שר התמ"ת שמחון: "נגיש מחר לנתניהו דוח סודי עם מידע דרמטי על רשתות השיווק והספקים בשוק המזון"

(עדכון) - דיון מיוחד בוועדת הכספים על גל ההתייקרויות במשק ■ שמחון: "יש בשוק המקומי מצב שאין לו תקדים בעולם ואת זה נביא לידיעת ראש הממשלה" ■ שמחון: אפתח השוק ליבוא של 10% ■ שלי יחימוביץ' לשמחון: יבוא מוצרי חלב יביא לקריסת שרשרת בחקלאות

ברקע גל ההתייקרויות במשק, והמחאות הנלוות לו, נערך הבוקר (ד') דיון בוועדת הכספים של הכנסת. שר התמ"ת שלום שמחון גילה בדיון כי בכוונתו להציג מחר לרה"מ בנימין נתניהו "מסמך סודי" על "מידע דרמטי" שנאסף בימים האחרונים על רשתות השיווק.

"מחר נציג לראש הממשלה דוח סודי המבוסס על מידע דרמטי שנאסף בימים האחרונים על קשרי ספק-קמעונאי ומצביע על בור ענק בעניין זה", אמר שמחון. "יש בשוק המקומי מצב שאין לו תקדים בעולם ואת זה נביא לידיעת ראש הממשלה". שמחון התייחס בדבריו לפערי התיווך בין הספקים לרשתות.

לשאלת יו"ר ועדת הכספים משה גפני על פשר הסודיות והעמימות שעליהם מתעקש שמחון אמר שמחון: "אנחנו נראה לראש הממשלה שמישהו עובד עלינו, ונחשוף כיצד רשת קמעונאית מתנהגת. אני לא מוכן לקנות יותר את השיטה הלא הגיונית הזו שבה רשת קמעונאית הופכת לחברת נדל"ן. מדובר בנושא שנבדק לאורך ולרוחב בוועדה הבודקת את כלל ענף המזון בישראל".

שמחון ומנכ"ל משרדו שרון קדמי התחייחסו לראשונה באופן פומבי להמלצות בעניין התייקרות מוצרי חלב. כזכור, ועדת קדמי החליטה שלא להטיל פיקוח מחירים על מוצרי החלב, ושמחון הבהיר היום כי הוא מתנגד לפיקוח ישיר על המחירים בתחום המזון ואמר כי יפתח את שוק מוצרי החלב ליבוא בהיקף של 10% ממנו. הוא הדגיש כי מדובר ביבוא שלא ייעשה בידי הרשתות או המחלבות, כך שבכל מקרה אלה לא יקבלו "פרס". על דברים אלה העיר יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ שי חרמש (קדימה), והעיר: "כנראה שלא יהיו אלה המחלבות".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) קראה לשמחון שלא לאפשר יבוא בנימוק שמדיניות כזו תוביל לקריסת שרשרת שלמה בתחום החקלאות ותסב פגיעה אנושה לרפתות הקטנות. לדבריה, יבוא של מוצרים מבטאת צורת חשיבה תאצ'ריסטית שלא נהוגה במדינות העולם המתקדמות. היא ביקרה את קרן אייפקס ואמרה: "אייפקס היא כלכלת שכר. היא לא ממש מייצרת היא רוצה לעשות כסף. היא עושה סקר, רואה שאוכלים כאן הרבה קוטג', מעלה את המחיר וזאת משום שהיא רוצה להרוויח יותר כסף".

שמחון התייחס לביקורת שמטיחים בו הרפתנים ואמר כי הוא ער לרגישות של מגזר זה ולכן הממשלה תנהג כלפיו ברגישות המתבקשת, וזאת לעומת צעדים אגרסיביים שינקטו כלפי המחלבות והרשתות. הוא הוסיף ואמר כי יישום ההחלטות של ועדת קדמי תוביל להוזלה של כ-10% במחיר מוצרי החלב ולהוזלה של כ-700 מיליון שקל בשוק החלב שהיקפו הכולל עומד על כ-7 מיליארד שקל.

רגב תוקפת את קדימה

מוקדם יותר היום בדיון, ח"כ מירי רגב (ליכוד) ציינה כי "מאיר שטרית וקדימה במשך 5 שנים לא עשו כלום. המרורים שאנחנו אוכלים זה בגללכם. מי שיושב באוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב זה שמאל חילוני, אלה הם החברים של ניצן הורוביץ ושל דב חנין".

"אני בעד תחרות שאמורה לייצר בסופו של דבר מצב בו הציבור יוצא נשכר, אבל בפועל אין בשום מקום תחרות אמיתית", אמר ח"כ איתן כבל מהעבודה. "יש לכאורה כמה חברות סלולאר, חברות כבלים ולוויין - ולפיכך יש לכאורה תחרות, אבל בפועל אין. משרד התמ"ת ישן במשך שנים, דובים התעוררו יותר מהר מהמשרד הזה".

"כשיש עליית מחירים כזו, אין מנוס מלפקח על המחירים", אמרה ח"כ זהבה גלאון ממרצ. "יש כאן כשל של הרגולטור". גם ח"כ שי חרמש מקדימה הסביר כי "אי אפשר להגביר את התחרותיות בטווח הקצר. לטווח מוגבל, מה שכן אפשר לעשות, זה להטיל פיקוח על מוצרי יסוד - אין ברירה אחרת. אין טעם להרחיב את הייבוא כי לא נרוויח מזה שום דבר - הרשתות בכל מקרה ינהלו את היבוא בעצמן".