"הבועה התפוצצה לכולנו בפנים ולממשלה אין פתרונות"

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים: "האוהלים והמחאה הובילו לחלחול ההבנה שיש מחסור חמור בדירות" ■ לדבריו, "הציבור לא קונה את ההבטחות של שר האוצר"

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, סבור שמחאת הצעירים מוצדקת וטוען שהקבלנים מוכנים להיכנס לתחום השכירות אם הממשלה תעשה צעדים שיאפשרו פרויקטים עם אחוזי תשואה סבירים: "אנחנו אנשי עסקים. אם תהיה תשואה של לפחות 7% ניכנס לתחום. המדינה צריכה להוציא קרקע המיועדת לשכירות בלבד, במתווה של BOT לפרק זמן של 15 או 20 שנה. 1,000 יחידות דיור לשכירות בתל אביב ובירושלים, ועוד כמה מאות בערים האחרות יוכלו לפתור את הבעיה הזו".

בובליל מוסיף ואומר שמצוקת הדיור גרמה לתופעה נוספת בימים האחרונים: "האוהלים והמחאה החזירו אנשים למשרדי המכירות. פתאום חלחלה לאנשים ההבנה שיש מחסור חמור. זה גם פתח את העיניים למשקיעים שמבינים ששוק השכירות משווע לדירות. הציבור לא קונה את ההבטחות של שר האוצר. כל מי שדיבר על בועה, היא עכשיו התפוצצה לו בפנים ולממשלה אין פתרונות אמתיים".

עו"ד יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל חברת אאורה ישראל, מציג שתי בעיות מרכזיות שמלבות את מצוקת הדיור. "יש האשמות כלפי קבלנים שהם יושבים על קרקעות ולא בונים כי הם מחכים. זה לא נכון. הבעיה הכי קשה היא הבירוקרטיה ואני יכול להגיד שאנחנו פשוט יורקים דם כדי להוציא היתר. במסלול הירוק זה לוקח שנה-שנתיים. חייבים לייעל את הוועדות ואפילו להוציא חלק מהעבודה החוצה, בפיקוח העירייה כמובן, כדי לקצר תהליכים".

אטרקצ'י מתייחס גם לבעיה נוספת - השכירות הגבוהה והמחסור החמור בהיצע: "בחודשים האחרונים הממשלה כל הזמן דיברה על הוצאת המשקיעים מהשוק כדי לפנות את הדירות לזוגות הצעירים. הבעיה היא שהוצאת המשקיעים פוגעת בשוק השכירות. צעדי הממשלה השונים מראים שהם בפאניקה. הפתרון לנושא הזה הוא להוציא פרויקטים לשכירות עם הטבות מס ובמחיר הקרקע ליזמים כדי שיוכלו לבנות דיור לשכירות עם תשואה של בין 7% ל-8%. בלי זה, לא שווה להיכנס לתחום הזה".

אבי זיתוני, מנכ"ל ובעלים של חברת א.זיתוני, טוען כי גזירות האוצר והממשלה נגד המשקיעים, יגרמו להסלמה נוספת במחירי השכירות הגבוהים ממילא.

"הממשלה הפכה את המשקיעים לאויבי הציבור, יש כאן חוסר הבנה בסיסי של השוק. אם לא ייכנסו לענף משקיעים, לא יהיה מלאי דירות להשכרה ומחירי השכירות ימשיכו לעלות. אני לא מדבר רק על תל אביב, גם בכפר סבא המחירים בשמיים ואין דירות. אנחנו מקבלים פניות מזוגות שמחפשים לשכור דירה בפרויקט ורוצים לבדוק אם יש משקיעים שמעוניינים להכיר את הדירה שלהם- זאת מצוקה שפוגעת בזוגות צעירים, שאינם יכולים לרכוש דירה".