UBS: "יוון תאולץ לבצע 'תספורת' של 50% למשקיעים"

פול דונובאן, אנליסט בכיר ב-UBS: "חדלות פירעון כוללת עם 'תספורת' רצינית היא עדיין אפשרות סבירה" ■ לדבריו, "תוכנית החילוץ לא תימנע לחלוטין מיוון להיכנס להסדר חוב"

"תוכנית החילוץ השנייה של יוון עשוייה למנוע האמרה חדה של החוב הלאומי שלה, ולמנוע חדלות פירעון בזמן הקרוב - אולם, היא כנראה לא תהווה מה שצריך כדי למנוע מיוון להיכנס להסדר חוב בשנים הקרובות", כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות UBS.

כידוע, לאחר שנודע ביום ה' כי האיחוד האירופי אישר תוכנית חילוץ שנייה ליוון, בהיקף של 169 מיליארד אירו (כ-109 מיליארד אירו בהלוואות חיצוניות, ועד כ-50 מיליארד אירו אשר יגוייסו מהסקטור הפרטי), העריכו כלכלנים רבים כי התוכנית תמנע מהחוב הלאומי של יוון להאמיר לשיעור של 172% מהתמ"ג בשנת 2012 - בהתאם לתחזיות השליליות של קרן המטבע הבינלאומית (IMF).

אולם, בעוד בכירי האיחוד האירופי טוענים כי תוכנית החילוץ של יוון הינה "כלי שובר שיוויון", כלכלנים רבים מעריכים כי יוון תוסיף להתקשות לרסן את חובותיה התופחים בעוד שנים רבות.

"חדלות פירעון כוללת אכן נמנעה, לפחות לעת עתה. אולם חדלות פירעון שכזו עם 'תספורת' כבדה היא עדיין, בראייתנו, אפשרית", כותב פול דונובאן, אנליסט בכיר בבית ההשקעות UBS. "זה עשוי לקרות בשנה הקרובה או בשנה שאחריה, אבל יוון תאולץ בסופו של דבר לבצע 'תספורת' לבנקים ולמשקיעים של לפחות 50%, כדי לעמוד בתנאי ההלוואות שניתנו לה".

נציין כי חובה של יוון כיום הינו בשיעור של 150% מהתמ"ג, בהשוואה לשיעור של 127% בשנת 2009 ו-143% בשנת 2010.