פניות מגופים שמציעים להעניק להם חסות למאבק - אך הם דחו את הפניות על הסף. במקביל הם מוסרים כי בעלי עסקים בעיר ת"א ואנשים מן השורה תורמים אוכל ודברים נוספים לאנשי האוהלים.