מוסדיים ברחו מהאג"ח של טאו וספקולנטים נכנסו

לפי הערכות, רק 20% מהאג"ח מוחזקים על ידי משקיעים מוסדיים ■ הסיבה: המוסדיים "הריחו" כבר מזמן את הסדר החוב בטאו, והעדיפו למכור את האג"ח בהפסדים ■ מקורב לבעל השליטה בטאו: "הספקולנטים קנו האג"ח במחיר נמוך ועכשיו הם מצפים שבן דב ישלם את החוב המתואם"

מאז הודיע בשבוע שעבר אילן בן דב כי הוא מבקש הסדר חוב בטאו תשואות , לא נשמע קולם של המשקיעים המוסדיים. זאת בניגוד להסדרי חוב גדולים אחרים - באפריקה ישראל, בצים ובסקורפיו, שבהם המוסדיים הגדולים החלו מיד בניהול מו"מ מול בעל השליטה.

הסיבה לשתיקת המשקיעים המוסדיים, היא שרובם פשוט לא נמצאים בטאו. לפי הערכות בשוק ההון, מתוך כ-320 מיליון שקל אג"ח (סכום החוב המתואם למחזיקי האג"ח, בנטרול החזקות בן דב עצמו) רק 65 מיליון שקל מוחזקים על-ידי משקיעים מוסדיים (קרוב למחצית מכך אצל כלל ביטוח). בשורה התחתונה, רק 20% מסך האג"ח של טאו נמצא בידי משקיעים מוסדיים, בעוד יתר 250 מיליון השקלים מפוזרים אצל הציבור. לשם השוואה, באפריקה ישראל עמד חלקם של המוסדיים על יותר מ-40%.

ודאי תגידו לעצמכם - למה סתם מבקרים כל הזמן את המוסדיים, על שאינם יודעים לתת אשראי. הנה הם ידעו להתרחק מהאג"ח של חברה ספקולטיבית וממונפת כמו טאו. אז זהו, שזה לא ממש מדויק.

כאשר טאו הנפיקה את איגרות החוב, חלקם של המוסדיים בהן היה גדול יותר באופן משמעותי, ועמד על-פי הערכות על מחצית לפחות. אלא שמשיחות עם גורמים בשוק ההון עולה, כי במהלך השנתיים האחרונות העדיפו המוסדיים, שראו את הצרות בטאו הולכות ומעמיקות, להיפטר מהסחורה ו"לחתוך" הפסד.

"המוסדיים הבינו שטאו תלך להסדר כזה או אחר. הם לא רצו להתעמת עם בן דב, ומצד שני חששו שאם יוותרו לו בהסדר, תיפגע התדמית שלהם בתקשורת", אומר גורם בשוק.

לכן העדיפו המוסדיים בפתרון הקל יותר - לזרוק את האג"ח בשוק. בכך הם אמנם מקבעים את ההפסד שלהם, שכן האג"ח נסחרות במחיר נמוך בשל מצב החברה, אך ההפסד הזה נבלע בתיק הנכסים שלהם, שהיקפו עשרות מיליארדי שקלים. איזה עמית ישים לב להפסד של פחות מפרומיל מנכסיו? כך נפטרו המוסדיים בשקט ובקלות מכאב הראש של הסדר חוב בטאו.

ומי נמצא בצד הקונה? משקיעים פרטיים וספקולנטים, שרוכשים את האג"ח במחיר זול, ולכן גם במקרה של תספורת יכולים לעשות סיבוב יפה מההשקעה בטאו. "הספקולנטים קנו את האג"ח במחיר נמוך, לעיתים של כמה אגורות. עכשיו הם מצפים שבן דב ישלם את מלוא החוב, והם יצליחו לעשות סיבוב", אומר מקורב לבעל השליטה בטאו.

למרות הביקורת החריפה שעוררה הצעת ההסדר, בן דב לא ממהר להציע הסדר חלופי. מקורביו מזכירים שביום חמישי הקרוב תתקיים אסיפת מחזיקי אג"ח, וכי "אם תהיה התנגדות חריפה מצד מחזיקי האג"ח, בן דב ימשוך את ההצעה, וייתן לחברה להמשיך להתנהל במתכונת הנוכחית, גם אם הדבר יביא לפירוקה. בן דב השקיע בשנים האחרונות בטאו 300 מיליון שקל, והוא לא מתכוון להזרים עוד כסף. אם מחזיקי האג"ח רוצים את השליטה בחברה, הם יכולים לקחת אותה", אומר המקורב.

ייתכן באמת שרבים ממחזיקי האג"ח לא יביעו התנגדות חריפה להסדר - הכול תלוי במחיר שבו קנו את האג"ח. אם הם קנו אותן במחיר רצפה, ובהצעה הנוכחית הם עדיין יכולים להרוויח מההשקעה - הם עשויים להסכים לה. בכל נציגות אג"ח יש אינטרסים רבים, אך הפעם נראה כי נציגות כזו, אם תצליח בכלל לקום, תהיה מורכבת, מפוצלת במיוחד ומלאה באינטרסים רבים ומשונים. הדבר עשוי בהחלט לשחק לטובתו של בן דב.