לפייסבוק יש את פייס.קום הישראלית, לגוגל יש את PittPatt

חברות הטכנולוגיה הגדולות מבצעות רכישות בתחום זיהוי הפנים ■ הסטארט-אפים ישמחו לדעת: הצעירים כנראה לא חוששים משאלות של פרטיות

חודשים האחרונים הופכת התחרות בין גוגל לפייסבוק לעזה. בצד אחד של הזירה נמצאת ענקית האינטרנט, שמרגישה כאילו המתחרה הצעירה שומטת את הקרקע שבנתה וטיפחה את עסקיה סביבה. מעבר של כישרונות צעירים ומובילים מגוגל לפייסבוק, לצד הפופולריות הגואה של הרשת החברתית הפופולרית בעולם, הביאו את גוגל להשקת גוגל פלוס - רשת חברתית מתחרה בפייסבוק, שצברה 20 מיליון משתמשים בתוך שבועות ספורים.

מערכה חדשה נפתחה במאבק בין הצדדים, כשבסופ"ש השלימה גוגל את רכישת חברת PittPatt, המתמחה בפיתוח טכנולוגיות לזיהוי פנים. אמנם, גוגל רכשה כבר ב-2006 את חברת Neve Vision, הפועלת אף היא בתחום, ושילבה את הטכנולוגיה בזיהוי ובתיוג תמונות ופרצופים בשירות התמונות שלה פיקאסה, אך הרכישה של PittPatt מהווה תוספת כוח וטכנולוגיה לשילוב אפשרי של זיהוי פנים אל תוך הפרופילים ואלבומי התמונות בגוגל פלוס. עסקה זו, אגב, הייתה הרכישה ה-100 במספר שביצעה גוגל.

פייס: פוטנציאל של 750 מיליון משתמשים

פייסבוק בעצמה לא נשארה מחוץ לתמונה ושילבה בתוך יכולות שיתוף התמונות שלה את טכנולוגיית זיהוי התמונות של הסטארט-אפ הישראלי face.com, מה שמאפשר ל-750 מיליון משתמשי הרשת החברתית לתייג ולזהות את תמונות חבריהם. החברה, שהוקמה ב-2007 גייסה עד היום כ-6 מיליון דולר מדניאל רקנאטי, רודיום ויאנדקס - גוגל של האתרים הרוסיים.

מייסדי החברה הם גיל הירש המנכ"ל; יניב טייגמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות; מוטי שניברג, היו"ר ואדן שוחט, היום שותף בקרן ג'נסיס. בעבר היו הערכות כי שיתוף הפעולה הצמוד בין פייס.קום לפייסבוק יוביל לרכישה או להשקעה - דבר שלא התרחש עד היום.

רכישת PittPatt התרחשה שנה לאחר הצהרה של אריק שמידט, אז מנכ"ל גוגל והיום היו"ר, כי החברה נזהרת מכניסה לתחום זיהוי הפנים בשל חשש מפרטיות המשתמשים. מה שהטריד אז את גוגל לא היה רק נושא הפרטיות, אלא החשש כי בעת שהם נוקטים במשנה זהירות, המתחרות עלולות לתפוס נתחים גדולים בשוק.

וזה בדיוק מה שהן עשו. בינתיים פייסבוק ואפל עטו על התחום החם של זיהוי הפנים, ואפל רכשה בסתיו שעבר את חברת Polar Rose השוודית ב-30 מיליון דולר, חברה הפועלת בתחום זיהוי פנים בפייסבוק ובשירות שיתוף התמונות פליקר שבבעלות יאהו.

מנכ"ל Polar Rose, קארל סילברסקי, אמר בעבר ל"פייננשל טיימס" כי לדעתו "אין יצרנית סלולר אחת שלא תהיה מעוניינת בטכנולוגיה מהסוג הזה. יש מאות מיליוני סלולריים עם מצלמה. החברות מחפשות דרכים כדי לעודד את בעלי הטלפונים להשתמש בהם, וזו אחת מהן".

וכך, כשמרוץ החימוש הטכנולוגי בתחום נמצא בשיאו, עולה השאלה אם הדאגות של שמידט בנוגע לפרטיות המשתמשים ממשיות. את השאלה אפשר לשאול גם לגבי ההתפתחויות בישראל, והתשובה - אם לשפוט לפי פעילות אחרת של face.com עם קוקה קולה ישראל ומשרד הפרסום אידיאולוג'יק - היא שהמשתמשים הצעירים של הרשת החברתית לא מוטרדים. כך, במסגרת אירועי הקיץ של קוקה קולה, השיקו שלוש החברות מכונת לייקים שמבוססת על מצלמה שמזהה את פני המשתמש. לאחר צילום ראשוני, המכונה מזהה את האדם כך שמספיק מבט קצר למצלמה כדי לעשות צ'ק-אין למקום, שיתפרסם על הקיר האישי של המשתמש בפייסבוק.

אם הצעירים עומדים מרצונם החופשי בתור למכונת הלייקים ומשתפים חברה מסחרית כמו קוקה קולה בתווי הפנים שלהם, נראה שהקרקע בשלה להמשך המאבק בין חברות הטכנולוגיה על השליטה בטכנולוגיות זיהוי הפנים.