ארדואן מוסיף שמן למדורה: פועל כדי להגיע לביקור בעזה

ראש ממשלת טוריקה ציין כי משרד החוץ באנקרה כבר החל להתכונן לקראת המהלך ולתאם את יציאתו לפועל ■ ארדואן: "אני מתכוון לבקר במצרים בתקופה הקרובה, ואם התנאים לכך יהיו מתאימים - בהחלט אגיע לביקור גם בעזה"

ספינת המשט הצרפתית נעצרה רק היום (ג'), אבל ראש ממשלת טורקיה - שהביע תמיכה ביציאת ה"מרמרה" בשנה שעברה לעבר רצועת עזה - הודיע אחר הצהריים על כוונתו לצאת בעצמו לביקור ברצועה. רג'פ טאיפ ארדואן הוסיף כי משרד החוץ באנקרה כבר החל להתכונן לקראת המהלך ולתאם את יציאתו לפועל.

ארדואן בחר להתייחס לדברים בקפריסין הצפונית שבה הוא מבקר, מדינה דה-פקטו הנשלטת על-ידי טורקיה בניגוד לכללי החוק הבינלאומי שאינה זוכה להכרה מצד אף אחת מהחברות באו"ם, זולת טורקיה עצמה. למרות זאת, הבעיות האזוריות שהטרידו אותו - היו דווקא אלה הנוגעות למצב בעזה. "אני מתכוון לבקר במצרים בתקופה הקרובה, ואם התנאים לכך יהיו מתאימים - בהחלט אגיע לביקור גם בעזה", הכריז ראש ממשלת טורקיה.

בתקופה האחרונה העלה ובזמן שהדרג המדיני בישראל היה עסוק בניסיונות לחמם מחדש את היחסים עם טורקיה, חזר ארדואן על הדרישות שהציב כתנאי לשיקום היחסים עם ירושלים - בנאום תקיף שנשא בפרלמנט באנקרה. מלבד אותה הדרישה שממנה הוא אינו נסוג כבר קרוב לשנה, שלפיה על ירושלים להתנצל באופן רשמי לפני טורקיה על אירועי ההשתלטות על ה"מרמרה", הדגיש ארדואן כי "לא תהיה נורמליזציה עם ישראל עד שזו לא תסיר את המצור מעל עזה במלואו".

דרישתו של ארדואן להתנצלות כתנאי לחידוש היחסים עוררה מחלוקת עזה גם בתוך הדרג המדיני בישראל, ורק בימים האחרונים הבהיר שר החוץ אביגדור ליברמן כי הדבר אינו מקובל עליו בשום פנים ואופן.

"היחסים עם ישראל לא ישובו להיות כפי שהיו בעבר מבלי שהיא תאפשר להעביר לעזה סיוע הומניטרי ותסיר מעליה את המצור ומבלי שנקבל ממנה התנצלות רשמית על המתקפה שלה על המשט והבטחה לפצות את משפחות ההרוגים", אמר ארדואן.

ארדואן הוסיף כי "הסרת המצור היא המהלך החשוב ביותר להבטחת היציבות באזור ואבן דרך חשובה בדרך לפתרון הבעיה הפלסטינית. ישראל רודפת פעילים בארגוני סיוע עצמאיים שנשלחו לעזה - בניגוד מוחלט להוראות החוק הבינלאומי. עד שכל זה לא יקרה, לא תיתכן נורמליזציה עם ישראל".