דרמה באגרקסקו: עשרות עובדים מתבצרים במטה החברה

(עדכון) - העובדים דורשים לפתוח ולשפר את הסכמי הפרישה שלהם, נוכח דרישת הנאמן שמונה לחברה להביא לפיטוריהם של 200 עובדים

מהומה בהפגנת אגרקסקו הבוקר (ג') בת"א: העובדים חסמו את הכביש ברחוב החשמונאים, התפתחה קטטה ועובד אחד הוכה ע"י אחד הנהגים. העובדים שרפו צמיגים וסמוך לשעה 12:00 עשרות עובדים החליטו להתבצר בבניין החברה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ייפגש בצהרים עם ראשי משרד האוצר כדי לדון בפתרון במצוקת העובדים. "מבחינתי אגרקסקו היא חברה ממשלתית והמדינה אחראית לפיצוי העובדים", אמר עיני.

מוקדם יותר היום, חלק מהמפגינים עברו לפינת רחוב החשמונאים-מנחם בגין ושיבשו את התנועה בצומת. העובדים דורשים לפתוח ולשפר את הסכמי הפרישה שלהם, נוכח דרישת הנאמן שמונה לחברה להוציא לחופשה ללא תשלום 200 עובדים עד שרוכש פוטנציאלי יחליט כמה מהם הוא מוכן לקלוט בחזרה.

אגרקסקו מעניקה שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית ל-80 מדינות ברחבי העולם (2,500 לקוחות), בעיקר באירופה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל, ונמכרת בחו"ל בקונסיגנציה. החברה מעסיקה 475 עובדים, מתוכם 332 בישראל, ובכוונתה לפטר מחצית מכוח האדם במסגרת תוכנית הבראה שתיושם בה. עו"ד שלמה נס מונה לאחרונה לנאמן החברה.

אגרקסקו נמצאת בשליטת המדינה, המחזיקה ב-30.3% מהמניות וברוב בדירקטוריון. החברה נקלעה למשבר תזרימי, לאחר שאת 2010 סיימה בהפסד כבד של כ-33 מיליון אירו, וחובותיה מסתכמים ב-106 מיליון אירו, כאשר הנושים המרכזיים שלה הם מחזיקי האג"ח. המשבר שאליו נקלעה החברה נבע כתוצאה מניהול כושל בעבר, מנגנון שמן של עובדים ומסופים ותחרות הולכת וגוברת.

הגופים המוסדיים: מדינת ישראל ושלוחיה אחראים לשערוריית אגרקסקו

הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח אגרקסקו פנו אתמול לשר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת שלום שמחון ושרת החקלאות אורית נוקד. החוב למחזיקי אגרות החוב, רובם כספי עמיתים, גמלאים ומבוטחים בקופות גמל וקרנות פנסיה עומד על 150 מיליון שקל. בפניה, באמצעות עורכי הדין אבריימי וול ויורם בונן ממשרד עורכי הדין פישר, בכר, חן וול אוריון ושות' כותבים מחזיקי האג"ח: "מרשינו רואים במדינת ישראל ובשלוחיה אחראים לשערוריית אגרקסקו ולכל נזק שייגרם למחזיקי אגרות החוב, לגמלאים, לעמיתים ולמבוטחים".

עורכי הדין מוסיפים: "התנהגותה המקוממת של המדינה נוכח קריסת אגרקסקו יוצרת משבר אמון עמוק ורחב בין המדינה לבין השוק המוסדי כולו. היא שומטת את הבסיס מתחת למנגנון באמצעותו מבקשת המדינה לממן פעילות של חברות בבעלותה בשוק המוסדי, במקום מתקציב המדינה. לא רק חובן של המדינה ואגרקסקו למחזיקי אגרות החוב מונח על הכף, כי אם אמינותן של המדינה והחברות שבבעלותה והמוניטין שלהן כלוות בשוק ההון".

בפניה מציינים עוד עורכי הדין וול ובונן: "המסך מאחוריו מנסה המדינה להסתתר הוא שקוף וטענותיה נגלות דרכו במלוא מערומיהן. עצם כניסתה של חברה המצויה בבעלות ובשליטה של המדינה לחדלות פרעון היא אירוע שאינו מתקבל על הדעת".

היום קיימו מחזיקי אגרות החוב ישיבה וממנה יצאו הגופים המוסדיים יצאו בקריאה לנאמן, עו"ד ד"ר שלמה נס, לפעול בנחישות לקיום חקירה מקיפה בנושא התנהלות חברת אגרקסקו והסיבות שהובילו אותה למצבה הנוכחי.