אובמה: "אפשר להעביר תוכנית קיצוצים ולהגדיל תקרת החוב"

מוקדם יותר היום דיבר יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני במסיבת עיתונאים ואמר כי המחוקקים "מעולם לא היו קרובים להסכם" ■ ב-2 באוגוסט ארה"ב תגיע לתקרת החוב שעומד על 14.3 טריליון דולר

"ארה"ב מעולם לא הגיעה לחדלות פירעון, והיא גם לא תגיע לכך, אפשר להעביר תוכנית קיצוצים מאוזנת ולהגדיל את תקרת החוב" - כך אמר היום (ו') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שמנסה לשמור על אופטימיות אצל משקיעים מסביב לעולם בנוגע לעתידה של כלכלת ארה"ב.

את הדברים אמר אובמה באוניברסיטת מירלנד ולמרות שלא חשף פרטים ציין כי הוא "מוכן לקצץ גם בתוכניות שקרובות לליבו, אך קיצוצים בלבד לא ייפתרו את הבעיה". בדבריו, רמז אובמה על תוכנית הבריאות הציבורית האמריקנית שהעביר במהלך כהונתו כנשיא.

למרות האופטימיות שמנסה לשדר אובמה, יו"ר בית המחוקקים, ג'ון בוהנר, גם כן התייחס היום במסיבת עיתונאים לתקרת החוב. "אנחנו אפילו לא קרובים להסכם, אך ממשיכים לחפש דרכים להימנע מחדלות פירעון", אמר בוהנר. "לא היה הסכם ציבורי או פרטי ובכנות, מעולם היינו קרובים לאחד. לכן, להערכתי, זה הולך להיות סוף שבוע חם מאוד בוושינגטון".

נזכיר כי אובמה ובוהנר המשיכו גם היום בשיחות לגבי קיצוצים והעלאת תקרת החוב האמריקני שעומד כרגע על 14.3 טריליון דולר. השניים דנו בתוכנית קיצוצים בסך 4 טריליון דולר אך בכירים מספרים כי עדיין הפערים בין הצדדים עצומים.

בעוד פחות משבועיים, ב-2 באוגוסט, קופת המזומנים של משרד האוצר האמריקני תתרוקן, עד אז חייבים הצדדים להגיע להסכם, אם לא, ארה"ב תיכנס לחדלות פירעון וככל הנראה תאבד את הדירוג המושלם שניתן לה על-ידי סוכנויות הדירוג (AAA).