השכירות יקרה בת"א? דירת 3 חדרים בטוקיו עולה 15,000 ש' בחודש, במוסקבה 12,000, בלונדון 9,600

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן של "גלובס" ■ מגזין "פורבס" ביצע סקירה של שוקי השכירות למגורים בכמה מערי העולם הידועות היקרות ביותר, אלא ששם ישנו היצע תחבורה, חינוך, איכות חיים ושכר גבוה ■ היכנסו וצפו בטבלה המלאה של מחירי השכירות בעולם

עלות הדיור היא בדרך כלל הסעיף המרכזי שמשפיע על יוקר המחייה בערי העולם בטבלאות שמיועדות לאנשי עסקים או לאנשי מקצוע שמבקשים להתגורר באחת מהן. מדובר לרוב בדמי השכירות לדירות ובתים, והללו תלויים כידוע מאוד במיקום - מדינה, מחוז, עיר ושכונה.

השכירות הממוצעת לדירת שלושה חדרים (שני חדרי שינה וסלון) בכל ארה"ב אינה גבוהה במיוחד, כ-1,000 דולר בחודש, אבל אפילו בתל אביב קשה כיום למצוא דיור בסכום כזה, שלא לדבר על ערים כמו טוקיו, מוסקבה ולונדון, שבהן קשה אפילו למצוא חדר בסכום כה נמוך (הכול יחסי).

מוניטין וסקסיות

גורמים רבים משפיעים על מחירי הדיור - שווי הנכסים ודמי השכירות שלהם. היצע וביקוש הם כמובן הגורם מספר אחד, אך הם נקבעים על ידי סדרה של גורמי משנה כמו מוניטין ו"סקסיות" של מקום מגורים. המקומות המבוקשים ביותר הם כמובן אלו שמושכים אנשים שמעוניינים לקדם את הקריירות או העסקים שלהם, אבל אסור לשכוח את היצע התחבורה, החינוך, התרבות, הבילוי ואיכות החיים הכללית. צריך גם לזכור שמגורים בפרברים ונסיעה העירה לעבודה מדי בוקר מותחת את משאבינו הכספיים. ומהעבר השני של המתרס, בעלי בתים שהתרוקנו מילדיהם יכולים לחשוב על השכרה בימים אלו של אי ודאות כלכלית.

סקירה שביצע מגזין "פורבס" של שוקי השכירות למגורים בכמה מערי העולם הידועות והיקרות ביותר, אולי לכל הפחות תרגיע מעט את יושבי אוהלי המחאה על הדיור היקר בחוצות ארצנו.

טוקיו - המחיר לא נעצר

בירת יפן הייתה תמיד ידועה ביוקר החיים הגבוה שלה. לפי סקר של קבוצת הייעוץ האמריקנית ECA, טוקיו מדורגת זה כמה שנים בראש טבלת הערים היקרות ביותר בדמי שכירות למגורים, וגם השנה נרשמה עלייה בדמי השכירות בה. דירת 3 חדרים (כולל סלון) בטוקיו עולה בממוצע 4,352 דולר בחודש בשכירות. זה יכול לרדת אם מוכנים להאריך בהרבה את הנסיעה לעבודה, שגם היא עולה כסף.

מוסקבה - ביתם של המיליארדרים

העיר הגדולה ברוסיה תופסת את המקום השני בדירוג יוקר השכירות בערים היקרות בעולם של ECA. עלות השכירות הממוצעת לדירת שלושה חדרים היא 3,500 דולר בחודש. אולי זה לא מפתיע במיוחד, כי מוסקבה היא ביתם של יותר מיליארדרים בהשוואה לכל עיר אירופית אחרת. כך או כך, הרוב המכריע של התושבים והזרים, שאינם מיליארדרים, סובלים מיוקר המגורים בבירת רוסיה.

הונג קונג - צמיחה כלכלית

אם מסתכלים על צמיחתה הכלכלית של סין בעשורים האחרונים, הונג קונג הפכה למרכז עולמי חשוב במונחי סחר ופיננסים.

הדירוג שלה במקום השלישי בטבלת הערים היקרות בעולם למגורים בשכירות מובטח בזכות העלות הממוצעת לדירת שלושה חדרים (שוב, שני חדרי שינה וסלון), שהיא 2,830 דולר בחודש.

לונדון - כיסים עמוקים

אם תמיד רציתם לחיות בלונדון הנוצצת, ודאו קודם שהכיסים שלכם עמוקים מספיק. עלות השכירות הממוצעת לדירת שלושה חדרים היא כ-2,824 דולר בחודש. מאחר שהעיר היא עדיין יעד מוביל למסחר ולעסקים באירופה, מתגוררים בה זרים רבים דרך קבע, מה שמסביר את הפרמיה המיוחדת של השכירות בעיר (וגם את הגודל המצומצם של השטחים המושכרים).

סינגפור - יעד פופולרי לעסקים

העיר האסיאנית הזו משלימה את רשימת חמש הערים היקרות ביותר למגורים בשכירות ברחבי העולם.

סינגפור הפכה ליעד עסקים פופולרי, ומחירי הדיור בה משקפים את כניסת אנשי העסקים והעובדים הזרים לשוק, ביחד עם הצמיחה הכלכלית. הממוצע כאן לדירת שלושה חדרים הוא 2,810 דולר בחודש.

אבו דאבי - עושר ראוותני

איחוד האמירויות הערביות הפך בעשור האחרון לשם נרדף לעושר ראוותני, במיוחד הודות לדובאי שהיא אתר עסקים ונופש גדול. אבל אבו דאבי היא בירת האיחוד, והיא עוברת את דובאי ביוקר השכירות למגורים. בשתי הערים, עם זאת, נרשמה ירידה בדמי השכירות בשנים האחרונות. כיום תעלה דירה בשטח 105 מ"ר באבו דאבי כ-2,500 דולר בחודש בממוצע.

סן פרנסיסקו - קרבה לעמק הסיליקון

בהתחשב בקרבת העיר היפה הזו לעמק הסיליקון ולמטות של חברות טכנולוגיה מובילות רבות בעולם, יוקר המחיה והמגורים בה לא מפתיע - ויש תחרות רבה על שטחי מגורים טובים. השכירות הממוצעת לדירת שלושה חדרים נעה סביב 2,100 דולר בחודש.

פריז - מחוץ לצמרת

בירת צרפת המפורסמת והרומנטית הייתה בעבר דיירת קבועה ברשימת עשר הערים היקרות ביותר למגורים, אך כעת היא מחוץ לצמרת הזו. למרות הירידה בדירוג, דירת שני חדרים עולה עדיין כ-1,650 אירו בחודש או 2,390 דולר.

ניו יורק - נפילתה של הבירה הפיננסית

מי היה מאמין שהבירה הפיננסית של העולם לא תיכלל בצמרת עשר הערים היקרות למגורים? ניו יורק תופסת את המקום ה-17 ברשימה. השווי של דירת שלושה חדרים ממוצעת הוא כעת 1,359 דולר בחודש. דמי השכירות זולים יחסית לערים היקרות באמת בעולם, אם כי הם גבוהים בהשוואה ארצית בארה"ב (כ-1,000 דולר בחודש בממוצע כל-אמריקני).

מחירי דירה להשכרה בעולם
 מחירי דירה להשכרה בעולם