פסטיבל "ג'אז בים האדום": הכי חם שיש

בסוף אוגוסט יתקיים באילת פסטיבל "ג'אז בים האדום", שמתמקד השנה באורחים פחות מוכרים ועדיין מאוד אטרקטיביים ■ בחרנו עבורכם מקבץ של כל המופעים החמים שכדאי לשים אליהם לב ■ הכינו את הכרטיסים

בתאריכים 24-21 באוגוסט יתקיים באילת פסטיבל "ג'אז בים האדום", המציין השנה 25 שנים להיווסדו. במהלך ארבעת ימי הפסטיבל יופיעו 22 הרכבים, חלקם מחו"ל וחלקם מישראל.

השנה לקחו מארגני הפסטיבל החלטה שנויה במחלוקת: התוכנית מתמקדת במוזיקאים צעירים יחסית, ויש מעט מאד "עוגנים" של מוזיקאי-על מהעולם. למי שאינו מצוי עמוק בשדה הג'אז, נדרשת הפעם עבודת הכנה משמעותית כדי להחליט למי מהמופעים ללכת (בהנחה שמחליטים לרדת לאילת, כמובן). הסקירה הבאה נועדה להציג את המוזיקאים העיקריים בפסטיבל, ונשענת על האזנה שיטתית להקלטותיהם וקטעי וידיאו שהוציאו.

כמובן שההמלצות האלו הן בעירבון מוגבל: מהקלטות אודיו קשה להעריך מדדים כמו כריזמה בימתית, "חשמל", אווירה במופע הספציפי, השפעת החום הכבד באילת של סוף אוגוסט על המופיעים ועל הקהל וכדומה. לא לשכוח קרם שיזוף, מים וכובע.

אדי פאלמיירי עם להקת "לה פרפקטה II"

הפסנתרן אדי פלמיירי (Palmieri) הוא אחד העוגנים המרכזיים (וכאמור הלא רבים) של הפסטיבל השנה. פלמיירי, יליד ניו-יורק ממוצא פורטוריקני, שייך ללא ספק לקטגוריית "השמות הגדולים" של המוזיקה הלטינית בעולם. כיום הוא בן 75, ומאחוריו יש תשעה פרסי גראמי ו-36 אלבומים.

הסגנון שלו ניתן להגדרה כ"ג'אז לאטיני", והמוזיקה שלו נוטה לכיוון קצבי וחושני. לדבריו, סגנון הנגינה שלו משקף את העובדה שהיה בעברו, בנוסף לפסנתרן - גם נגן בתופי "טימבאלס" קובניים. פלמיירי יגיע לארץ עם להקתו מהשנים האחרונות, שנקראת La Perfecta II. בלהקה חברים בנוסף לפלמיירי עצמו תשעה נגנים, המנגנים בתופים מסוגים שונים, באס, גיטרה קובנית, טרומבונים וחליל צד.

המופע של אדי פלמיירי הוא בגדר "מאסט" למי שיורד לאילת השנה, בעיקר אוהבי סלסה וג'אז לטיני.

21.8 ו-22.8, 21:45, ב-ARENA

ליז רייט

הזמרת האמריקאית ליז רייט (Wright) היא עוגן נוסף בפסטיבל, בעיקר לאוהבי שירת נשמה. רייט גדלה במשפחה דתית אדוקה, ומעידה שנאסר עליה בילדותה להאזין למוזיקה פופולארית. היא התחילה את דרכה בכנסייה כפסנתרנית וזמרת גוספל, ורק בגיל 19 נפתחה אל עולם הג'אז. כיום, בגיל 31, הרפרטואר שלה כולל ג'אז, גוספל ורית'ם אנד בלוז שזוכים להגשה אישית ואינטימית. מבחינה קולית היא מזכירה טיפה את דיאנה קראל הקנדית, רק עם מוזיקה יותר נוגעת ויותר עמוקה.

לרייט יש לה קול קטיפה עמוק ומרגש, המשקף שנים של שירת נשמה כנסייתית. מלווים אותה נגנים בקלידים, גיטרה, בס ותופים. בהתחשב בקול המיוחד ובהופעה המרגשת שלה, אני מנבא שזה יהיה אחד המופעים שייחקקו בזיכרון מהפסטיבל הזה. קחו בחשבון שהמופע מתאים יותר לאוהבי שירת נשמה ופחות למי שמעוניין בקצב ושעשועים.

