חברה זרה וקרן בינלאומית מתמודדות על אגרקסקו

אם יהיו הצעות קרובות בסכומים - ככל הנראה ייערך הליך התמחרות מהיר

המרוץ לרכישת חברת אגרקסקו, יצואנית מוצרי החקלאות תחת המותגים ‏Carmel‏ ו-‏Alesia בשלבי סיום. ל"גלובס" נודע כי 10 גורמים שונים רכשו את טפסי המכרז בניהם שני גורמים גדולים וחשובים מחו"ל: טוטאל פרודוס (Total Produce), חברה בינלאומית שבסיסה באירלנד ועוסקת בשיווק ושינוע תוצרת חקלאית טרייה, ו-Paine and Partners, קרן השקעות בינ"ל אמריקנית המתמחה בהשקעות עם פוטנציאל החזר גבוה.

אגרקסקו נקלעה למשבר קשה, לאחר שאת 2010 סיימה בהפסד כבד של כ-33 מיליון אירו וסך חובותיה מסתכמים ב-106 מיליון אירו. לחברה הכנסות שנתיות של כחצי מיליארד אירו, ובכל זאת היא נקלעה למשבר ונמצאת בהקפאת הליכים מחודש שעבר ועד ליום שלישי. מחר (ב') התאריך האחרון להגיש הצעות לרכישת החברה מידי הנאמן בהקפאת הליכים עו"ד שלמה נס, שמנהל את הליך ההתחמחרות וביום שלישי יפורסם הזוכה בבה"מ.

אם יהיו הצעות קרובות בסכומים - ככל הנראה ייערך הליך התמחרות מהיר. הצורך להשלים את המכירה במהירות נובע מרצון ביה"מ להפעיל את החברה ללא תזרים שלילי וכן מהצורך של המגדלים לחתום חוזי שיווק לתוצרתם לעונה הבאה שנפתחת בעוד כחודשיים. מתמודדים נוספים שהתעניינו בחברה הם: קבוצה שבית ההשקעות דש איפקס מגבש וקבוצה נוספת בראשות אברהם ביגר.

הקבוצה הבינלאומית הראשונה שנחשפת היא Total produce - ספקית המובילה בתחומה באירלנד, ספרד, שבדיה, ספרד, בריטניה וצ'כיה. החברה גם מובילה בשווקים אחרים כמו דרום אפריקה והודו. לטוטאל פרודוס יש שותפויות אסטרטגיות ב-19 מדינות והיא עבדה עם אגרקסקו במשותף בעבר ורואה אפשרות של סינרגיה בהזדמנות לשותפות בינ"ל עם אגרקסקו.

הקבוצה הבינלאומית השנייה היא Paine and Partners - שיש לה ניסיון רב בתחומי החקלאות והשינוע.

כל המתעניינים מעריכים שמדובר בחברה עם פוטנציאל, אך ניהול כושל בעבר העביר אותה להפסדים. אגרקסקו נמצאת בשליטת המדינה (30.3% מהמניות ורוב בדירקטוריון), מועצת הצמחים ומועצות חקלאיות נוספות (58.7%) ותנובה (11%). בין הגורמים להפסדים: מנגנון שמן של עובדים, מסופים מיותרים ותחרות הולכת וגוברת. במסגרת תוכנית ההבראה מוצע לאחד מסופים, לצמצם את הסניף בארה"ב ולרכז את הפעילות באירופה בשני סניפים בהולנד ובאנגליה וכן לפטר עובדים.

אגרקסקו מעניקה שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית ל-80 מדינות ברחבי העולם (2,500 לקוחות), בעיקר באירופה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל ונמכרת בחו"ל בקונסיגנציה. כיום מועסקים בחברה 475 עובדים, מתוכם 332 בישראל, אך בכוונתה לפטר מחצית מכוח האדם במסגרת תוכנית הבראה שתיושם בה.