כצפוי: הסנאט בארה"ב דחה ההצעה להעלאת תקרת החוב

הסנאט דחה אתמול, כצפוי, את הצעת החוק הרפובליקנית שעברה בבית-הנבחרים להעלאת תקרת החוב בכ-2.4 טריליון דולר ■ ההצעה נדחתה ברוב של 51 מול 46 סנטורים

הסנאט האמריקני דחה אתמול (ו') את הצעת החוק הרפובליקנית שעברה בבית-הנבחרים, להעלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב בכ-2.4 טריליון דולר - אשר תכלול קיצוצים תקציביים ותאפשר איזון בתקציב הפדרלי לשנים הקרובות. (אישור הצעת החוק בבית הנבחרים - לסיפור המלא)

כלכלנים בארה"ב ציפו עוד בשבוע שעבר כי הסנטורים יידחו את הצעת החוק שעברה בבית הנבחרים, ולא הופתעו כאשר נדחתה ברוב של 51 "נגד" לעומת 46 סנטורים "בעד". זאת כאשר ברקע, הודיע אובמה כי במידה וההצעה תעבור גם בסנאט ותונח על שולחנו - יטיל עליה וטו.

ההצעת הרפובליקנית כללה קבעה קיצוצים בהיקף של 5.8 טריליון דולר בתקציב הפרישה לעשר שנים, וכן קבעה כי הוצאות הממשלה לא יעלו מעל לשיעור מסוים מהתמ"ג, שעדיין לא נקבע.

אולם, לאחר דחיית ההצעה, עומדת במוקד ההצעה אליה התייחס אובמה לאורך השבוע - הכוללת קיצוצים בהיקף של 3.7 טריליון דולר בתקציב הממשלתי, ללא העלאת מיסים בהתאם לדרישות הדמוקרטים. במסגרתה ההצעה החדשה, מוכן אובמה לחתום על קיצוצים אשר ייפגעו בין היתר, בתוכניות רשת הביטחון החברתי (ביטוח לאומי ומדיקייר, הביטוח הרפואי לגימלאים) - שיקרות מאד לליבו.

נזכיר כי המחוקקים בארה"ב נדרשים להגיע להסכמה על קיצוצים בתקציב, במטרה להעלות את תקרת החוב הממשלתית - בהיקף של 14.3 טריליון דולר. זאת, כדי להימנע מהכרזה על חדלות פירעון עד ה"דד-ליין" להסכמה על התקציב, אשר חל ב-2 באוגוסט. (דיוני תקרת החוב - להרחבה)

ברקע, יוצאים מומחים פיננסים בתחזיות קודרות ל"יום שאחרי", בעוד סוכנויות הדירוג מוסיפות לצאת מדי שבוע באזהרות מההשלכות של חדלות פירעון אמריקנית. גם יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ושר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, נפגשו ביום ו' האחרון כדי לדון בהשלכות האפשריות של הכרזה על חדלות פירעון ממשלתית, על הכלכלה המקומית והגלובלית כאחד.