23.8 ו-24.8, 21:45, ב-ARENA

ג'ייסון מוראן

פסנתרן טוב, ג'ייסון מוראן. אפילו מעולה. הוא בא מרקע של מוזיקה קלאסית, ועבר לנגן ג'אז אחרי ששמע את המוזיקה של תלוניוס מונק. הוא בן 36, ומגדיר את הסגנון שלו כשילוב של ג'אז אוונגארד, היפ הופ, ספוקן וורד ו"סטרייד פיאנו" (Stride piano, נגינת ג'אז בה יד שמאל "פוסעת" למעלה ולמטה על המקלדת).

מאחורי מוראן יש שמונה אלבומים. את האחרון בהם, TEN, הקליט עם אותם נגנים שיבואו איתו לאילת. יחד הם מהווים שלישיית ג'אז קלאסית - מוראן בפסנתר, וחבריו בתופים ובבאס. לטעמי זהו אלבום מהנה מאד, שמשקף יכולת וירטואוזית מרשימה לצד עומק מוזיקלי, מורכבות וגיוון הבעתי. למרות ההגדרות כ"פרובוקטיבי" או "אוונגארדיסט" שנכתבו עליו, מהחומרים ששמעתי משתקף פסנתרן ג'אז שיכול לקסום לכל אוזן. המוזיקה שלו נעימה ומלודית, ומשקפת השפעה של ג'אז קלאסי - בעיקר של ענק הג'אז תלוניוס מונק. קשה לדעת אם באילת יפנה מוראן יותר לכיוון המסורתי או לכיוון החדשני, אבל הווירטואוזיות והמוזיקליות העמוקה שלו הופכים את המופע הזה למומלץ בכל מקרה.

להתרשמות באתר או ביו-טיוב: מדגם מייצג מהמוזיקה של מוראן אפשר לקבל באתר שלו: www.jasonmoran.com

22.8, 23:15; 23.8, 23:30, מועדון הג'אז

גרגואר מארה

המופע של גרגואר מארה (Gregoire Maret) הוא מה שנקרא "לחובבי הז'אנר". הז'אנר הזה הוא נגינת מפוחית פה (הרמוניקה), שמארה נחשב לאחד מהמייצגים הבולטים שלה בעולם.

מארה, בן 36, נולד בז'נבה. אמו היא אפרו-אמריקאית ילידת הארלם, ואביו מוזיקאי ג'אז שוויצרי. הוא הופיע עם טובי נגני הג'אז בעולם, החל בהרבי הנקוק ופאט מת'יני וכלה בג'ורג' בנסון ומקס רואוץ'. במופע שלו בארץ ינגנו לצידו שלושה נגנים - בבאס, פסנתר ותופים. המופע אמור לכלול חומר מקורי לצד שירים שמשלבים מוזיקת עולם וג'אז.

מארה הוא וירטואוז נפלא בתחומו, אך צריך לאהוב את הצליל הייחודי של מפוחית הפה כדי ליהנות ממנו עד הסוף.

להתרשמות באתר או ביו-טיוב: באינטרנט אין המון קטעים שלו, אבל אפשר לקבל מושג די טוב דרך הקלדת השם ביו-טיוב או דרך כניסה לאתר או לעמוד המיי-ספייס שלו. כתובת האתר: www.gregoiremaret.com

22.8, 21:45 בהיכל; 24.8, 1:00 אחר חצות במועדון הג'אז

ראול מיידון

קשה לנבא איך יהיה המופע של ראול מיידון (Midon). מצד אחד, המוזיקה שלו די בנאלית בעיניי. מצד שני, הבחור עיוור כמעט מלידה ושר בסגנון אישי מאד. כך שיכול להיות שהקהל ייצא מההופעה שלו מוקסם ונרגש, אם לא מהמוזיקה אז מהסיפור שמאחוריה.

מיידון, בן 45, מופיע לבדו במופע שמשלב שירה וגיטרה, עליה הוא פורט ומתופף חליפות. קול השירה הרגיל שלו די קטן ולא מרשים במיוחד, אבל מה שמדהים אצלו היא טכניקה ייחודית שמאפשרת לו להפיק צליל של חצוצרת בי-בופ באמצעות הקול. רמת השליטה שלו בטכניקה הזו כה גבוהה, עד שהוא מסוגל לאלתר בצלילים הגבוהים ונשמע ממש כמו סולו חצוצרה.

השירים של מיידון משלבים סול, פולק-פופ, ג'אז ומוזיקה לטינית, והטקסטים אישיים וחברתיים. הוא הפך לעיוור לאחר ששהה באינקובטור ללא הגנה לעיניים, ומספר שהעיוורון הפך אותו לממוקד יותר כיוון שידע שאפשרויות התעסוקה שלו מוגבלות.

