עצרת המונית בת"א: "ביבי, אם לא תיזהר תרגיש כמו בקהיר!"

(עדכון) - שלטי מחאה בת"א: "מובארק, אסד, נתניהו" ■ דפני ליף, יוזמת המחאה: "אנחנו לא פראיירים! ביבי, איחדת את דור הפייסבוק והוצאת אותנו לרחובות! אתה הביבי ששבר את גב הגמל! בפעם הבאה ניפגש כאן חצי מיליון איש!" ■ רבבות מפגינים צעקו: "ביבי הביתה!"

מעמד הביניים שוטף את רחובות ת"א בשיאה של מחאת האוהלים: רבבות מפגינים החלו הערב (שבת) בצעדה מכיכר הבימה לכיוון מוזיאון ת"א, שם התקיימה עצרת המונים עם משתתפים מכל קצות הארץ. המוני המפגינים צעקו לרה"מ: "ביבי ביבי תתעורר, האזרח שווה יותר!", והעלו דרישה אחת פשוטה: "דיור ראוי במחיר שפוי".

"דור שלם דורש דיור", צעקו המפגינים והמשיכו: "דירות זה לא מותרות! הון, שלטון, עולם תחתון!", צעקו המפגינים. לפי הערכת המשטרה, יותר מ-20 אלף מפגינים משתתפים בעצרת. "העם דורש צדק חברתי! דור שלם דורש עתיד! רוצים צדק, לא רוצים צדקה!", הוסיפו רבבות המפגינים.

יו"ר המטה ויוזמת מחאת האוהלים, דפני ליף, אמרה בנאומה בעצרת, כי "עלינו להישאר ברחוב, זו מחאה של העם. קורת-גג היא בסיס שלכולם אמור להיות. אנחנו הבסיס של המדינה הזו ואנחנו חייבים לתבוע את שלנו". טרם החלה לנאום, ליף הציגה סרטון בו מוצג נתניהו כאויב המרכזי. קריאות בוז נשמעו גם כלפי ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, אשר לפני תחילת הצעדה נצפה יושב להנאתו בבית קפה בשדרות רוטשילד בעיר.

"עוד רגע לא יהיו לנו חלומות", הוסיפה ליף. "אין זמן לחלום כשרק מנסים לשלם שכר דירה או משכנתא. אנחנו העם - ואנחנו לא פראיירים. נבנה מדינת אוהלים בתוך המדינה". המוני המפגינים הגיבו לדבריה של ליף בקריאות: "ביבי הביתה!". חלק מהמפגינים הרימו שלטים בהם נכתב: "מובארק, אסד, נתניהו".

מגה-מחאה חברתית

ל"אנשי האוהלים" הצטרפו הערב גם הרופאים המתמחים וסטודנטים לרפואה, כמו גם עובדים סוציאליים ומורים, כך שהעצרת היום כרכה מספר מאבקים יחדיו לכדי מחאה חברתית אחת גדולה. חגית אופיר, סטודנטית לרפואה, נשאה דברים בעצרת ואמרה: "אני רואה כאן חברת אכפתית ובריאה שמגיע לה יותר מאשר ממשלה מנותקת. הגיע הזמן לשינוי חברתי בישראל!". כאשר הזכירה אופיר את שמו של נתניהו, נשמעו קריאות בוז צורמות מכיוון הקהל.

ענבל חרמוני, עובדת סוציאלית שהשתתפה במחאה, תקפה גם היא את המדיניות הכלכלית של נתניהו: "כוחות השוק הפכו לערך עליון ומחליפים ערכים של סולידריות בגלל מדיניות ממשלת נתניהו. עקב פערים עצומים בין יוקר המחיה לגובה השכר, משפחות עומדות בסכנת פינוי כל רגע. מדינת הרווחה מפריטה עצמה לכל המרבה במחיר. למדנו על בשרנו כי בכללי המשחק הקיימים משיגים מעט מאוד. כדי להשיג תנאים לעובדים הסוציאליים יש לפרוץ את כללי המשחק ולהתנגד להם. לא נאפשר להמשיך לרמוס את זכויותינו, אנו דורשים דאגה לכל תושבי ישראל ולא רק לבעלי ההון".

