החשבון של כתבי "וול סטריט ג'ורנל"

עד עכשיו נזהרו פוליטיקאים משתי המפלגות ממאבק גלוי נגד הטייקון וכלי התקשורת שלו

להבת "ניוז אוף דה וורלד", שחרכה חלק מנכסי המדיה של רופרט מרדוק בבריטניה, דילגה מעל האוקייינוס האטלנטי, וכמה כלי תקשורת אמריקניים, מהיהלומים המבריקים ביותר בכתר של ניוז קורפוריישן, חברת האחזקות של מרדוק, מתחילים לחוש את החום.

בינתיים מדובר בהערכות בלבד: שחברות מדיה מתחרות מתחילות לחוג כעיטים מעל "וול סטריט ג'ורנל", העיתון הכלכלי המוביל בארה"ב; שהאופי הימני של ערוץ פוקס ניוז נמצא בסכנה, ושעתידו של "ניו-יורק פוסט", צהובון פופולרי אך מפסיד מקבוצת מרדוק, לוט בערפל.

הלחץ שהפעילו חברי קונגרס אמריקנים לפתיחת חקירה נגד ניוז קורפ ממחיש את העובדה שמחוקקים אמריקניים יוצאים במסע גלוי נגד מרדוק, וזה משמעותי ביותר. עד עכשיו נזהרו פוליטיקאים משתי המפלגות מלוחמה גלויה נגד הטייקון וכלי התקשורת שלו. אפילו הילארי וביל קלינטון חיזרו אחריו בזמנם, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, נזהר לא למתוח את החבל יותר מדי, למרות ההתכתשויות המתוקשרות שלו עם פוקס ניוז. עתה הותרה הרצועה.

"מרדוק הפצוע נראה לפתע בן-תמותה, ואויביו שואבים אומץ מכך", כתב פרשן באתר "פוליטיקו".

בשלב זה אין שום הוכחה כי כלי התקשורת האמריקניים של מרדוק עברו על החוק באופן כלשהו. בכל זאת, הם מתחילים לשדר איתותי מצוקה, ולראיה - התפטרותו של לס הינטון, מו"ל "וול סטריט ג'ורנל", המנהל האמריקני הראשון בתאגיד שאיבד את משרתו. בעקבות ההתפטרות אמר טום בריי, יו"ר ועדה מיוחדת של דאו ג'ונס לבדיקת היושרה העיתונאית של עיתוני הקבוצה, כי ההתפתחויות האחרונות "מעוררות דאגה עמוקה".

אך הוא הוסיף: "עד עתה לא הובא לידיעתנו שום דבר שיגרום לנו להאמין שהתפטרות הינטון קשורה בצורה כלשהי לפעילויות 'וול סטריט ג'ורנל' או 'דאו ג'ונס'... אנו נוסיף לקיים מעקב הדוק".

על רקע זה נשמעות הערכות רבות בארה"ב כי קיימת אי-ודאות משמעותית לגבי עתידה של חטיבת העיתונות המודפסת בניוז קורפוריישן. לפי "פוליטיקו", ייתכן כי התאגיד יחליט לפצל (spin off) את העיתונים ולהפוך את החטיבה המודפסת לחברה נפרדת, כדי לסוכך על הנכסים החשובים באמת: הטלוויזיה וההפקות הקולנועיות.

בכיר בחברת מדיה מתחרה אמר לאתר כי נוצרה התעניינות עסקית מחודשת ב"וול סטריט ג'ורנל", וכי העיתון עשוי להיעשות מטרה ליוזמות השתלטות של מתחרים.

ובינתיים עושים ב"ג'ורנל" חשבון-נפש. בשיחת ועידה של עורכים בכירים בעיתון, ב-5 ביולי, חשף העורך לסיקור תאגידים כי מתוך יותר מ-1,200 ידיעות שפורסמו בעמוד הראשון ב-2010, רק 12% עסקו בתאגידים - נושא שעד העת האחרונה היה הלחם והחמאה של העיתון. כך, לפי האתר "דייילי ביסט", אח מקוון של "ניוזוויק".

עורכים ותיקים בעיתון מעריכים כי מאז שנרכש על-ידי מרדוק ב-2007, שינה ה"ג'ורנל" בהדרגה את עורו, והוא עתה יותר עיתון כללי - עדיין טוב, אך כבר לא משהו שאמריקה התאגידית חייבת לקרוא בבוקר.

מאז התפוצצות השערורייה בניוז קורפ, נאלצים כתבים ועורכים ב"ג'ורנל" להתמודד עם העובדה שהם חולקים ד.נ.א תאגידי עם כלי תקשורת עברייניים. "זה מסריח", אמר לאתר חבר מערכת. "זה גורם לנו לבחילה שבאופן מוזר אנחנו אחראים למשהו שאיזה כתבים בטבלואיד מחורבן עשו לפני כמה שנים".

וכתב אחר אמר: "הרעיון הנאיבי כלשהו שכאילו אף אחד לא ממש יודע שאנחנו חלק מניוז קורפוריישן, שמה שהם עושים, שמה שערוץ פוקס ניוז עושה, שמה שרופרט מרדוק עושה, לא משפיע עלינו - ובכן, כששערורייה כזו מתרחשת, היא מאלצת אנשים להכיר בכך שכל הדברים האלה כן משפיעים עלינו".

פיצול חטיבת העיתונות המודפסת עלול לשים קץ ל"ניו-יורק פוסט", הנכס הראשון של מרדוק בארה"ב. מרדוק, כך מספרים, אוהב את העיתון, מודע היטב להשפעה הפוליטית שלו ומוכן להתעלם מהפסדיו הכרוניים.

אבל אם חטיבת העיתונים המודפסים תימכר למשקיעים אחרים, אין שום סיבה להאמין שהם יסכימו להחזיק בחיים עיתון מפסיד.