23.8, 23:15; 24.8, 23:30, מועדון הג'אז

סטיב סמית' ו-Vital information

הרכב נהדר, בעיקר לאוהבי פיוז'ן מתקדמים. סטיב סמית' הוא נגן תופים, וחבריו להרכב מנגנים בקלידים, בס, גיטרה וכלי הקשה נוספים. המוזיקה שלהם משלבת פאנק, סווינג, סול וסגנונות נוספים, ונוטה באופן מובהק לקצביות. לא פלא בהתחשב בעובדה שמנהיג ההרכב הוא מתופף, ועוד ברמה של סטיב סמית'. מההקלטות שלהם משתקף הרכב המבצע מוזיקה מורכבת ומעניינת, למעט הקטעים המעצבנים שבהם הם שרים ג'יבריש בצורה קיצבית.

נגן כלי ההקשה של ההרכב, המזדהה בדיסק שלהם בשם Gilad, הוא גלעד דוברצקי הישראלי. דוברצקי הקליט עם ההרכב בתקופה שהתגורר בארה"ב, ולכבוד ביקורם בארץ, יצטרף לחבריו ויופיע איתם באילת.

להתרשמות באתר או ביו-טיוב: ניתן להתרשם מההרכב באתר שלו: www.vitalinformation.com. מומלץ לנסות לשים יד גם על הדיסק שלהם מ-2007, Vitalization, שמלא בהרבה גרוב ואנרגיה.

23.8 ו-24.8, 1:00 אחר חצות ב-ARENA

פדריטו מרטינז

זהו מופע שמומלץ במיוחד לאוהבי מוזיקה קובאנית. פדריטו (Pedrito) מרטינז הוא נגן כלי הקשה וזמר, יליד הוואנה שבקובה. בגיל 25 עבר לצפון אמריקה, והחל לשתף פעולה עם טובי נגני הג'אז והמוזיקה האתנית. כיום, בגיל 38, הוא עומד בראש "להקת פדריטו מרטינז" המתמחה במוזיקה קובאנית.

מרטינז הוא אמן תיפוף נהדר, ובהופעה הוא שר ומנגן במגוון תופים. להקתו כוללת שלושה נגנים - בפסנתר, בס וכלי הקשה, וכולם מצטרפים אליו גם בשירה. הצד החזק של החבר'ה האלו הוא הקצב, ונראה שזה יהיה מסוג ההופעות שבהן קשה להישאר יושבים במקום.

להתרשמות באתר או ביו-טיוב: יו-טיוב מספק הצצה טובה להופעות של מרטינז, ויש לו גם אתר: www.pedritomartinezmusic.com

21.8, 1:00 אחר חצות; 22.8, 23:30, מועדון הג'אז

גרטשן פרלאטו

זמרת הג'אז האמריקאית גרטשן פרלאטו (Gretchen Parlato) מופיעה על תקן "הזמרת המקסימה שכולם מתאהבים בה". היא בת 35, עדינה ונאה, עם קול סקסי וחם וסגנון שירה אינטימי. המוזיקה שלה מורכבת ומעניינת, ומצליחה להימנע מלהיות מתיפייפת או מסחרית. איתה יופיעו נגנים בתופים, בס ופסנתר.

למי שרוצה לחוות באילת רגעים מוזיקליים אינטימיים לצד בן-בת הזוג, נראה שהמופע של פרלאטו הוא בחירה נכונה.

23.8, 20:00, מועדון הג'אז. 24.8, 21:45, בהיכל

ועוד כמה:

אמנים נוספים שיופיעו: להקת כלי הנשיפה האמריקאית "טובה סקיני"; השלישייה של נגן הבאס הישראלי גלעד אברו; הזמר והפסנתרן הנפלא יוני רכטר; הזמרת והיוצרת יעל דקלבאום; השלישייה הישראלית "בורלסק"; הזמרת האמריקאית ג'סי פאלטר; שלישיית שי מאסטרו; הרכב כלי הנשיפה הישראלי Organic Sound Unit; השישייה של הטרומבוניסט יונתן וולצ'וק; השישייה של נגן הסקסופון ארז בר-נוי; השלישייה של אמן כלי ההקשה זוהר פרסקו; ופסנתרן הג'אז הגרמני מייקל קייסהאמר.

אתר הפסטיבל: www.redseajazzeilat.com