מארגני המחאה הקצו מקום גם למחאת המורים בישראל, בייצוגה של רונית בלום, מורה לאזרחות. "מערכת החינוך בישראל קורסת", היא אמרה. "חייבים להחזיר את מערכת החינוך לאחריות המלאה של המדינה. חייבים לשחרר את בתי הספר מהצורך לשנורר כספים מהורים. חייבים לשחרר את המורים מפס הייצור של הכנה למבחנים ולהחזיר להם ללמד ולחנך. גודל הארנק של ההורים קובע את ההשכלה של הילדים; מערכת החינוך הופכת לעסק שנותן קדימות להורים עשירים. אנו קוראים לממשלה לעצור את הפרטת מע' החינוך".

ליף שבה לבמת הנאומים וקראה למפגינים: "אל תאבדו תקווה. יש לנו עוד הרבה עבודה. הקול של כולנו שווה והקול של כולנו יישמע. חוק הווד"לים (ועדות לאומיות) מרושע כמו הספר הלבן הבריטי. כל מטרתו היא להעשיר את המיליארדרים ולרושש את אלה שאין להם. זהו לא מאבק מפלגתי ולא משנה כמה יועצי תקשורת יעשו עלינו ספין. אנחנו ביחד! כל מי שיש לו אוהל - תוציאו אותו לרחוב!".

ליף פנתה לנתניהו ואמרה: "אתה עם המדיניות הגרועה וחסרת האחריות שלך דחפת אותנו לנקודת שפל. אתה הביבי ששבר את הגמל! והגמל הזה משתולל עכשיו ברחובות ת"א וירושלים ונהריה ובאר שבע. והגמל הזה כואב ושבור. אתה גרמת לנו, דור הפייסבוק, להרים את התחת שלו, להתאחד ולצאת לרחובות להוטים! ואם לא תיזהר, אתה תרגיש את החום כמו בקהיר. אתה יכול עוד לתקן אבל אם לא - מבחינתי אתה מפוטר! נהיה חזקים, מאוחדים ומלאי תקווה - באנו לקחת את המדינה שלנו בחזרה. הכוח שלנו! זוהי רק ההתחלה! צאו לרחובות והצטרפו לצעדה מחר בירושלים! בפעם הבאה ניפגש כאן חצי מיליון איש!".

בתום הדברים שרו המפגינים את "התקווה". יהודה אלוש מבאר שבע, שנשא את "דבר הפריפריה", עלה לבמה ושלהב את הקהל: "כולנו ביחד במהפכה עד לניצחון!". בדברים אלה קראו המפגינים קריאות "ביבי הביתה!".

נתניהו מבטיח פתרון

מחאת האוהלים נגד עליית המחירים בשוק הדיור החלה מ-3 אוהלים בלבד בשדרות רוטשילד, כאשר כיום פרוסים בשדרה בת"א יותר מ-160 אוהלים - בנוסף למאהלי מחאה נוספים שהוקמו בירושלים, רעננה, הרצליה, באר שבע, נתיבות, וערים נוספים.

"ממשלת ישראל ממשיכה לאכזב אותנו", אמרו השבוע מארגני מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד. "אנו משועבדים, אנחנו קורסים תחת הנטל. השבוע ממשלת ישראל איכזבה פעם נוספת כאשר המחאה שלנו נתקלה בזלזול. אנו מודיעים על עצרת מחאה המונית במוצאי שבת בכיכר הבימה. בעצרת נזכה מחדש בזכויותינו, זו המדינה שלנו והגיע הזמן להחזיר אותה לעם", דברי המארגנים.

ברקע המחאה הניצתת, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (ו') פגישה נוספת בעניין מחירי הדיור, בה נכחו גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, וראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל ואודי ניסן. בסיום הפגשיה הנחה נתניהו את שטייניץ, אטיאס ואת צוותיהם לגבש מספר תוכניות שיוצגו לציבור כבר בימים הקרובים.

בסיום הפגישה, ציין נתניהו כי הוא צפוי להודיע בימים הקרובים על שורה של צעדים לפתרון מצוקת הנדל"ן שצפויים לסייע בעיקר לזוגות צעירים, סטודנטים וחיילים משוחררים. "כפי שהצלנו את כלכלת ישראל, נביא פתרונות למצוקת הדיור. המחאה הרחבה נותנת לנו רוח גבית להשלמת חקיקת הרפורמות שישנו את פני שוק הדיור בישראל", הוסיף נתניהו. (לסיפור המלא - לחצו כאן)