אירופה ננעלה בירידות שערים: בורסת איטליה איבדה 3%

ניוז קורפ נפלה בסידני ובלונדון ■ מחירי הבתים בערים המובילות בסין המשיכו לעלות גם ביוני ב-4.2% ■ הבורסה ביפן היתה סגורה היום לרגל חג לאומי

ירידות שערים חדות למדי נרשמו באירופה, כאשר באיטליה נפל מדד המיבטל בכ-3%. מניות הבנקים הכבידו על המדדים המובילים לאחר שבסוף השבוע פורסמו תוצאות מבחני הלחץ שהצביעו על כך ש-8 בנקים, 5 מהם בספרד כשלו במבחנים. בנוסף הושפע השוק מנפילת שערו של האירו לרמה של כ-1.4 דולר.

המשקיעים באירופה הגיבו היום לפרסום תוצאות מבחני הלחץ במערכת הבנקאית האירופית בסוף השבוע, לפיהם הבנקים יאולצו לגייס 250 מיליארד אירו לאחר ש-8 בנקים נכשלו ועוד 16 בנקים עברו בקושי את מבחני הלחץ והם יצטרכו לשפר את יחס הלימות ההון שלהם. על פי כלכלני S&P - זה בהחלט לא הולך להיות קל.

נציין כי ביום ה' הקרוב תערך ועידת פיסגה מיוחדת של מנהיגי הממשלות של גוש האירו, אשר יעסקו בהגברת המאמצים לגבש חבילת סיוע חדשה ליוון.

סקנדל האזנות הסתר בבריטניה המשיך להכות במניותיה של ניוז קורפ לאחר שאתמול דווח על מעצרה של רבקה ברוקס, שנחשבה ליד ימינו של רופרט מרדוק, בעל השליטה בתאגיד התקשורת העולמי ושימשה עד לאחרונה כמנכ"לית זרוע העיתונות הבריטית של ניוז קורפ - ניוז אינטרנשיונל, יו"ר האופוזיציה, אד מיליבנד קרא אתמול לפירוקה של החברה, מה שמגביר את החששות כי השפעות הסקנדל יגיעו גם למרכז הפעילות של האימפריה בארה"ב שם מחזיק מרדוק בשליטה ברשת פוקס ניוז, ב"וול סטריט ג'ורנל" בסוכנות הידיעות דאו ג'ונס ועוד.

מניית חברת האלקטרוניקה ההולנדית, פיליפס נסחרה על רקע פירסום דוחותיה הכספיים שהצביעו על כך שהחברה עברה ברבעון השני של השנה להפסד של 1.34 מיליארד אירו לעומת רווח של כ-260 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. האנליסטים ציפו כי החברה תדווח על רווח של 59.5 מיליון אירו. זאת לאחר שהחברה רשמה מחיקות חד פעמיות בסך 1.4 מיליארד אירו. מכירות החברה ירדו ב-2.6% ל-5.21 מיליארד אירו לעומת צפי האנליסטים לירידה מתונה יותר ל-5.31 מיליארד אירו.

ניוז קורפ הכבידה על הבורסה בסידני

הבורסות האסיאתיות פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת. בסין איבד המדד המשולב עשירית האחוז לאחר שדווח כי מחירי הבתים בערים המובילות בסין המשיכו לעלות גם ביוני ב-4.2% לעומת המחיר בתקופה המקבילה אשתקד. הבורסה ביפן סגורה היום לרגל חג לאומי.

השווקים באסיה מגיבים היום לראשונה לפרסום תוצאות מבחני הלחץ באירופה בסוף השבוע האחרון והאסטרטג של השווקים הגלובליים בברקליס אמר על כך: "למרות שהמשקיעים ימשיכו לעכל בימים הקרובים את תוצאות מבחני הלחץ באירופה בהם כשלו 8 בנקים, רובם מספרד, למבחני הלחץ שבוצעו בשנה שעברה היתה השפעה מוגבלת יחסית על שוק האג"ח הממשלתיות בגוש האירו ועל רמת הריבית שם, נראה כחי גם הפעם התגובה תהיה מוגבלת".

כאמור היום פירסמה הלמ"ס בסין נתונים על שוק הנדל"ן הסיני שממשיכים להצביע על היווצרות בועת הנכסים שם. נציין כי העיר בה נרשמה העלייה החדה ביותר במחירי הבתים היתה Chongqing בה זינקו המחירים ב-5.8%, לעומת זאת בשנחאי ובביג'ין נרשמו עליות מתונות יותר של כ-2.2% ביחס לרמת המחירים שנרשמה בשנה שעברה. בסה"כ נרשמה בסין עלייה של 4.2% במחירי הדיור בערים הגדולות. הלמ"ס ציינה כי חלק מהעליות נובעות משינויים שנערכו במתודולוגיית בחינת הנתונים ששונתה על רקע הביקורת על כך שהמידע הרשמי שמציגה סין מעריך בחסר משמעותי את האינפלציה הנובעת מעליית מחירי הנכסים בסין.

באוסטרליה בלטה בירידות של כ-6.7% מניית ניוז קורפ שבשליטת רופרט מרדוק על רקע הסקנדל ההולך ומסתבך בבריטניה של אימפריית המדיה הבינלאומית שהרקע לו הוא ציתותים והאזנות סתר שביצעו עיתונאים לידוענים ולנפגעים רבים. אתמול דווח על מעצרה של רבקה ברוקס בלונדון, מי שהיתה יד ימינו של מרדוק ושימשה בעבר כעורכת בצהובון "ניוז אוף דה וורלד. הלילה דווח גם כי בעקבות הפרשה התפטר מתפקידו גם ראש הסקוטלנד יארד.

ירידות של כ-8% נרשמו גם במניית Citic Pasific על רקע דיווחים לעיכובים נוספים בפרויקט הכרייה האוסטרלי של החברה.

הבורסה הדרום קוריאנית בסיאול בלטה בירידות של כ-0.8% ובין המניות שבלטו בה בירידות נציין את סאמסונג שאיבדה כ-1.7% ויונדאי מוטורס שירדה ב-1.3%.